#01 – 2005

24030320051451041.jpg

Kommer kvinnene?
Årets begynnelse bringer oss tre kvinnelige hovedroller i norsk film og tv. Er tendensen bare forbigående, eller vil den bane veien for flere kvinner foran og bak kamera – og ikke minst en større vilje til å ta det kvinnelige kinopublikummet på alvor?

Det private i dokumentaren
Da Monica Csango skulle lage film om sin egen families mystiske fortid, sto hun overfor et klassisk dilemma: Hvordan jobbe med en historie man selv er sterkt involvert i? De siste årene har vi sett en eksplosjon av slike dokumentarer som gjenspeiler regissørens privatliv. Vi har sett på noen av dem.

Norske dvd’er taper terreng
Norske filmer taper konkurransen på dvd-markedet av mangel på ressurser til ekstramateriale. Dvd-utgivelsene av Uno og Veiviseren vil kanskje bøte noe på misforholdet, men distributørene må begynne å ta en større del av kostnadene, krever misfornøyde produsenter.

Den snøkledde estetikk
I "Vinterkyss" møter vi en av norsk filmhistories mest underspilte kvinnefigurer. Her forteller regissør Sara Johnsen om forholdet mellom den lukkede rollefiguren og det snøkledde filmuniverset, og hvorfor hun føler at hun ikke har helt grep om den norske mannen.

Hvor går Stavanger?
Film- og tv-miljøet i Stavanger gjenspeiler den regionale filmens hovedutfordring akkurat nå: Det finnes pågangsmot og talent, men få ressurser til å kunne opprettholde et profesjonelt miljø. Hvor går veien videre etter Alt for Egil og Monstertorsdag?

Serieformatets diktat
Etter kinoversjonen er det klart for tv-serien Alt for Norge – der en rekke norske filmskapere medvirker som episoderegissører. Det har åpnet for større variasjon og mer satire, mener hovedregissør Rune D. Langlo og produsent Sigve Endresen.

Politikkens pris
”Ved Kongens bord” er Norges første tv-serie som tar det politiske liv på alvor. Men den som forventer majestetiske panoreringer og bilder av maktens symboler, tar grundig feil. Det er isteden de menneskelige omkostningene ved politikken som serieskaper og regissør Leidulv Risan ønsker å få frem.

Den ansvarlige kreatør
Å dyrke fram ”ansvarlige kreatører”, eller ”show runners”, er helt avgjørende for utviklingen av norsk tv-drama, mener Jens Øvrebø. Men hva er i så fall en ansvarlig kreatør?

Pjotr i ny innramming
Norges mest prisbelønte filmskaper har rammet fire av sine kortfilmer inn i en ny fortelling i kinoaktuelle Nå skal du høre. Her forteller han hvordan Karl Seglems musikk tilfører filmen nye dimensjoner og hvorfor det var så viktig at filmen ikke ble en internasjonal co-produksjon.

Frihetens pris
Mike Leigh er høyt verdsatt av andre filmskapere for sin djerve utforsking av skuespillernes uttrykksmuligheter. Men hans spesielle metode, som utelukker manus og innflytelse fra finansiører, har sin pris. Her forteller han om sin metodikk og karriere i forbindelse med premieren på hans Oscar-nominerte film, Vera Drakes hemmelighet.

Frigjørende stand in
På 37 ½ ble det for første gang benyttet profesjonell ”stand in” i en norsk film. Det frigjorde skuespillerne og avlastet den tekniske staben. En ny fagfunksjon har dermed sett dagens lys.

Tragediens poet
Theo Angelopoulos er en liten mann som lager store filmer. Den gråtende engen er 70-åringens foreløpig siste filmverk, en poetisk oppsummering av moderne gresk historie, som er første filmen i en planlagt trilogi.

Vera Cruz
Vera Cruz er en ung norsk forfatterinne med et bein i filmen og et i litteraturen. I denne nye faste føljetongen vil vi få oppleve filmbransjen og verden slik den fortoner seg fra Vera Cruz’ skrivebordspult.

Projeksjoner: Barnas verden – og vår
Elsa Kvamme har lært mye som filmskaper av å snakke med barn om deres filmopplevelser.
Problemet er bare at barndommen blir stadig kortere og filmene forutsigbare.
Hvilken barnefilmkonsulent ville i dag godta at en gutt heiser søsteren sin opp i en flaggstang?

Panzer: Reklameavbruddets konsekvenser
TV4 ble nylig dømt til å svare erstatning til regissørene Claes Eriksson og Vilgot Sjöman for å ha avbrutt filmene deres med reklame. I den nye faste spalten ”Panzer” tar advokat Georg Panzer for seg de prinsipielle sidene ved dommen og hvilke konsekvenser den får for norske forhold.

Sølve Skagen: Hestehviskeren
– I stedet for å utbasunere bastante "sannheter", hvisker jeg studentene noen uventede ord i øret og satser på at de kopler selv, forteller Harald Stjerne, kunstnerisk leder for Dramatiska Institutet. Sølve Skagen har møtt legenden som hevder at hemmeligheten bak hans suksess skyldes hans nære omgang med hester.

Film- og tv-fakta
Tildelinger, festivaler, priser, workshops, og mye mer.

Bak lerretet
I en ny spalte vil vår anonyme artikkelforfatter komme med sine betraktninger fra filmproduksjonens stadig endrede frontlinjer.

