#01 – 2009

I siste utgaven av Rushprint kan du lese følgende saker:

Boracco  
Vi legger ned signatur K, men vi vil ha i bakhodet at vi vil få frem kvinner, melder NFI. Men hvem ville stemt på Obama dersom han ville ha i bakhodet at han ville ha forandring?
    
Månedens talent
I Scener fra et vennskap utforsker Jannicke Systad Jacobsen det observerende dokumentaruttrykket.

Mellom Himmel og Hollywood
Hva beiler man til Oscarakademiet? Bent Hamer burde i det minste fått sjansen til å trollbinde eldre jødiske damer med historier om sin skihoppende mor, mener Sindre Kartvedt.

Tv-boksen
Tv-kanalene kan ikke spare seg ut av det uføret de er havnet i, like lite som verden kan spare seg ut av finanskrisen, mener Alex Iversen.

Close-Up
Skuespill vs. wrestling: Close-Up tar grep om kinoaktuelle Mickey Rourkes skuespill.

Berggren
Hva er dramatisk vilje? Og hvorfor er vi dramatikere sjelden ateister?

Askeladden fra helvete
I kinoaktuelle Nord må Anders Baasmo Christiansen virkelig ta ut nattsiden. – Utfordringen var å gå inn i rollens destruktivitet uten at det skulle gå ut over min egen selvtillit som skuespiller.

Mellom uskyld og råskap
Da Katja Eyde Jacobsen skulle debutere med en langfilm om problemfylt ungdomstid måtte det omhandle noe hun personlig kunne relatere seg til. – Yatzy rører rundt i noen mørke sider ved det å være ung.

Jakten på det autentiske
– Jeg bruker erfaringen jeg har som dokumentarfilmregissør intuitivt i arbeidet mitt med fiksjonsfilm. Å bevare det autentiske var helt essensielt, forteller Runde Denstad Langlo om kinoaktuelle Nord.

Norsk film som merkevare
Den nordiske eksotismen slår an i utlandet, som i kinoaktuelle Nord. – Det er noe vi kan ganske godt, og som bekrefter utlandets bilde av oss, sier Erlend Loe.

Samproduksjon som thriller
– Appelsinpiken var farlig nær ved ikke å bli gjennomført, forteller Axel Helgeland, som har produsert filmen i samarbeid med Tyskland og Spania.

Den tyske forbindelsen

Det tyske markedet defineres av NFI som det viktigste for norsk film akkurat nå. – Vi skandinaver kommuniserer bedre med tyskerne, landet har en kultur mer lik vår, mener Peter Aalbæk Jensen i Zentropa, som har en underavdeling i Tyskland.

La Twitter komme inn
Den svenske filmsensasjonen La den rette komme inn har siden premieren fått solid internasjonal drahjelp gjennom fenomenet Twitter. Når skal norsk film også innlemme mikroblogging i sine mediestrategier?

Hukommelsens mysterium
Thomas Lien debuterte med kortfilm som vant pris i Venezia. Så dro han seks år på jordomseiling før han fikk en skjebne i fanget som var mer fantastisk enn noen fiksjonsfilm.

Tidsskillet i kjærligheten
Det har skjedd en mentalitetsendring i kjærlighetslivet, mener regissør Eva Dahr, aktuell med Appelsinpiken. – I filmen blir hovedpersonen bedt om å vente et halvt år, men det virker jo meningsløst i vår tid å vente på noe i det hele tatt.

Mannen som erobret tvillingtårnene
James Marsh har laget Oscarfavoritten Man On Wire, som handler om mannen som gikk på line mellom Twin Towers i 1974. – Petit er en slags superhelt fra virkeligheten. Han utførte noe som egentlig var umulig, forteller han.

Krigens hunder
Oscarfavoritten Vals med Bashir er en historisk antikrigsfilm som kombinerer dokumentar og animasjon på en banebrytende måte. Vi har møtt regissøren Ari Folman.

Den ufrie vilje
Alt unntatt det statiske kameraet gir etter for gruppepresset i Ruben Östlunds De ufrivillige. – Jeg trodde før at menneskets fremste drivkraft var forplantning og overlevelse, men å miste ansikt kan oppleves som verre enn å dø.

