Her er noe av innholdet i nyeste utgaven:
– Den er ekstremt polariserende
Det var langt ut i opptakene av Now It’s Dark at filmskaperne forstod hvor filmen skulle. – Det har kommet overraskende sterke reaksjoner på filmen, forteller regissør Arild Østin Ommundsen og skuespiller Silje Salomonsen.
En sårbar maktbalanse
Hva foregår i rommet der regissør og skuespiller utforsker en rolle sammen? Når kan det gå galt? Finnes det etiske regler i det grenseløse? Espen Klouman Høiner og Cecilie Mosli forteller.
Ned i hatets vugge
– Mitt største mareritt var å lage en film som propaganderer deres budskap, sier Håvard Bustnes. Derfor ble han nødt til å inkludere seg selv foran kamera i dokumentaren Hatets vugge (Golden Dawn Girls).
Jan Baalsruds sannere ansikt
For hovedrollen i Den tolvte mann måtte Thomas Gullestad hente fram sine vondeste erfaringer for å gestalte Jan Baalsruds frykt og ensomhet. – Historien hans blir fortalt mer slik den var, og mer i henhold til slik han selv skrev den ned, forteller skuespilleren.
Original klisjefilm
Da Maja Lunde skrev Hjemsøkt tok hun i bruk alle grøsserklisjeene hun kjente til. Så forsøkte hun å lage en original historie som folk ikke hadde sett maken til.
– Vi trenger et nytt Filmløft
Sverre Pedersen har ledet Norsk Filmforbund gjennom noen utfordrende år som har gitt forbundet markant vekst. Han forventer ikke at det blir noe enklere framover.
En master for en ny tid
Masterutdanningen på Den norske filmskolen forlater langfilmen som barometer for å måle talentene, og vil spisse sin satsing på fordypning, forteller filmskolens dekan Karin Julsrud og undervisningsleder på masterstudiet, Jan Lindvik.
– Vi trenger nye samtaler om filmen
– Brytningen mellom tradisjonell film og kunstfeltet er en viktig del av Nordland kunst- og filmfagskoles identitet, forteller rektor Katja Eyde Jacobsen, som ønsker å bidra til nye samtaler om filmkunsten.
Er det grunn til optimisme?
2017 har vært et formidabelt år for norsk tv-drama, konstaterer Arne Berggren. Men hvordan blir det egentlig å produsere tv-drama fremover?
Som en rap-tekst
Den største utfordringen med Karpe Diem-filmen Adjø Montebello har vært å finne balansen mellom musikk og fiksjon, forteller regissør Thea Hvistendahl.
Lyden av Ali Parandian
– Jeg bestemte meg for å skyte filmen på nytt: Skuespillerne skulle fremføre nøyaktig de samme scenene, men denne gangen stumt, forteller Ali Parandian om sin novellefilm No Man Is an Island, som vant pris på BIFF.
Blant valkyrier og hodejegere
Produksjonsdesigner Nina Bjerch-Andresen har satt sine tydelige avtrykk på moderne norsk krim og spenning, fra Hodejegerne til Valkyrien.
Konsentrasjon, lagarbeid og misantropi
– Jeg tok med mye av det mørke livssynet mitt til Rett vest, sier Benjamin Helstad, som de siste årene har markert seg med konfliktfylte og uforutsigbare rollefigurer.
– Vi franskmenn har det med å jage spøkelser.
Cannes-sjefen Thierry Fremaux forteller om sin lidenskap for verdens filmkunstnere, fra Lumiere-brødrene til Joachim Trier, og hvordan #metoo-kampanjen kan bli et veiskille.
– Vi trenger en egen barnefilmkonsulent
– Vi må slutte å sette de to sittende kunstneriske konsulentene i den umulige posisjon å skulle velge mellom en barnfilm og voksenfilm, mener Trine Aadalen Lo, som er aktuell som produsent av ungdomsfilmen Los Bando.
Oddvar
Med «Filmen og livet» gir filmregissøren Oddvar Bull Tuhus et velkomment perspektiv på norsk film fra 1960-tallet og fram til i dag, mener Morten Barth.