Historisk filmskaper
– Jeg vet det høres helt absurd ut, men jeg elsker at den animasjonsteknikken jeg bruker tar så lang tid, sier Torill Kove. Her forteller den historiske Oscar-vinneren om hva som inspirerer henne og hvorfor hun ikke forventer at hennes neste film blir noe enklere å finansiere enn Den danske dikteren.
Animert bakrus
– Vi kom hjem fra Hollywood til avslag fra Filmfondet på vår siste søknad, forteller Lise Fearnley i Mikrofilm. – Vi kan nok ikke si at vi har en satsning på animasjonsfilm, erkjenner Elin Erichsen i Filmfondet. Så hvorfor skal vi slå oss på brystet og være verdensmestere i animert kortfilm, spør Rune Kreutz.
Farvel til framtiden
I sin oppsiktsvekkende debut Farvel Falkenberg tematiserer regissør og manusforfatter Jesper Ganslandt guttegjengens farvel med både fortid, framtid og Falkenberg. – Jeg er ikke redd for nostalgien eller det pretensiøse. Det er ikke noe å skamme seg over, men tvert i mot noe jeg vil strekke meg etter, sier han.
Jönsson-ligaen
Lars Jönsson og Memfis har produsert blant annet Änglagård, Breaking the Waves, Fucking Åmål, Jalla! Jalla! og Masjävlar – og er nå Norgesaktuell med Nina Frisk og Farvel Falkenberg. Hvorfor har nettopp de lykkes? Den svenske produsenten forteller her om Memfis-metoden, som går ut på å tenke langsiktige regissørskap fra første øvingsfilm.
En pornostjernes fall?
Da John Sullivan gikk i gang med dokumentaren Pornostjerne?, stod de etiske og moralske dilemmaene i kø. – Dette er det eneste prosjektet jeg har gått inn i hvor jeg var veldig usikker på utfallet, og faktisk gruet meg til å gjøre det, forteller regissøren.
Kollektivets frihet
Mange dokumentarfilmer lages av enmannsteam. On a tightrope og Mann kvinne kaffe er derimot blitt til i kollektiver på Vestlandet – med utgangspunkt i den totale kunstneriske visjon, idealisme og frihet fra formater.
Hva betyr festivalene?
Det har blitt stadig viktigere for de norske filmfestivalene å ha premiere på norske langfilmer. Hva betyr norsk film for norske filmfestivaler – og hva betyr festivalene for filmene?
Dramatisk gjensyn
– Vi ønsket å lage noe som både hadde en god autentisitet og samtidig føltes litt episk, forteller fotograf John Andreas Andersen om filmstilen på Blodsbånd. Målet var å blande den tunge historiefortellingen med en tidvis lett og dynamisk stil.
Å gjenskape en klassisk stil
I The Good German forsøker Steven Soederbergh å gjenskape den klassiske Hollywoodstilen fra filmer som Casablanca. Resultatet er en reise gjennom en filmstil som ikke lenger eksisterer og som heller ikke så lett lar seg gjenoppvekke.
Den strategiske lavbudsjettfilmen
Den norske filmbransjen vil gjerne utforske filmen med lavere og mindre risikofylte budsjetter. – Det kan bli en viktig strategi for å få ny kreativitet inn i produksjonsselskapene, mener Synnøve Hørsdal, som står bak Maipos ”Minimalsatsing”. Filmfondet har nå levert søknad til departementet om å få etablere en ordning for lavere spillefilmbudsjetter.
Carrières spøkelser
– For at filmen skal utvikle seg, må vi hele tiden bryte regler og forventninger, sier Jean-Claude Carrière. I dette eksklusive intervjuet med Rushprint forteller den franske filmlegenden om sine inspirasjoner; om sin tilnærming til 130 spillefilmer og tv-dramaer og om hvordan han fortsatt har samtaler med sin avdøde mentor Luis Buñuel.
Vera Cruz
Alle er enige i at sterke og smarte kvinnelige karakterer må opp og fram på norske kinolerreter. Men jeg gleder meg til den dagen damene blir sterke karakterer og ikke sterke kvinnelige karakterer, skriver Vera Cruz.
Directors Cut
– For meg kan animasjon være en mulighet til å synliggjøre en virkelighet som publikum normalt ikke får se, skriver Kenneth Elvebakk. Her forteller han hvorfor det ikke er tilfeldig at Norges to Oscar-vinnere er en dokumenterfilm og en animasjonsfilm.
Tv-boksen
Siden begynnelsen av 1980-tallet har de tradisjonelle kringkasterne gått bort fra å samle så mange som mulig foran tv-skjermene, og i stedet nøyd seg med å lage programmer målrettet mot ulike seergrupper. Men ett programkonsept opphever denne ”tyngdeloven” og samler tre generasjoner med tv-seere: American Idol.
Sølve Skagen
– Samarbeidet med Ingmar Bergman er det som først og fremst har vært min skole, forteller Sylvia Ingemarsdotter. Hun har vært Bergmans klipper til og fra gjennom 25 år, og er nå nyansatt professor på klippelinjen på Filmskolen i Lillehammer.
Månedens navn
Nina Bergström er animasjonssupervisor. Hun er en av de sentrale animatørene på Elias og kongeskipet og jobbet også på Slipp Jimmy fri.
– Når det gjelder 3D, synes jeg det er en overfokusering på teknologi. Folk tror at nå er alt automatisert, men animasjon er fortsatt håndarbeid hele veien, forteller hun.
Film- og tv-fakta
Bevilgninger, festivaler, priser og stabslister.
Harde Fakta
Det er forbløffende hva verdens minste HD-kamera har plass til, konstaterer Harde Fakta-panelet. Men er Joost fremtiden for tv?
Bak Lerretet
Hvem skal få jobben som leder av det varslede storinstituttet? Og har Miramax kjøpt remake-rettighetene til Reprise.