#01 – 2007

61140220071204512.jpg

Siste utgave av Rushprint inneholder følgende saker:

Slektskapets instruktør
Regissør Marius Holst trår nye stilistiske stier i Blodsbånd, men videreutvikler med finesse tematiske motiver fra tidligere filmer. – Mine karakterer er gjerne uforløst og med et uavklart forhold til andre. Jeg har en dypere identifikasjon med den type karakterer, forteller regissøren.

Den uunværlige karakterskuespilleren
Den såkalte karakterskuespilleren er helt avgjørende for en films troverdighet, forteller norske regissører. Men hva er en karakterskuespiller? Og hva skjer når en utpreget karakterskuespiller inntar hovedrollen?

Mellom antipati og empati
Regissør Trygve Allister Diesen har med miniserien ”Torpedo” nytt stor kreativ frihet og laget tv slik man lager film. – Vi ville ikke gjort mye annerledes med å tilpasse formatet om vi skulle laget ”Torpedo” for et stort lerret.

Trykkokerens metode
Jørgen Langhelles intense torpedo Terje er blant norsk tv og films mest kraftfulle prestasjoner. Her forteller han om hvordan han bygget seg opp – først utvendig, så innvendig.

Hvilken kinomodell er best?
Mens våre naboland oppfatter det norske kinosystemet som et kommunalt monopol med makt til å sensurere ytringer, ser kinobransjen her hjemme det kommunale kinosystemet som en garantist for mangfold. Men er danskene og svenskene bedre på å ivareta den nasjonale filmen?

Å se den andres drøm
Mars og Venus er et romantisk drama der ambisjonen er å ha to likeverdige hovedpersoner. ”Umulig”, var reaksjonene regissør Eva Dahr fikk. Men bruk av kortfilmer som forprosjekt, et givende manussamarbeid og erfarne skuespillere ga resultater.

Fra Western til Northern?
Til tross for den globale interessen for norrøn mytologi og ættesagaene, viser norske filmskapere ingen interesse for vår klassiske fortellertradisjon. – Norske filmskapere vil snart få øynene opp for denne perioden, tror Roy Jacobsen, som skriver manus til Nicolas Winding Refns vikingfilm Valhalla Rising. – Slike filmer har potensial til å nå stort ut internasjonalt, men vi mangler de profilerte regissørene som kan gjøre det, mener Dag Alveberg, som jobber med flere prosjekter fra perioden.

Beretningen om et justismord
Med et løpende plott ble det vanskelig for Line Halvorsen å legge opp en strategi da hun fulgte den kafkaeske skjebnen til universitetsprofessor Sami Al-Arian i det amerikanske rettssystemet. – Mens jeg fulgte familien hans som ble utsatt for alt dette, kjente jeg at det kom til å bli en tung film å lage, forteller hun.

Det unnselige kamera
Da Hanne Myren laget dokumentaren Jenter, ville hun lage en observerende film uten å forklare for mye. Resultatet ble en film som mange har trodd er en fiksjonsfilm.

Bobbies superhelt
Bobbie Peers skrev parallelt på manuset til Spandexmann og den Gullpalmevinnende kortfilmen Sniffer. – Det var tilfeldig at det var Sniffer som ble laget først, forteller Peers, som viderefører den samme absurde tonen og de stiliserte utsnittene i sin nye kortfilm.

Forførende ondskap
Kevin MacDonald ville først ikke ha Forest Whitaker i rollen som Idi Amin fordi han virket for sensitiv. Men på audition feide skuespilleren all tvil til side. Her forteller den britiske regissøren om å gjenskape en av tidenes mest bisarre diktatorer, som hevdet at han var ”The Last King of Scotland”.

Forget it Jake, it’s Hollywood
I nye filmer som Hollywoodland og The Black Dahlia valser drømmefabrikken over drømmere og håpefulle filmtalenter. Det er ikke tilfeldig at nettopp forfatterne og regissørene har en hang til å demonisere Hollywood, skriver Kjetil Lismoen. Denne kampen har resultert i mange kompromitterte filmprosjekter – men også glitrende filmkunst.

