#4 – 2014

#4 – 2014

Vekten av de små ting    – Der jeg er nå som skuespiller, var det utrolig interessant å jobbe i en film hvor det å flytte på små lodd blir signifikant, sier Ane Dahl Torp, som er aktuell – utrolig nok – med sin første hovedrolle i en norsk spillefilm, Bent Hamers 1001 gram.

Noravinden     – Nu er jeg ikke Nora lenger, i hvert fall som regissør, sier kinoaktuelle Liv Ullmann, som i kjølvannet av Miss Julies co-produksjonsutfordringer helst filmatiserer sin datter Linn Ullmanns roman Nåde.

Året for de gode kvinnerollene    Med Blind, Det er meg du vil ha og den kommende 1001 Gram ser vi flere spennende kvinneroller i norsk film enn på lenge. Men det betyr ikke nødvendigvis at det er grunn til å feire.

– Tør du dramatisere Beatles?     Sterk lidenskap. Det må til hvis overgangen fra bok til film skal bli bra, skriver Axel Hellstenius om sin dramatisering av Lars Saabye Christensens romanklassiker Beatles.

Har vi fått nok av heltehistoriene?    – Tiden er moden, for ikke å si overmoden, til å belyse andre sider av andre verdenskrig, mener Lex Rinnan-regissør Anders T. Andersen. Vi ser nærmere på blant annet Tre døgn i april, Lex Rinnan og tv-serien Kampen om tungtvannet.

Den unge mannen og fjellet     – Jeg var ikke interessert i å lage noen mannsfilm eller si noe om å være mann, sier Ole Giæver. Regissøren spiller selv hovedrollen i sin nye film Mot naturen, hvor en fremmedgjort ung mann tar oss med på fjelltur.

 Å legge livet i vektskåla     – Det er noe ved ujevne tall jeg liker. Det er som om vi aldri treffer helt, sier Bent Hamer. I sin nye spillefilm 1001 gram forener han vitenskap og kjærlighet, og gir oss for første gang en kvinnelig hovedrolle.

Vikingfilmens redningsmann     – Jeg tror The Vikings vil kunne gjøre mye bra for norsk kultur og norsk film, om vi våger å ta utfordringen, mener Einar Kvitrafn Selvik, mannen bak Wardruna som har gitt den kjente tv-serien et autentisk avtrykk.

Den nye direktøren for det hele     – En særlig utfordring er å etablere et klima for å våge å satse skikkelig i norsk film, mener NFIs direktør Sindre Guldvog. Færre, mer ambisiøse og kanskje også mer påkostete filmer, gir samlet sett større sjanse for å lykkes.

Norges ukronede komediekonge     Gode komikere har ofte et instrument, en unik fiber i kroppen, mener Ole Endresen som er aktuell med Jakten på Berlusconi, en gangsterkomedie fra travbanen. Det neste blir en gangsterkomedie fra Bøler, lover han.

En mann med mange hatter     Det er ikke mange hundre meter fra Guttorm Pettersons gamle jobb som administrerende direktør for SF Norge til den nye som direktør i Film & Kino. Likevel er det mange hatter som skal på rett plass og flere dører han kan møte seg selv i.

Brennpunkt: nordisk co-produksjon     Vi ser nærmere på noen av høstens sentrale nordiske co-produksjoner der norske produsenter medvirker. Hva var det ved filmprosjektene som gjorde det interessant for dem å delta?

Kan suksess måles i utstyrspark?     De regionale filmmiljøene har ikke tilgang på fasiliteter slik de mer sentralt lokaliserte produksjonsmiljøene har, noe som legger en begrensning på produksjonen. Men kan en regions suksess måles i antall aktører innen utstyr og etterarbeid?

Kan vi ikke bare spise kake?     Hadde jeg vært mer komfortabel med å lage apper enn med å skrive tekst, hadde jeg heller laget en Facebook-quiz og kalt den «Hvem er du i den føydale mediebransjen?».

Berggren     Drømmer du om å leve av å skrive? Den gode nyheten er at det er enklere enn du kanskje tror. Den dårlige er at Djevelen har infisert deg med et farlig ego.

