Årets siste RUSHPRINT er nå ute. Her kan du lese følgende saker:
Viva Bandidas!
De har drømt siden barndommen – men snart kan de våkne. Regissørduoen Joachim Rønning og Espen Sandberg er på nyåret premiereklare med sin første film fra drømmefabrikken – western-actionkomedien Bandidas, med Salma Hayek og Penélope Cruz i hovedrollene.
Vekk med auteuren!
Tidligere leder for manuslinja på filmskolen, Edvard Rønning, mener det er et større problem at norske regissører skriver manus selv enn at det som skrives er for dårlig. Han tar her til orde for å verne om manuskriptets autoritet.
Lars von Trier og Jørgen Leth om Manderlay
I anledning Manderlays premiere på norske kinoer, trykker Rush Print en samtale mellom Lars von Trier og Jørgen Leth – mannen som inspirerte von Trier som ung mann, og som han lagde dokumentarfilmen De fem benspænd sammen med i 2003.
Vårt eneste ikon
I likhet med Nora i ”Et dukkehjem” er ikke Liv Ullmann nødvendigvis den vi tror hun er. Her snakker vår eneste internasjonale stjerne om samspillet mellom karrieren som skuespiller og regissør, om hvorfor hun måtte trosse Bergman og hvorfor hun ikke har fått et rolletilbud fra norske filmskapere på over 30 år.
Castingens dynamikk
TV2 ville ha en komedie, men fikk et lekent drama isteden. Men ingen protesterer når ratingen er høy, konstaterer regissør Per-Olav Sørensen, som i tv-serien ”Seks som oss” har spilt standup-komikere opp mot teaterskuespillere i en dynamisk castingkabal.
Bak en politikers rustning
Aslaug Holm ville lage film om Arbeiderpartiets konfliktfylte identitet, men Jens Stoltenberg ville ikke være med. Her forteller regissøren og statsministeren om det spesielle samarbeidet som likevel oppsto på Oljeberget, og hvordan hun til slutt maktet å trenge forbi Stoltenbergs politiske rustning.
– Sats på historiefortellerne!
Sverre Pedersen og Filmforbundet mener det er på tide med en manus- og regiordning, som skal sørge for å forvalte nøkkelpersonene i den norske filmproduksjonen – det Pedersen kaller historiefortellerne.
Fra ”NYPD Blue” til Ibsen
Å klippe en av verdens mest kjente tv-serier har gjort Eli Nilsen til bofast californier. Men ikke så fast at hun ikke har tid til en ny norsk langfilm og en Ibsen-filmatisering.
Det demokratiske kamera
Harald Paalgard har hatt foto på de to siste filmene i Per Flys prisbelønte klasse-trilogi. I Drapet jobbet han uten dreiebok og med HD-formatet, noe som bød på helt spesielle utfordringer.
40 års projeksjoner
Siden 1965 har Rushprint vært bladet alle norske filmfolk har et forhold til på godt og vondt, et speil for hva som rører seg i bransjen. Hva kan man se – og ikke se – i dette speilet når man blar seg gjennom de 40 årgangene? Som filmen selv er også RUSHPRINT brokker av virkelighet og illusjon, og et høyst upålitelig sannhetsvitne om sin egen samtid.
En digital kino-pionér
Arts Alliance Media fikk den ettertraktede jobben av UK Film Council med å etablere 240 digitale kinoer i Storbritannia – den største enhetlige satsingen på digitale kinoer verden har sett så langt. Her forteller selskapets gründer, norske Thomas Høegh, om visjonene bak satsingen og hvilke erfaringer han har hatt så langt.
Den nye dokumentarkinoen
CinemaNet Europa distribuerer dokumentarfilm til et nettverk av digitaliserte kinoer i åtte europeiske land. Også i Norge vurderer flere aktører samarbeid med det voksende nettverket, men kinostandarden representerer fortsatt en sperre for de etablerte distributørene.
Når går startskuddet?
Framtiden for en endelig digital kino i Norge starter et sted mellom 2008 og 2010, anslår Lene Løken i Film&Kino. Det er erfaringene Arts Alliance har gjort seg i Storbritannia som er mest naturlig å dra veksler på her hjemme, tror hun.
Arty farty
Multikunstneren Miranda Julys spillefilmdebut Me and You and Everyone We Know er årets store amerikanske independent-hype. Her forteller hun om filmens kroppslige kontaktpunkter: the hands, the feet – og ikke minst – the poop.
Vera Cruz: ”Henholdsvis kone og prostituert”
Du er sikkert drittlei av å lese om det. Det er i hvert fall jeg. Det stadig tilbakevendende temaet fravær av kvinner i norsk filmbransje.
Directors Cut: Nå har vi sjansen!
Trond Giske trenger argumentene fra bransjen for en modigere økonomisk satsing, argumentene for at det vil lønne seg for Norge som kulturnasjon å nettopp nå satse på film. Så hva er det vi venter på?
Tv-boksen
Tv-hverdagen min er full av fiktive amerikanske presidenter. For tiden ”bor” jeg sammen med tre av dem, i seriene ”The West Wing” (”Presidenten”), ”Commander in Chief” og ”Jack and Bobby” Hva slags bilde av det amerikanske presidentembetet er det vi blir presentert for i disse fiksjonene?
Panzer: ”En film av Alan Smithee”
Både regissør, produsent og publikum har interesser knyttet til krediteringsretten. Det strider f.eks mot åndsverksloven at NRK, TV2 og TVNorge i stadig større grad gjør endringer i etterteksten på filmer og tv-serier.
Sølve Skagen: ”Stillhet er også lyd”
– Vi har fått flere søkere med musikalsk bakgrunn og et bedre utgangspunkt for å skape et musisk uttrykk, forteller Svein Hovde, som slutter som leder for lydlinjen på Filmskolen etter åtte år. Om filmkonsulentene er i stand til å vurdere de musiske mulighetene i et filmmanus, er han ikke så sikker på.
Film- og tv-fakta
Rapporter fra Femmina film festival og BIFF, tildelinger, priser, kurs og mye annet.
Bak Lerretet
Vår mann ”bak lerretet” er bekymret over Høgskolens disponering av filmskolens midler og frykter ”polske tilstander” i filmbransjen.