Klippegruppen fra himmelen
Man må få klippingen bort fra produksjonslokalene, mener klippegruppa Drømmesuiten. Etter flere år som omstreifende frilansere, har de funnet sammen i et kreativt fellesskap.

Directors Cut
Fortellingen om filmfortellingen er vel så avgjørende som selve filmen, konstaterer Jon Martin Førland og Are Syvertsen i forbindelse med lanseringen av deres dokumentar Smaken av hund. Men finnes det i så fall et kommunikasjonsgen som sørger for at en film blir et fenomen?

Vera Cruz
Som forfatter blir jeg tatt i med, om ikke silkehansker, så i hvert fall langt kjærligere hender enn hva manusforfatteren i meg opplever, skriver Vera Cruz. Men manusforfatteren sitter i det minste med ett trumfkort som den skjønnlitterære forfatter ikke har.

TV-boksen
Når den iscenesatte pseudo-virkeligheten i Big Brother suges opp av den globale mediekverna, blir selv statsledere fanget av den. Nok en gang har BB-konseptet satt fingeren på ømtålige kulturelle tabuer, konstaterer Alex Iversen.

Sølve Skagen
Ingen filmskole i verden er mer regiorientert enn den franske, der selve målet er å dyrke fram auteurer. Derfor rister franskmennene på hodet av den norske triangelideen. Men hvor stor er egentlig forskjellen mellom regiutdannelsen i Paris og i Lillehammer?

Film- og tv-fakta
Bevilgninger, festivalfilmer, priser, og mye annet.

Månedens navn
Kjerand Nesvik er vår mest brukte plakatdesigner med toneangivende artwork på blant annet Blodsbånd, Naboer og Uro.

Harde Fakta
Den nye DVD-serien Eclipse fra Criterion er den komplette investering mens Sonys siste HDV-kamera virker preget av markedets ubesluttsomhet, mener Rushprints Harde Fakta-panel. Og Med Nokias lansering av N93-mobilen har mobilvideofilming fått en helt ny standard.

Bak Lerret
Vil Mars og Venus kunne redde den romantiske komedien i norsk film?

#01 – 2007

61140220071204512.jpg

Siste utgave av Rushprint inneholder følgende saker:

Slektskapets instruktør
Regissør Marius Holst trår nye stilistiske stier i Blodsbånd, men videreutvikler med finesse tematiske motiver fra tidligere filmer. – Mine karakterer er gjerne uforløst og med et uavklart forhold til andre. Jeg har en dypere identifikasjon med den type karakterer, forteller regissøren.

Den uunværlige karakterskuespilleren
Den såkalte karakterskuespilleren er helt avgjørende for en films troverdighet, forteller norske regissører. Men hva er en karakterskuespiller? Og hva skjer når en utpreget karakterskuespiller inntar hovedrollen?

Mellom antipati og empati
Regissør Trygve Allister Diesen har med miniserien ”Torpedo” nytt stor kreativ frihet og laget tv slik man lager film. – Vi ville ikke gjort mye annerledes med å tilpasse formatet om vi skulle laget ”Torpedo” for et stort lerret.

Trykkokerens metode
Jørgen Langhelles intense torpedo Terje er blant norsk tv og films mest kraftfulle prestasjoner. Her forteller han om hvordan han bygget seg opp – først utvendig, så innvendig.

Hvilken kinomodell er best?
Mens våre naboland oppfatter det norske kinosystemet som et kommunalt monopol med makt til å sensurere ytringer, ser kinobransjen her hjemme det kommunale kinosystemet som en garantist for mangfold. Men er danskene og svenskene bedre på å ivareta den nasjonale filmen?

Å se den andres drøm
Mars og Venus er et romantisk drama der ambisjonen er å ha to likeverdige hovedpersoner. ”Umulig”, var reaksjonene regissør Eva Dahr fikk. Men bruk av kortfilmer som forprosjekt, et givende manussamarbeid og erfarne skuespillere ga resultater.

