#04 – 2005

52250820051511062.jpg

Mellom to verdener
Amerikansk og norsk film kan være to forskjellige verdener. Det fikk Petter Næss oppleve da han på kort tid regisserte den siste Elling-filmen Elsk meg i morgen og den stjernebesatte amerikanske filmen Mozart and the whale.

Oppdrag: Redd norsk actionfilm!
Det var lenge slik at actionfilm ikke lot seg gjøre i Norge. Vil Ulrik Imtiaz Rolfsens debutfilm Izzat kunne redde den lavt budsjetterte actionfilmen for norsk film?

En ribbet sjanger
Mangelen på norske actionfilmer tilskrives både kulturelle og økonomiske årsaker. John Jacobsen mener at Veiviseren og Orions Belte ikke kunne blitt laget i dag med Filmfondets retningslinjer. Filmfondet åpner på sin side for større budsjetter om prosjektet har den rette internasjonale orientering.

– Vi er på vei!
Norske manus-autoriteter reagerer på Erlend Loes utspill i forrige nummer av Rush Print. En grov forenkling, sier kollega Torun Lian om hans påstander om at norske forfattere, regissører og produsenter er manusanalfabeter. Men alle hilser debatten om manus velkommen.

En trendsetter vender hjem
Da Vidar Nordli-Mathisen forlot NRK til fordel for TV2 i 1996 mente han at den gamle monopolkjempen var en døende dinosaur. Denne høsten overtar han stillingen som sjef for Program Oslo, og blir dermed en av NRKs mektigste menn. I dag mener han at NRK er en strømlinjeformet og moderne mediebedrift som aldri har vært bedre, og aldri har vært viktigere.

Rubicon i dramatisk retning
Rubicon TV må klare den vanskelige balansegangen mellom å produsere på oppdrag fra TV-kanalene og skape egne konsepter, konstaterer selskapets nye leder Lars Hognestad. Han tror sendeflatene framover vil åpne for mer norskprodusert TV-drama.

Bransjens råskap
Hvordan er egentlig helsetilstanden i norsk filmbransje? Resultatene fra en ny undersøkelse kan i høst bli utslagsgivende for overenskomstforhandlingene mellom produsenter og filmarbeidere. Og der kan stridstemaene bli mange.

I gigantens intimsfære
Arne B. Rostad og Hallvard Bræin fant ut at Erik Bye ble for stor for kortfilmformatet. Derfor lagde de en helaftens kinodokumentar. Men da Bye ble dødssyk ble premissene for filmen dramatisk endret. Her forteller regissørene om den spesielle prosessen som tok dem helt til intervjuobjektets dødsleie.

Leiepennens utfordringer
Å forme en regissørs visjon som innleid manusforfatter handler om å forholde seg til størrelser som intuisjon og magefølelse. Her reflekterer Christopher Grøndahl over sin erfaring som innleid manusforfatter på Villmark og kinoaktuelle Giganten.

From Lahore with love
Komedien slik vi har arvet den fra de gamle grekerne krever et bryllup i siste scene. Det er aldri noe problem i premiereklare Import Eksport. Hvem som egentlig skal gifte seg er derimot mer usikkert når Khalid Hussain arrangerer ekteskap i Oslo.

Tid er noe som løper
For at en film skal bli til er det så mange elementer som skal løpe sammen, og til samme tid. Derfor får da også filmproduksjon ofte like mye preg av gambling som hardt arbeid, skriver Tom Remlov. Her er tredje del i hans beretning om tilblivelsen av The Making of Love. Denne gangen er det de komplekse kontraktsmessige sidene ved den internasjonale co-produksjonen han berører.

En filmby tar form
På det tidligere skipsverftet i Fredrikstad har film og tv-selskapet Medieparken på få år etablert et utviklings- og produksjonsmiljø for film, tv og annen kreativ industri. Og med en tv-serie og langfilm under produksjon er filmbyen Fredrikstad iferd med å ta form. Målet er to-tre store produksjoner årlig.

