#05 – 2008

Truer globaliseringen norsk film?
Det er en økende utvikling at etterarbeid forsvinner ut av landet. – Når internasjonale etterarbeidshus tar oppdrag i Norge, må vi på samme måte se etter muligheter i utlandet, slik som vi gjorde med Peter & Ulven, sier Kristin Hellebust i Storm Studios.    

Jakten på Erik Løchen
Med Jakten (1959) og Motforestilling (1972) laget Erik Løchen et norsk svar på fransk bølgefilm.  – Løchen kan absolutt sammenliknes med de mest innovative regissørene i denne epoken, mener Richard Peña, programansvarlig for Film Society of Lincoln Center i New York. Så hvorfor finnes ingen av filmene til Løchen på dvd?  

Ålen ut på nye dyp
Salget av flaggskipet Zentropa varsler en ny epoke i dansk og skandinavisk film. Her forteller Zentropa-gründer Peter Aalbæk Jensen om hvorfor salget var nødvendig, om samarbeidet med Lars von Trier, og hvorfor de norske regissørenes manglende kontinuitet er en katastrofe for norsk film.  

Boracco
Som manusforfatter skal du øve på å skrive under med stø hånd uten å le deg i hjel eller få nervøst sammenbrudd når produsenten skal ha "alle rettigheter til evig tid"…  

Månedens talent
– Det er utrolig fascinerende alt folk gjør i det skjulte, som vi skammer oss over, forteller Anne Sewitsky.  

Eiriks logg                
Går norsk film glipp av det genuine ved å forlange at filmskaperne må tilpasse seg forhåndsbestemte søknadskriterier?  

Berggren
Himmelblå vs Hvaler: Det måtte jo bli sånn. To dramaserier. To kvinner. Begge reiser fra byen.  

Tv-boksen
Fjernsynsdramaet tar opp samtidens viktigste politiske, sosiale og estetiske spørsmål – ikke Hollywood, skriver Alex Iversen.

Close-Up
Close-Up følger sporene til kinoaktuelle Carlos Reygadas’ særegne stil.  

Sølve Skagen
Sølve Skagens avskjedstale til kull 5-regissørene: "Fasten your seatbelts, it’s gonna be a bumpy ride."  

Fagfunksjonen
– En god animatør må ha rytmesans og vite hvor en bevegelse begynner og slutter, sier Stig Saxegaard.      

Fra Romeo til Rino
– Det er mye god underbuksehumor i Fatso, men jeg synes utfordringen har ligget i å forsøke å portrettere en mann med store sosiale redsler, sier Nils Jørgen Kaalstad om hovedrollen som Rino.

Tv-serienes visuelle konseptmakere
Eva Dahr og Maggi Bergheim har hatt ansvaret for hvert sitt visuelle konsept på tv-høstens to store norske serier, Himmelblå og Hvaler. Men hva gjør en konseptuell regissør?

Mike Leighs nyansert lykkepille                           
Med Happy-Go-Lucky har Mike Leigh laget sin mest optimistiske film på lenge. Men noen tom lykkepille er filmen så visst ikke: – Etter min mening er denne filmen vel så kompleks som eksempelvis Vera Drake, forteller regissøren.

En engel vender hjem
– Det har vært veldig deilig, men samtidig utfordrende å skulle lage en såkalt seriøs film i Norge i 2008 – hvor alt skal være så forbanna kult, sier produsent Turid Øversveen om filmatiseringen av I et speil, i en gåte

I Fatsos filmrike
I motsetning til mange norske filmer basert på litterære verk dette året, skilte regissør Arild Fröhlich seg fra boken Fatso og gikk egne veier.   

Ny runde Fritt vilt
– Den typen skrekkfilmer vi lager skal fungere som en berg- og dalbane. Publikum skal få et kick og få lyst til å ta seg en fest etterpå, forteller Fritt Vilt-produsentene Martin Sundland og Kristian Sinkerud.

Kurt inntar filmen
Nå er den her: Animasjonsfilmen om den folkekjære barnebokfiguren Kurt, som i midtlivskrisepanikk går løs på Oslo med truck.. – Det handler om å tørre tenke stort, sier regissør Rasmus Sivertsen.  

– Stil garanterer ikke sannhet
 
I Standard Operating Procedure undersøker Errol Morris de beryktede Abu Ghraib-fotografiene tatt av det amerikanske militærpolitiet. Rushprint møtte dokumentarlegenden.

Kald krig, brennende hjerter
– Jeg er fascinerer av den gåtefulle kjærligheten og hva som driver den, forteller Knut Erik Jensen om Iskyss.