#01 – 2009

I siste utgaven av Rushprint kan du lese følgende saker:

Boracco  
Vi legger ned signatur K, men vi vil ha i bakhodet at vi vil få frem kvinner, melder NFI. Men hvem ville stemt på Obama dersom han ville ha i bakhodet at han ville ha forandring?
    
Månedens talent
I Scener fra et vennskap utforsker Jannicke Systad Jacobsen det observerende dokumentaruttrykket.

Mellom Himmel og Hollywood
Hva beiler man til Oscarakademiet? Bent Hamer burde i det minste fått sjansen til å trollbinde eldre jødiske damer med historier om sin skihoppende mor, mener Sindre Kartvedt.

Tv-boksen
Tv-kanalene kan ikke spare seg ut av det uføret de er havnet i, like lite som verden kan spare seg ut av finanskrisen, mener Alex Iversen.

Close-Up
Skuespill vs. wrestling: Close-Up tar grep om kinoaktuelle Mickey Rourkes skuespill.

Berggren
Hva er dramatisk vilje? Og hvorfor er vi dramatikere sjelden ateister?

Askeladden fra helvete
I kinoaktuelle Nord må Anders Baasmo Christiansen virkelig ta ut nattsiden. – Utfordringen var å gå inn i rollens destruktivitet uten at det skulle gå ut over min egen selvtillit som skuespiller.

Mellom uskyld og råskap
Da Katja Eyde Jacobsen skulle debutere med en langfilm om problemfylt ungdomstid måtte det omhandle noe hun personlig kunne relatere seg til. – Yatzy rører rundt i noen mørke sider ved det å være ung.

Jakten på det autentiske
– Jeg bruker erfaringen jeg har som dokumentarfilmregissør intuitivt i arbeidet mitt med fiksjonsfilm. Å bevare det autentiske var helt essensielt, forteller Runde Denstad Langlo om kinoaktuelle Nord.

Norsk film som merkevare
Den nordiske eksotismen slår an i utlandet, som i kinoaktuelle Nord. – Det er noe vi kan ganske godt, og som bekrefter utlandets bilde av oss, sier Erlend Loe.

Samproduksjon som thriller
– Appelsinpiken var farlig nær ved ikke å bli gjennomført, forteller Axel Helgeland, som har produsert filmen i samarbeid med Tyskland og Spania.

Den tyske forbindelsen

Det tyske markedet defineres av NFI som det viktigste for norsk film akkurat nå. – Vi skandinaver kommuniserer bedre med tyskerne, landet har en kultur mer lik vår, mener Peter Aalbæk Jensen i Zentropa, som har en underavdeling i Tyskland.

La Twitter komme inn
Den svenske filmsensasjonen La den rette komme inn har siden premieren fått solid internasjonal drahjelp gjennom fenomenet Twitter. Når skal norsk film også innlemme mikroblogging i sine mediestrategier?

Hukommelsens mysterium
Thomas Lien debuterte med kortfilm som vant pris i Venezia. Så dro han seks år på jordomseiling før han fikk en skjebne i fanget som var mer fantastisk enn noen fiksjonsfilm.

Tidsskillet i kjærligheten
Det har skjedd en mentalitetsendring i kjærlighetslivet, mener regissør Eva Dahr, aktuell med Appelsinpiken. – I filmen blir hovedpersonen bedt om å vente et halvt år, men det virker jo meningsløst i vår tid å vente på noe i det hele tatt.

Mannen som erobret tvillingtårnene
James Marsh har laget Oscarfavoritten Man On Wire, som handler om mannen som gikk på line mellom Twin Towers i 1974. – Petit er en slags superhelt fra virkeligheten. Han utførte noe som egentlig var umulig, forteller han.

Krigens hunder
Oscarfavoritten Vals med Bashir er en historisk antikrigsfilm som kombinerer dokumentar og animasjon på en banebrytende måte. Vi har møtt regissøren Ari Folman.

Den ufrie vilje
Alt unntatt det statiske kameraet gir etter for gruppepresset i Ruben Östlunds De ufrivillige. – Jeg trodde før at menneskets fremste drivkraft var forplantning og overlevelse, men å miste ansikt kan oppleves som verre enn å dø.

MENY