Frisørsalongenes poet
Lars Saabye Christensen har skrevet en hel spillefilm om det å bytte frisør én eneste gang i livet. Her forteller han om Den misunnelige frisør og hvordan han opplever å veksle mellom litteraturen og filmen.
Hvem trenger beskyttelse mot hvem?
Etiske problemstillinger står i kø når man dokumenterer livet til virkelige, sårbare mennesker på siden av samfunnet. Det fikk regissørene Anne Berit Vestby og Karoline Frogner merke under arbeidet med tv-serien Institusjonen og kinofilmen Tradra – i går ble jeg tater
“Based on a true story”
Hvilke dramaturgiske og etiske utfordringer står man overfor når man skal lage tv-film av en virkelig hendelse? Få vet mer om det enn Håkan Lindhé, som er aktuell som forfatter av to tv-serier om gisseldramaer fra virkeligheten, deriblant NRK Dramas nye satsing Dramaet på Torp.
Førstereis-regissørene
Tore Rygh og Sara Johnsen er de første regissørene fra filmskolen på Lillehammer som debuterer med spillefilm. Men hvordan opplever de selv denne vesle, men like fullt historiske hendelsen?
Fra skuespillernes ståsted
Regissører kommuniserer på ulike måter med skuespillerne. Noen sier mye, andre sier lite, og noen "gjemmer seg" bak kamera og monitor. Hvordan oppleves det fra skuespillerens side å jobbe med norske filmregissører?
Trenger vi en rugekasse?
Danmarks nye Talentutvikling deler ut 25 millioner i året til risikable film- og tv-prosjekter. Er den norske bransjen moden for en tilsvarende ordning?
Musikalen er tilbake!
Alt for Egil er den første norske musikalen siden Bør Børson Jr. Hva var det som fikk regissør Tore Rygh og forfatter Tore Renberg til å gi seg i kast med denne uvanlige sjangeren – og hvordan instruerer man skuespillerne i en musikal?
Norges første dokumentarmusikal 100 % menneske er Norges første dokumentarmusikal produsert for tv. Nettopp fordi filmens tema er grenseoverskridende, ville regissørene Jan Dalchow og Trond Winterkjær at formen også skulle være det.
– Lek mer med skuespillerne!
Carsten Fromberg var leder av regilinjen på Den danske Filmskolen frem til i fjor sommer. For fjerde gang siden 2002 kommer han til Oslo for å kurse regissører i skuespillerinstruksjon. Hva mener han at norske regissører bør lære?
Independentfilmens vekst og fall
Filmårets kanskje viktigste bokutgivelse forteller om hvordan den amerikanske independentfilmen på 1990-tallet ble offer for egen suksess. Samtidig utfører forfatteren kontroversielle karakterdrap på gründere som Robert Redford og Harvey Weinstein.
Hvor er investorene?
Etter et knallår for norsk film og gode avkastningsmuligheter kan en undre seg over fraværet av private investorer. Men unntakene finnes, og vi har tatt en prat med noen av investorene om tingenes tilstand.
Det offentlige som investor
Sosial- og helsedirektoratet brukte 4,2 millioner kroner på TV-serien ”Institusjonen” som vises på NRK. Co-produsent Vidar Nordli-Mathisen tror på framveksten av en ny trend for offentlig finansiering av norske TV-serier.
Bedre enn sitt rykte
Otto Carlmar er den eneste norske filmprodusenten som har tjent penger på alle sine filmer, laget uten statsstøtte. Han ble en myte i levende live, og som den gode forfatter han var, diktet han mye av myten selv.
The Unbearable Lightness of Winning
Regissør Terje Rangnes har det siste året reist rundt på europeiske festivaler og plukket opp priser for kortfilmen Redd Barna. Her er hans dagboksnotater fra kortfilmens solside – blant champagne, vakre skuespillerinner og fulle finner på Bretagne-kysten.
Sølve Skagen
Jeg pleier å møte de nye studentene med følgende velkomstreplikk: ”Dere har valgt verdens mest fantastiske yrke, men det er ikke en karriere jeg ville anbefale.”
Enslig norsk kinofilm
Ikke bare må svensk-østerrikeren Erich Hörtnagl alene forsvare den norske kinofilmens ære på vårparten og forsommeren – han minner oss samtidig på at vår folkekjære krimhelt Sejer faktisk er dansk.
Film- og tv-fakta
Ni sider med oppdatert informasjon om nye film og tv-prosjekter, bevilgninger, priser, festivaler, workshops, kalender, m.m.