Nordisk dvd med Roy Andersson-pilot
I denne utgaven følger en dvd med nordiske kortfilmer som berører humor i alle valører. Og som ekstra bonus følger tre eksklusive prøvescener fra Roy Anderssons neste film.
Fedre uten grenser
– Faren i filmen går stadig litt for langt, men veit han det selv? Uvissheten gjør det creepy, sier Jens Lien om Sønner av Norge.
Mannen som flyttet Livets Tre
– Har du lite penger må du velge nøyere, slik at ett objekt kan stå for et rom fullt av objekter, sier Jack Fisk, fast designer for auteurer som David Lynch, Paul Thomas Anderson og Terrence Malick, nå aktuell med Gullpalmevinneren The Tree of Life.
Alvorlig latterjakt
– Jeg har jo alltid jaktet på latter, først som en livsstil, så som et fag, sier Atle Antonsen, som drar glidelåsen helt opp i jakten på latter i kinoaktuelle Kong curling og tv-aktuelle Dag 2.
Det er ikke lett å være menneske
Vi har møtt Roy Andersson i hans studio i Stockholm, der han arbeider på En duva satt på en gren – och funderade på tillvaron. Filmen har først premiere i 2013, men Rushprints lesere får en eksklusiv smugtitt på tre prøvescener som er inkludert i dvd-en som følger med denne utgaven.
Ansvarlig regissør
– Det viktigste å lære som filmskaper er ansvaret som følger med det å lage noe, sier Grimstad-vinner Mariken Halle, for tiden underveis med langfilmen Verden venter med fotograf Clara Bodén.
Portrettet: Nikolaj Frobenius
Om spillefilmkonsulentens rolle, bransjens slavebinding til staten og frykten for fri debatt
Nesbø Noir
– At jeg ble thrillerregissør kom overraskende på meg også, sier Morten Tyldum, som har filmatisert Jo Nesbøs Hodejegerne.
Duellen mellom kunstner og filmskaper
Pushwagnerfilmen inntar norske kinoer i høst og aktualiserer et gammelt spørsmål: Handler kunstnerportretter om kunst, eller nøyer de seg med kunstnerens privatliv? Om portrettet blir vellykket avhenger av tre ting, mener Oda Bhar: Spenning, lekenhet og nærhet.
Pushwagner tar kontroll
– I filmen kommer først sirkuset, før vi skreller det av og kommer inn til den menneskelige og brutale historien, sier Even Benestad, som har regissert Pushwagner sammen med August Baugstø Hanssen.
Det stores problem
I Norge betraktes en film med lave besøkstall som mislykket, hevder Øystein Stene. Men skal film bare være et massemedium?
Dokumentar i familien
Hva gjør det med en tematikk at du nærmer deg den gjennom studiet av dine nærmeste? Elsa Kvamme deler sine erfaringer.
Hva er den gode historien?
– Jeg mener norske romanforfattere har mye å lære av filmbransjen, sier Henrik H. Langeland, som er aktuell med boken Fortellekunst.
Kunstner og maskinist
Hva er forskjellen på gjør og er? Hva skal du egentlig kalle deg, når du skriver snart i den ene, snart i den andre sjangeren? spør Heidi Linde.
Berggren
Jeg tror ikke deleren er et bedre menneske, og jeg tror det fins en knuger og en deler i alle. Men jeg er overbevist om at den ene har det verre enn den andre i film- og tv-bransjen.
Mellom Himmel og Hollywood
Så godt som all stor amerikansk kunst handler om det Terrence Malicks filmer handler om – uskyld og syndefallet, og konflikten mellom natur og nåde, mener Sindre Kartvedt.
Close-Up
I kinemagiske Le Havre lar Aki Kaurismäki fransk filmhistorie beseire fransk samtidspolitikk.
Hvorfor lykkes de ute?
Sykt lykkelig, Få meg på, for faen og Oslo, 31.august ble tatt ut til henholdsvis Sundance, Tribeca og Cannes, og gjorde suksess på disse A-festivalene. Hva er det ved de tre filmene som gjør dem interessante for utenlandske filmfestivaler og et internasjonalt publikum?
En bomaskin på vei utfor stupet
Scenograf Are Sjaastad har vært med på å skape det visuelle universet i Jens Liens Sønner av Norge. – Vi ville rendyrke noe av det punken sto i opposisjon mot, som det besteborgerlige i en syk verden, forteller han.
Lyden av punk
– Vi vil jo alltid at det skal låte så stort og fint som mulig, men det er ikke alltid det passer for filmen. Det gjorde det ikke i dette tilfellet, sier Petter Fladeby, som har mikset det punka lydbildet i Sønner av Norge.
Norsk nyskapning: Monster Format
– Vi har produsert mange store utenlandske tv-formater. Nå har vi lyst til å skape egne formater som også kan konkurrere ute, forteller Jon Peder Olrud, daglig leder i det nystartede selskapet Monster Format.