#4 – 2014

#4 – 2014

Vekten av de små ting    – Der jeg er nå som skuespiller, var det utrolig interessant å jobbe i en film hvor det å flytte på små lodd blir signifikant, sier Ane Dahl Torp, som er aktuell – utrolig nok – med sin første hovedrolle i en norsk spillefilm, Bent Hamers 1001 gram.

Noravinden     – Nu er jeg ikke Nora lenger, i hvert fall som regissør, sier kinoaktuelle Liv Ullmann, som i kjølvannet av Miss Julies co-produksjonsutfordringer helst filmatiserer sin datter Linn Ullmanns roman Nåde.

Året for de gode kvinnerollene    Med Blind, Det er meg du vil ha og den kommende 1001 Gram ser vi flere spennende kvinneroller i norsk film enn på lenge. Men det betyr ikke nødvendigvis at det er grunn til å feire.

– Tør du dramatisere Beatles?     Sterk lidenskap. Det må til hvis overgangen fra bok til film skal bli bra, skriver Axel Hellstenius om sin dramatisering av Lars Saabye Christensens romanklassiker Beatles.

Har vi fått nok av heltehistoriene?    – Tiden er moden, for ikke å si overmoden, til å belyse andre sider av andre verdenskrig, mener Lex Rinnan-regissør Anders T. Andersen. Vi ser nærmere på blant annet Tre døgn i april, Lex Rinnan og tv-serien Kampen om tungtvannet.

Den unge mannen og fjellet     – Jeg var ikke interessert i å lage noen mannsfilm eller si noe om å være mann, sier Ole Giæver. Regissøren spiller selv hovedrollen i sin nye film Mot naturen, hvor en fremmedgjort ung mann tar oss med på fjelltur.

 Å legge livet i vektskåla     – Det er noe ved ujevne tall jeg liker. Det er som om vi aldri treffer helt, sier Bent Hamer. I sin nye spillefilm 1001 gram forener han vitenskap og kjærlighet, og gir oss for første gang en kvinnelig hovedrolle.

Vikingfilmens redningsmann     – Jeg tror The Vikings vil kunne gjøre mye bra for norsk kultur og norsk film, om vi våger å ta utfordringen, mener Einar Kvitrafn Selvik, mannen bak Wardruna som har gitt den kjente tv-serien et autentisk avtrykk.

Den nye direktøren for det hele     – En særlig utfordring er å etablere et klima for å våge å satse skikkelig i norsk film, mener NFIs direktør Sindre Guldvog. Færre, mer ambisiøse og kanskje også mer påkostete filmer, gir samlet sett større sjanse for å lykkes.

Norges ukronede komediekonge     Gode komikere har ofte et instrument, en unik fiber i kroppen, mener Ole Endresen som er aktuell med Jakten på Berlusconi, en gangsterkomedie fra travbanen. Det neste blir en gangsterkomedie fra Bøler, lover han.

En mann med mange hatter     Det er ikke mange hundre meter fra Guttorm Pettersons gamle jobb som administrerende direktør for SF Norge til den nye som direktør i Film & Kino. Likevel er det mange hatter som skal på rett plass og flere dører han kan møte seg selv i.

Brennpunkt: nordisk co-produksjon     Vi ser nærmere på noen av høstens sentrale nordiske co-produksjoner der norske produsenter medvirker. Hva var det ved filmprosjektene som gjorde det interessant for dem å delta?

Kan suksess måles i utstyrspark?     De regionale filmmiljøene har ikke tilgang på fasiliteter slik de mer sentralt lokaliserte produksjonsmiljøene har, noe som legger en begrensning på produksjonen. Men kan en regions suksess måles i antall aktører innen utstyr og etterarbeid?

Kan vi ikke bare spise kake?     Hadde jeg vært mer komfortabel med å lage apper enn med å skrive tekst, hadde jeg heller laget en Facebook-quiz og kalt den «Hvem er du i den føydale mediebransjen?».

Berggren     Drømmer du om å leve av å skrive? Den gode nyheten er at det er enklere enn du kanskje tror. Den dårlige er at Djevelen har infisert deg med et farlig ego.

MENY