Directors Cut:
Å kritisere Filmfondet står på mange måter på fy-listen min. Filmene mine trenger dem, for å si det sånn. Men med to spillefilmkonsulenter blir Norge en enda mindre filmnasjon og regissørenes muligheter enda mindre, skriver Annette Sjursen.

Vera Cruz
Vera Crus tar for seg manusforfatterens utfordringer i sommersolen.

Tv-boksen
Alex Iversen har sett på høstens nye serieformater fra de amerikanske tv-kanalene. Han mener å se tendenser som vil få konsekvenser for norske satsinger innen tv-drama og reality-tv.

Panzer
Det er ikke bare Michael Moore som bruker provokasjonen som metode for å ”avkle” maktbastioner. Georg Panzer gir her en liste over juridiske knep og grenser for aggressive dokumentarister.

Barn som skuespillere
Å instruere barn byr på helt spesielle utfordringer. Her røper noen norske regissører hvilke metoder de anvender når de skal få barna til å trives og yte maksimalt foran kamera.

Hva er en barnefilm?
Barnefilm er en meget uspesifikk genre, som vanskelig lar seg definere, og som mange mener mye om. Her er noen tanker norske filmskapere, konsulenter og filmanmeldere har gjort seg om barnefilmen og dens status.

En sjelden sjanger
Det lages få dokumentarer for barn i norsk film. Men Benedicte Orvungs film Disa flytter til Japan viser at barn er like sultne som voksne på dokumentarer som speiler deres egen virkelighet.

Sølve Skagen: «How to Shoot a Really Great Moving Master
Gil Bettman har et budskap som er like selvfølgelig som det er banalt: ”All good camera movement is invisible”. På filmskolen ga han nylig studentene en innføring i å skyte det perfekte master shot.

Fra Arkivet
Norske skjønnlitterære forfattere har alltid hatt et ambivalent forhold til å skrive for film, og kanskje norsk film i særdeleshet, noe dette innlegget fra Odd Bang-Hansen i Rush Print nr 3, 1966, vitner om.

Film- og tv-fakta
Tildelinger, priser, festivaler, og stabslister.

#04 – 2005

52250820051511062.jpg

Mellom to verdener
Amerikansk og norsk film kan være to forskjellige verdener. Det fikk Petter Næss oppleve da han på kort tid regisserte den siste Elling-filmen Elsk meg i morgen og den stjernebesatte amerikanske filmen Mozart and the whale.

Oppdrag: Redd norsk actionfilm!
Det var lenge slik at actionfilm ikke lot seg gjøre i Norge. Vil Ulrik Imtiaz Rolfsens debutfilm Izzat kunne redde den lavt budsjetterte actionfilmen for norsk film?

En ribbet sjanger
Mangelen på norske actionfilmer tilskrives både kulturelle og økonomiske årsaker. John Jacobsen mener at Veiviseren og Orions Belte ikke kunne blitt laget i dag med Filmfondets retningslinjer. Filmfondet åpner på sin side for større budsjetter om prosjektet har den rette internasjonale orientering.

– Vi er på vei!
Norske manus-autoriteter reagerer på Erlend Loes utspill i forrige nummer av Rush Print. En grov forenkling, sier kollega Torun Lian om hans påstander om at norske forfattere, regissører og produsenter er manusanalfabeter. Men alle hilser debatten om manus velkommen.

En trendsetter vender hjem
Da Vidar Nordli-Mathisen forlot NRK til fordel for TV2 i 1996 mente han at den gamle monopolkjempen var en døende dinosaur. Denne høsten overtar han stillingen som sjef for Program Oslo, og blir dermed en av NRKs mektigste menn. I dag mener han at NRK er en strømlinjeformet og moderne mediebedrift som aldri har vært bedre, og aldri har vært viktigere.

Rubicon i dramatisk retning
Rubicon TV må klare den vanskelige balansegangen mellom å produsere på oppdrag fra TV-kanalene og skape egne konsepter, konstaterer selskapets nye leder Lars Hognestad. Han tror sendeflatene framover vil åpne for mer norskprodusert TV-drama.

