Munch – for helvete!
Helt siden han studerte kunsthistorie har Stig Andersens indignasjon over behandlingen av Edvard Munch i Norge vokst. I dokumentaren Munch i helvete tar han et oppgjør med vårt forhold til vår viktigste kunstner.
Besatt av rollen
Det hender at rollebesetter Jannecke Bervell står og griner i studio når skuespillere prøvespiller. Vanligvis er det et godt tegn.
Skuespillernes lange løp
Serieformatets voksende status og lange løp har fått store konsekvenser for skuespillerne, både kreativt og på andre måter, forteller Pål Sverre Hagen og Anders Danielsen Lie.
Norske serieskapere om Twin Peaks
En ny og lenge etterlengtet sesong av serieklassikeren Twin Peaks er over oss. Vi ba fire norske serieskapere fortelle om hvordan de opplevde serien da den ble vist på NRK for 27 år siden, og hva som gjør David Lynch sitt tv-univers så unikt.
Den vanskelige veien ut
Skal norske filmer nå ut i verden, trengs solid finansiering og bidrag fra flere land. To ferske spillefilmer, Richard Storken og Hva folk vil si, har klart den vanskelige jobben. Her gjør produsentene Kristine Knudsen og Maria Ekerhovd opp status.
Kortfilmfestivalen 40 år
I år feirer Kortfilmfestivalen 40 år. Vi markerer det ved å introdusere leserne for noen markante stemmer som deltar på årets festival:
HALFDAN TØNDEL – FANNY
– Fadderuka kan fungere som en superkomprimert utgave av det livet vi lever, forteller Halfdan Tøndel om Fanny, der han utforsker gruppedynamikk og sosiale mekanismer.
ANE HJORT GUTTU OG DAISUKE KOSUGI – THE LOST DREAMS OF NAOKI HIYAKAWA
– Tankegangen om at kortfilm er noe annenrangs, eller bare forberedelse til «ordentlig» film, er veldig skadelig for filmfeltet, mener Ane Hjort Guttu, som sammen med Daisuke Kosugi har gjenskapt hans opplevelser fra arbeidslivet med et drømmende filmspråk.
EVEN HAFNOR OG LISA BROOKE HANSEN – REKONSTRUKSJONER
Even Hafnor og Lisa Brooke Hansen gjorde braksuksess i Grimstad i 2015 med Small Talk. Nå er de tilbake med Rekonstruksjoner, en slags metafilm der Hafnor spiller en filmskaper som søker bekreftelse hos sin egen far.
Om å kjenne på skam og verdighet
Marie Blokhus har det siste året markert seg i Oskars Amerika, Amandavinneren Bunker og snart kinoaktuelle Den 12. mann.
Udødelige Svend
Thomas Robsahm fikk sin filmskole hos Wam og Vennerød som også ble noen farsfigurer. Derfor ble opprøret smertefullt. Her minnes han sin gode venn og mentor Svend Wam.
– Den politiske filmen kommer tilbake
– Satser du på mellomstore filmer, risikerer du å gå konkurs, sier Aage Aaberge som snart er aktuell med Den 12. Mann og i planleggingsfasen av gigantprosjektet Slaget om Narvik.
Bastarden lenge leve!
Langfilm- og tv-dramakonsulent Ståle Stein Berg går her i forsvar for løsgjengeriet mellom filmen og tv-dramaet. Eller et oppriktig og inderlig forsvar for filmhoreriet, om du vil.
TV-industri i regionene? Nja…
Merkelig nok produseres det knapt tv-drama ute i regionene. Det er fordi tungnemt norsk filmbyråkrati fortsatt har strupetak på midlene, mener Arne Berggren.
Er norsk film klar for VR-revolusjonen?
Mens VR omfavnes aktivt i spill- og innovasjonsmiljøer er satsingen på VR langt mer lunken blant norske filmskapere. Flere ildsjeler frykter at Norge sakker akterut.
Iñárritus nyskapende mesterstykke
Nylig var Rushprints redaktør på filmfestivalen i Cannes, der han fikk en grundig leksjon i nyskapende VR av den meksikanske filmkunstneren Alejandro González Iñárritu.
Kunsten å dyrke fram talent
Det snakkes mye om talentutvikling for tiden, og begrepet dukker ofte opp i den siste filmmeldingen. Men hva innebærer det egentlig å drive med talentutvikling? Og hva skiller ansvarsområdene til de ulike regionale, statlige og private aktørene på dette området?
– Vi står i fare for å miste nye talenter
I Danmark snakkes det om den særegne danske filmkunsten, i Sverige om det levende bildets innvirkning på et samfunn i rask endring. I Norge snakker vi mest om en «bærekraftig» filmbransje. Det er ikke særlig bærekraftig, mener KriStine Ann Skaret
Hvordan stå imot press og sensur?
Sensur og overvåkning er noe norske dokumentarister i voksende grad må forholde seg til. Hvordan ruster man seg til det? Anniken Hoel og Tonje Hessen Schei forteller om sine dyrkjøpte erfaringer.
Krigerens hjerte – en annerledes og uvant norsk krigsfilm
Krigerens hjerte (1992) var annerledes fordi den viste de uløselige dilemmaene vanlige folk kjempet med og tapte mot under krigens vilkårlige og nådeløse gang. I sommer fyller filmen 25 år.
Skjebnen la grunnlaget for Krigerens hjerte
Et skjebnens spill fra virkeligheten var det som skapte grunnlaget for Krigerens Hjerte, forteller Leidulv Risan.
Smaksdøden
NRK har gått til innkjøp av den kontroversielle analyseprogramvaren PopuLink. Vil kunstig intelligens og big data gjøre dramaturgene overflødige?