#05 – 2012

#05 – 2012

Naturens trøst og tyranni

– En dominerende tanke i vestlig filosofi går ut på at kvinnen er natur, mens mannen er kultur. Selv har jeg ofte tenkt at det er omvendt, sier filmskaper Sara Johnsen om sin nye spillefilm Uskyld.

 

Sant eller virkelig?

– En myte trenger ikke være sann, men den er virkelig, sier forfatter Ivo de Figueiredo. Rushprint har snakket med ham og regissør Andreas J. Riiser om fakta, fiksjon, Kon-Tiki, sinte slektninger og den kommende tv-serien om 1930-tallets spiritistfenomen Ingeborg Køber.


Kan web-tv redde dokumentaren?

Avishusene ønsker å satse mer på Web-dokumentaren. VGTV utelukker ikke filmpremierer på web. – Dokumentarister bør gis mulighet til å eksperimentere med nettet som publiseringskanal, men da må en ny type finansiering på plass, mener forsker Maria Konow-Lund.

 

Å bære sorgen ut av rommet

– Perspektivet mitt endret seg 22. Juli. Jeg ga ordet direkte til asylsøkerne, slik vi det siste året har latt ungdommene fra Utøya få komme med vitneskildringene sine, forteller Margreth Olin om sin nye dokumentarfilm De andre.

 

Frisk bris fra vest

Det er verken mangel på politiske ambisjoner, produksjoner eller pågangsmot i den mest dynamiske filmregionen utenfor Oslo. Vi presenterer en rekke av de sentrale aktørene i vestnorsk film og hva de har for planer framover.

 

Kunsten å være konsulent

Filmkonsulentene skal selvsagt ikke opptre som produsenter. Men de må føle et eierskap og engasjement i forhold til filmer som støttes, skriver Stig Andersen, som nylig sluttet som dokumentarfilmkonsulent i NFI.

 

Ansikt til ansikt med Liv Ullmann

Ingmar Bergman ville ha moret seg stort over Liv & Ingmar, mener Liv Ullmann. I høst er hun aktuell som skuespiller i to langfilmer, og som regissør på Nationaltheatret.

 

Snabba Cashtrilogien

Snabba Cash-filmene var tenkt som en trilogi helt fra starten, forteller filmenes produsent Fredrik Wikström. Her forteller han blant annet om hvorfor han valgte arthouse-regissører som Daniel Espinosa, Babak Najafi og Jens Jonsson til filmene.

 

Rent og atonalt

– For vakker og drømsk musikk mot dokumentariske bilder kan forminske og ufarliggjøre budskapet, forteller Rebekka Karijord om utfordringen med å lage musikken til De andre.

 

Verdensfilmens portvokter

– Den norske filmkulturen kommuniserer bra med det tyske publikummet. Vi responderer på den litt crazy, underfundige humoren, forteller Dieter Kosslick, Berlinalens leder. Her forteller han om hvordan det er å drive en av verdens største filmfestivaler i tid da filmen gjennomgår fundamentale endringer.

 

På sporet av en glemt klassiker

Hvorfor havnet Kaksen på Øverland helt ufortjent i skyggen av Fante-Anne? Morten Barth forteller historien om hvordan en film ble skrevet ut av norsk filmhistorie blant annet fordi den kom på kant med det kommunale kinosystemet.

 

Vår mest unike filmfestival

Vigdis Lian er leder for den eneste festivalen av sitt slag i verden, Movies on War på Elverum, som drøfter krig, fred og forsoning. – Det har blitt lagt lokk på veldig mange historier, som kommer frem nå som tidsvitnene er i ferd med å dø ut, forteller hun.

 

Sinnataggen Obama

Dokumentarfilmen har tradisjonelt vært et verktøy for den amerikanske venstresiden hva aktivisme, propaganda og polemikk angår. Vil den nye dokumentaren fra høyresiden om Obama kunne rette opp denne ubalansen?

 

Berggren

Kjære Hadia, jeg er en av dem som lager tv-drama, og jeg tenkte å lansere et ørlite grep som ikke koster deg noe, men som vil få dramatikere og serieskapere til å juble.