Bransjens råskap
Hvordan er egentlig helsetilstanden i norsk filmbransje? Resultatene fra en ny undersøkelse kan i høst bli utslagsgivende for overenskomstforhandlingene mellom produsenter og filmarbeidere. Og der kan stridstemaene bli mange.

I gigantens intimsfære
Arne B. Rostad og Hallvard Bræin fant ut at Erik Bye ble for stor for kortfilmformatet. Derfor lagde de en helaftens kinodokumentar. Men da Bye ble dødssyk ble premissene for filmen dramatisk endret. Her forteller regissørene om den spesielle prosessen som tok dem helt til intervjuobjektets dødsleie.

Leiepennens utfordringer
Å forme en regissørs visjon som innleid manusforfatter handler om å forholde seg til størrelser som intuisjon og magefølelse. Her reflekterer Christopher Grøndahl over sin erfaring som innleid manusforfatter på Villmark og kinoaktuelle Giganten.

From Lahore with love
Komedien slik vi har arvet den fra de gamle grekerne krever et bryllup i siste scene. Det er aldri noe problem i premiereklare Import Eksport. Hvem som egentlig skal gifte seg er derimot mer usikkert når Khalid Hussain arrangerer ekteskap i Oslo.

Tid er noe som løper
For at en film skal bli til er det så mange elementer som skal løpe sammen, og til samme tid. Derfor får da også filmproduksjon ofte like mye preg av gambling som hardt arbeid, skriver Tom Remlov. Her er tredje del i hans beretning om tilblivelsen av The Making of Love. Denne gangen er det de komplekse kontraktsmessige sidene ved den internasjonale co-produksjonen han berører.

En filmby tar form
På det tidligere skipsverftet i Fredrikstad har film og tv-selskapet Medieparken på få år etablert et utviklings- og produksjonsmiljø for film, tv og annen kreativ industri. Og med en tv-serie og langfilm under produksjon er filmbyen Fredrikstad iferd med å ta form. Målet er to-tre store produksjoner årlig.

Directors Cut:
Å kritisere Filmfondet står på mange måter på fy-listen min. Filmene mine trenger dem, for å si det sånn. Men med to spillefilmkonsulenter blir Norge en enda mindre filmnasjon og regissørenes muligheter enda mindre, skriver Annette Sjursen.

Vera Cruz
Vera Crus tar for seg manusforfatterens utfordringer i sommersolen.

Tv-boksen
Alex Iversen har sett på høstens nye serieformater fra de amerikanske tv-kanalene. Han mener å se tendenser som vil få konsekvenser for norske satsinger innen tv-drama og reality-tv.

Panzer
Det er ikke bare Michael Moore som bruker provokasjonen som metode for å ”avkle” maktbastioner. Georg Panzer gir her en liste over juridiske knep og grenser for aggressive dokumentarister.

Barn som skuespillere
Å instruere barn byr på helt spesielle utfordringer. Her røper noen norske regissører hvilke metoder de anvender når de skal få barna til å trives og yte maksimalt foran kamera.

Hva er en barnefilm?
Barnefilm er en meget uspesifikk genre, som vanskelig lar seg definere, og som mange mener mye om. Her er noen tanker norske filmskapere, konsulenter og filmanmeldere har gjort seg om barnefilmen og dens status.

En sjelden sjanger
Det lages få dokumentarer for barn i norsk film. Men Benedicte Orvungs film Disa flytter til Japan viser at barn er like sultne som voksne på dokumentarer som speiler deres egen virkelighet.

Sølve Skagen: «How to Shoot a Really Great Moving Master
Gil Bettman har et budskap som er like selvfølgelig som det er banalt: ”All good camera movement is invisible”. På filmskolen ga han nylig studentene en innføring i å skyte det perfekte master shot.

Fra Arkivet
Norske skjønnlitterære forfattere har alltid hatt et ambivalent forhold til å skrive for film, og kanskje norsk film i særdeleshet, noe dette innlegget fra Odd Bang-Hansen i Rush Print nr 3, 1966, vitner om.

Film- og tv-fakta
Tildelinger, priser, festivaler, og stabslister.

MENY