#01 – 2005

24030320051451041.jpg

Kommer kvinnene?
Årets begynnelse bringer oss tre kvinnelige hovedroller i norsk film og tv. Er tendensen bare forbigående, eller vil den bane veien for flere kvinner foran og bak kamera – og ikke minst en større vilje til å ta det kvinnelige kinopublikummet på alvor?

Det private i dokumentaren
Da Monica Csango skulle lage film om sin egen families mystiske fortid, sto hun overfor et klassisk dilemma: Hvordan jobbe med en historie man selv er sterkt involvert i? De siste årene har vi sett en eksplosjon av slike dokumentarer som gjenspeiler regissørens privatliv. Vi har sett på noen av dem.

Norske dvd’er taper terreng
Norske filmer taper konkurransen på dvd-markedet av mangel på ressurser til ekstramateriale. Dvd-utgivelsene av Uno og Veiviseren vil kanskje bøte noe på misforholdet, men distributørene må begynne å ta en større del av kostnadene, krever misfornøyde produsenter.

Den snøkledde estetikk
I "Vinterkyss" møter vi en av norsk filmhistories mest underspilte kvinnefigurer. Her forteller regissør Sara Johnsen om forholdet mellom den lukkede rollefiguren og det snøkledde filmuniverset, og hvorfor hun føler at hun ikke har helt grep om den norske mannen.

Hvor går Stavanger?
Film- og tv-miljøet i Stavanger gjenspeiler den regionale filmens hovedutfordring akkurat nå: Det finnes pågangsmot og talent, men få ressurser til å kunne opprettholde et profesjonelt miljø. Hvor går veien videre etter Alt for Egil og Monstertorsdag?

Serieformatets diktat
Etter kinoversjonen er det klart for tv-serien Alt for Norge – der en rekke norske filmskapere medvirker som episoderegissører. Det har åpnet for større variasjon og mer satire, mener hovedregissør Rune D. Langlo og produsent Sigve Endresen.

Politikkens pris
”Ved Kongens bord” er Norges første tv-serie som tar det politiske liv på alvor. Men den som forventer majestetiske panoreringer og bilder av maktens symboler, tar grundig feil. Det er isteden de menneskelige omkostningene ved politikken som serieskaper og regissør Leidulv Risan ønsker å få frem.

Den ansvarlige kreatør
Å dyrke fram ”ansvarlige kreatører”, eller ”show runners”, er helt avgjørende for utviklingen av norsk tv-drama, mener Jens Øvrebø. Men hva er i så fall en ansvarlig kreatør?

Pjotr i ny innramming
Norges mest prisbelønte filmskaper har rammet fire av sine kortfilmer inn i en ny fortelling i kinoaktuelle Nå skal du høre. Her forteller han hvordan Karl Seglems musikk tilfører filmen nye dimensjoner og hvorfor det var så viktig at filmen ikke ble en internasjonal co-produksjon.

Frihetens pris
Mike Leigh er høyt verdsatt av andre filmskapere for sin djerve utforsking av skuespillernes uttrykksmuligheter. Men hans spesielle metode, som utelukker manus og innflytelse fra finansiører, har sin pris. Her forteller han om sin metodikk og karriere i forbindelse med premieren på hans Oscar-nominerte film, Vera Drakes hemmelighet.

Frigjørende stand in
På 37 ½ ble det for første gang benyttet profesjonell ”stand in” i en norsk film. Det frigjorde skuespillerne og avlastet den tekniske staben. En ny fagfunksjon har dermed sett dagens lys.

Tragediens poet
Theo Angelopoulos er en liten mann som lager store filmer. Den gråtende engen er 70-åringens foreløpig siste filmverk, en poetisk oppsummering av moderne gresk historie, som er første filmen i en planlagt trilogi.

Vera Cruz
Vera Cruz er en ung norsk forfatterinne med et bein i filmen og et i litteraturen. I denne nye faste føljetongen vil vi få oppleve filmbransjen og verden slik den fortoner seg fra Vera Cruz’ skrivebordspult.

Projeksjoner: Barnas verden – og vår
Elsa Kvamme har lært mye som filmskaper av å snakke med barn om deres filmopplevelser.
Problemet er bare at barndommen blir stadig kortere og filmene forutsigbare.
Hvilken barnefilmkonsulent ville i dag godta at en gutt heiser søsteren sin opp i en flaggstang?

Panzer: Reklameavbruddets konsekvenser
TV4 ble nylig dømt til å svare erstatning til regissørene Claes Eriksson og Vilgot Sjöman for å ha avbrutt filmene deres med reklame. I den nye faste spalten ”Panzer” tar advokat Georg Panzer for seg de prinsipielle sidene ved dommen og hvilke konsekvenser den får for norske forhold.

Sølve Skagen: Hestehviskeren
– I stedet for å utbasunere bastante "sannheter", hvisker jeg studentene noen uventede ord i øret og satser på at de kopler selv, forteller Harald Stjerne, kunstnerisk leder for Dramatiska Institutet. Sølve Skagen har møtt legenden som hevder at hemmeligheten bak hans suksess skyldes hans nære omgang med hester.

Film- og tv-fakta
Tildelinger, festivaler, priser, workshops, og mye mer.

Bak lerretet
I en ny spalte vil vår anonyme artikkelforfatter komme med sine betraktninger fra filmproduksjonens stadig endrede frontlinjer.

MENY