Fra Western til Northern?
Til tross for den globale interessen for norrøn mytologi og ættesagaene, viser norske filmskapere ingen interesse for vår klassiske fortellertradisjon. – Norske filmskapere vil snart få øynene opp for denne perioden, tror Roy Jacobsen, som skriver manus til Nicolas Winding Refns vikingfilm Valhalla Rising. – Slike filmer har potensial til å nå stort ut internasjonalt, men vi mangler de profilerte regissørene som kan gjøre det, mener Dag Alveberg, som jobber med flere prosjekter fra perioden.

Beretningen om et justismord
Med et løpende plott ble det vanskelig for Line Halvorsen å legge opp en strategi da hun fulgte den kafkaeske skjebnen til universitetsprofessor Sami Al-Arian i det amerikanske rettssystemet. – Mens jeg fulgte familien hans som ble utsatt for alt dette, kjente jeg at det kom til å bli en tung film å lage, forteller hun.

Det unnselige kamera
Da Hanne Myren laget dokumentaren Jenter, ville hun lage en observerende film uten å forklare for mye. Resultatet ble en film som mange har trodd er en fiksjonsfilm.

Bobbies superhelt
Bobbie Peers skrev parallelt på manuset til Spandexmann og den Gullpalmevinnende kortfilmen Sniffer. – Det var tilfeldig at det var Sniffer som ble laget først, forteller Peers, som viderefører den samme absurde tonen og de stiliserte utsnittene i sin nye kortfilm.

Forførende ondskap
Kevin MacDonald ville først ikke ha Forest Whitaker i rollen som Idi Amin fordi han virket for sensitiv. Men på audition feide skuespilleren all tvil til side. Her forteller den britiske regissøren om å gjenskape en av tidenes mest bisarre diktatorer, som hevdet at han var ”The Last King of Scotland”.

Forget it Jake, it’s Hollywood
I nye filmer som Hollywoodland og The Black Dahlia valser drømmefabrikken over drømmere og håpefulle filmtalenter. Det er ikke tilfeldig at nettopp forfatterne og regissørene har en hang til å demonisere Hollywood, skriver Kjetil Lismoen. Denne kampen har resultert i mange kompromitterte filmprosjekter – men også glitrende filmkunst.

Klippegruppen fra himmelen
Man må få klippingen bort fra produksjonslokalene, mener klippegruppa Drømmesuiten. Etter flere år som omstreifende frilansere, har de funnet sammen i et kreativt fellesskap.

Directors Cut
Fortellingen om filmfortellingen er vel så avgjørende som selve filmen, konstaterer Jon Martin Førland og Are Syvertsen i forbindelse med lanseringen av deres dokumentar Smaken av hund. Men finnes det i så fall et kommunikasjonsgen som sørger for at en film blir et fenomen?

Vera Cruz
Som forfatter blir jeg tatt i med, om ikke silkehansker, så i hvert fall langt kjærligere hender enn hva manusforfatteren i meg opplever, skriver Vera Cruz. Men manusforfatteren sitter i det minste med ett trumfkort som den skjønnlitterære forfatter ikke har.

TV-boksen
Når den iscenesatte pseudo-virkeligheten i Big Brother suges opp av den globale mediekverna, blir selv statsledere fanget av den. Nok en gang har BB-konseptet satt fingeren på ømtålige kulturelle tabuer, konstaterer Alex Iversen.

Sølve Skagen
Ingen filmskole i verden er mer regiorientert enn den franske, der selve målet er å dyrke fram auteurer. Derfor rister franskmennene på hodet av den norske triangelideen. Men hvor stor er egentlig forskjellen mellom regiutdannelsen i Paris og i Lillehammer?

Film- og tv-fakta
Bevilgninger, festivalfilmer, priser, og mye annet.

Månedens navn
Kjerand Nesvik er vår mest brukte plakatdesigner med toneangivende artwork på blant annet Blodsbånd, Naboer og Uro.

Harde Fakta
Den nye DVD-serien Eclipse fra Criterion er den komplette investering mens Sonys siste HDV-kamera virker preget av markedets ubesluttsomhet, mener Rushprints Harde Fakta-panel. Og Med Nokias lansering av N93-mobilen har mobilvideofilming fått en helt ny standard.

Bak Lerret
Vil Mars og Venus kunne redde den romantiske komedien i norsk film?

MENY