#05 – 2012

#05 – 2012

Naturens trøst og tyranni

– En dominerende tanke i vestlig filosofi går ut på at kvinnen er natur, mens mannen er kultur. Selv har jeg ofte tenkt at det er omvendt, sier filmskaper Sara Johnsen om sin nye spillefilm Uskyld.

 

Sant eller virkelig?

– En myte trenger ikke være sann, men den er virkelig, sier forfatter Ivo de Figueiredo. Rushprint har snakket med ham og regissør Andreas J. Riiser om fakta, fiksjon, Kon-Tiki, sinte slektninger og den kommende tv-serien om 1930-tallets spiritistfenomen Ingeborg Køber.


Kan web-tv redde dokumentaren?

Avishusene ønsker å satse mer på Web-dokumentaren. VGTV utelukker ikke filmpremierer på web. – Dokumentarister bør gis mulighet til å eksperimentere med nettet som publiseringskanal, men da må en ny type finansiering på plass, mener forsker Maria Konow-Lund.

 

Å bære sorgen ut av rommet

– Perspektivet mitt endret seg 22. Juli. Jeg ga ordet direkte til asylsøkerne, slik vi det siste året har latt ungdommene fra Utøya få komme med vitneskildringene sine, forteller Margreth Olin om sin nye dokumentarfilm De andre.

 

Frisk bris fra vest

Det er verken mangel på politiske ambisjoner, produksjoner eller pågangsmot i den mest dynamiske filmregionen utenfor Oslo. Vi presenterer en rekke av de sentrale aktørene i vestnorsk film og hva de har for planer framover.

 

Kunsten å være konsulent

Filmkonsulentene skal selvsagt ikke opptre som produsenter. Men de må føle et eierskap og engasjement i forhold til filmer som støttes, skriver Stig Andersen, som nylig sluttet som dokumentarfilmkonsulent i NFI.

 

Ansikt til ansikt med Liv Ullmann

Ingmar Bergman ville ha moret seg stort over Liv & Ingmar, mener Liv Ullmann. I høst er hun aktuell som skuespiller i to langfilmer, og som regissør på Nationaltheatret.

 

Snabba Cashtrilogien

Snabba Cash-filmene var tenkt som en trilogi helt fra starten, forteller filmenes produsent Fredrik Wikström. Her forteller han blant annet om hvorfor han valgte arthouse-regissører som Daniel Espinosa, Babak Najafi og Jens Jonsson til filmene.

 

Rent og atonalt

– For vakker og drømsk musikk mot dokumentariske bilder kan forminske og ufarliggjøre budskapet, forteller Rebekka Karijord om utfordringen med å lage musikken til De andre.

 

Verdensfilmens portvokter

– Den norske filmkulturen kommuniserer bra med det tyske publikummet. Vi responderer på den litt crazy, underfundige humoren, forteller Dieter Kosslick, Berlinalens leder. Her forteller han om hvordan det er å drive en av verdens største filmfestivaler i tid da filmen gjennomgår fundamentale endringer.

 

På sporet av en glemt klassiker

Hvorfor havnet Kaksen på Øverland helt ufortjent i skyggen av Fante-Anne? Morten Barth forteller historien om hvordan en film ble skrevet ut av norsk filmhistorie blant annet fordi den kom på kant med det kommunale kinosystemet.

 

Vår mest unike filmfestival

Vigdis Lian er leder for den eneste festivalen av sitt slag i verden, Movies on War på Elverum, som drøfter krig, fred og forsoning. – Det har blitt lagt lokk på veldig mange historier, som kommer frem nå som tidsvitnene er i ferd med å dø ut, forteller hun.

 

Sinnataggen Obama

Dokumentarfilmen har tradisjonelt vært et verktøy for den amerikanske venstresiden hva aktivisme, propaganda og polemikk angår. Vil den nye dokumentaren fra høyresiden om Obama kunne rette opp denne ubalansen?

 

Berggren

Kjære Hadia, jeg er en av dem som lager tv-drama, og jeg tenkte å lansere et ørlite grep som ikke koster deg noe, men som vil få dramatikere og serieskapere til å juble.

MENY