Å gå inn i skammen
– Film ble veldig skummelt når jeg skjønte hvor lite kontroll jeg har, forteller Ine Marie Wilmann som hylles for sin hovedrolle i De nærmeste.
Desillusjonisten i en verden av illusjoner
– Jeg hang et ark på døra til klipperommet der det sto: Fuck it! Da tok vi den helt ut, forteller Bobbie Peers om Dirk Ohm – Illusjonisten som forsvant.
Flukten fra litteraturen
For regissør Yngvild Sve Flikke og forfatter Gunnhild Øyehaug var det viktig å fri seg fra forelegget da de skulle adaptere sistnevntes roman Vente, blinke til filmen Kvinner i for store herreskjorter.
Skjønnheten i undergangen
– Jeg ville vise at den seksuelle relasjonen kan være destruktiv, men vakker, sier Anne Sewitsky om sin nyeste film De Nærmeste.
Drømmen om Filmbyen
Film- og tv-bransjen i Oslo-området vil dra stor nytte av å samle seg i en filmby, mener sentrale bransjeaktører. Så hvor bør bransjens nye dynamiske klynge ligge?
Vi avdekker mysteriedramaet
Med tv-serier som Top of the Lake, True Detective, Fargo, Broadchurch, Les Revenants og norske Frikjent er vi inne i en bølge av såkalte mysteriedramaer.
Fra Rock City til Film City
Kvinner i for store herreskjorter er den første spillefilmen som i sin helhet er spilt inn i Trondheim. Midt-Norge står overfor et gjennombrudd som filmregion.
Orkangers grenseløse dokumentarist
– Alt endret seg med Eksorsisten, forteller Christian Falch i Gammaglimt. Nå står blackmetal-fans i tre verdenshjørner og motstandsbevegelsens største antihelt for tur.
”Det var ikke Giske som løftet norsk film, det gjorde bransjen selv”
– Filmbransjen har doblet sitt publikum, det kan ikke andre deler av kulturlivet vise til, sier Leif Holst Jensen som ledet Produsentforeningen under etterkrigstidens største snuoperasjon i norsk film.
Tvilens velsignelse
Har jeg frikort til å vri på historiske fakta for å passe til det oppdraget jeg har gitt meg? Tja, svarer manusforfatter Christopher Grøndahl.
Veien ut i en turbulent bransje
Film- og tv-utdanningene må tilpasse seg en industri i dramatisk endring. Nøkkelen til å lykkes er nærhet til bransjen og en internasjonal orientering.
”Skal man fortelle om svensk samtid, så utspiller den seg i Oslo”
– Svenskjævel stiller spørsmål som er viktig for det norske samfunnet, og kunne ikke utspilt seg noen andre steder, mener regissør Ronnie Sandahl.
Langsomhetens gylne øyeblikk
– De små og store øyeblikkene i Brødre måtte finne sted på sine premisser, i sitt tempo, forteller dokumentarist Aslaug Holm.
Jasså, en idé til en tv-serie, sier du?
Det virker åpenbart svært lett å ha en idé til en tv-serie. Overalt møter jeg folk som vet hvordan man skulle gjort det., skriver Arne Berggren.
Forbrødring i fjellheimen
Analog film har en helt annen tekstur og sensualitet enn det digitale formatet, nyansene i høylyset på fjellet er uslåelige, mener Henrik Martin Dahlsbakken som debuterer med Å vende tilbake.
En ny dramavisjon
Med premiereklare Frikjent, finalesesongen av Dag og den påkostede Okkupert lanserer TV2 en historisk dramaoffensiv. Sentralt for satsingen står forfatteren.
Work in progress: Okkupert
Vi ser nærmere på den Jo Nesbø-initierte serien Okkupert – et av de mest etterspurte nordiske tv-prosjektene i 2015.
Trailermannen
– Jeg har alltid vært fascinert av trailere, forteller Jonas Aarø, norsk films mest produktive trailerklipper.
Bortenfor Kaizers maske
Igor Devold valgte den mest usannsynlige rockestjernen i Kaizers Orchestra som hovedperson til sin ”anti-rockumentar”.