Ute på prøvelse
I Prøvetid fulgte Thor Bekkavik  ekskriminelle i åtte måneder på Vardeteatret. – På teatret blir de plutselig satt inn i et prosjekt hvor de er nødt til å samarbeide, forteller regissøren.

Operasjon filmskaper
Da Hollywood utførte sin egen frigjøring av Irak ved å hente ut en filmiteressert flyktning, hadde heller ikke filmkolonien noen strategi for en retrett. Les om Operation Fimmaker.

#05 – 2008

Truer globaliseringen norsk film?
Det er en økende utvikling at etterarbeid forsvinner ut av landet. – Når internasjonale etterarbeidshus tar oppdrag i Norge, må vi på samme måte se etter muligheter i utlandet, slik som vi gjorde med Peter & Ulven, sier Kristin Hellebust i Storm Studios.    

Jakten på Erik Løchen
Med Jakten (1959) og Motforestilling (1972) laget Erik Løchen et norsk svar på fransk bølgefilm.  – Løchen kan absolutt sammenliknes med de mest innovative regissørene i denne epoken, mener Richard Peña, programansvarlig for Film Society of Lincoln Center i New York. Så hvorfor finnes ingen av filmene til Løchen på dvd?  

Ålen ut på nye dyp
Salget av flaggskipet Zentropa varsler en ny epoke i dansk og skandinavisk film. Her forteller Zentropa-gründer Peter Aalbæk Jensen om hvorfor salget var nødvendig, om samarbeidet med Lars von Trier, og hvorfor de norske regissørenes manglende kontinuitet er en katastrofe for norsk film.  

Boracco
Som manusforfatter skal du øve på å skrive under med stø hånd uten å le deg i hjel eller få nervøst sammenbrudd når produsenten skal ha "alle rettigheter til evig tid"…  

Månedens talent
– Det er utrolig fascinerende alt folk gjør i det skjulte, som vi skammer oss over, forteller Anne Sewitsky.  

Eiriks logg                
Går norsk film glipp av det genuine ved å forlange at filmskaperne må tilpasse seg forhåndsbestemte søknadskriterier?  

Berggren
Himmelblå vs Hvaler: Det måtte jo bli sånn. To dramaserier. To kvinner. Begge reiser fra byen.  

Tv-boksen
Fjernsynsdramaet tar opp samtidens viktigste politiske, sosiale og estetiske spørsmål – ikke Hollywood, skriver Alex Iversen.

Close-Up
Close-Up følger sporene til kinoaktuelle Carlos Reygadas’ særegne stil.  

Sølve Skagen
Sølve Skagens avskjedstale til kull 5-regissørene: "Fasten your seatbelts, it’s gonna be a bumpy ride."  

Fagfunksjonen
– En god animatør må ha rytmesans og vite hvor en bevegelse begynner og slutter, sier Stig Saxegaard.      

Fra Romeo til Rino
– Det er mye god underbuksehumor i Fatso, men jeg synes utfordringen har ligget i å forsøke å portrettere en mann med store sosiale redsler, sier Nils Jørgen Kaalstad om hovedrollen som Rino.

Tv-serienes visuelle konseptmakere
Eva Dahr og Maggi Bergheim har hatt ansvaret for hvert sitt visuelle konsept på tv-høstens to store norske serier, Himmelblå og Hvaler. Men hva gjør en konseptuell regissør?

Mike Leighs nyansert lykkepille                           
Med Happy-Go-Lucky har Mike Leigh laget sin mest optimistiske film på lenge. Men noen tom lykkepille er filmen så visst ikke: – Etter min mening er denne filmen vel så kompleks som eksempelvis Vera Drake, forteller regissøren.

En engel vender hjem
– Det har vært veldig deilig, men samtidig utfordrende å skulle lage en såkalt seriøs film i Norge i 2008 – hvor alt skal være så forbanna kult, sier produsent Turid Øversveen om filmatiseringen av I et speil, i en gåte

I Fatsos filmrike
I motsetning til mange norske filmer basert på litterære verk dette året, skilte regissør Arild Fröhlich seg fra boken Fatso og gikk egne veier.   

Ny runde Fritt vilt
– Den typen skrekkfilmer vi lager skal fungere som en berg- og dalbane. Publikum skal få et kick og få lyst til å ta seg en fest etterpå, forteller Fritt Vilt-produsentene Martin Sundland og Kristian Sinkerud.

Kurt inntar filmen
Nå er den her: Animasjonsfilmen om den folkekjære barnebokfiguren Kurt, som i midtlivskrisepanikk går løs på Oslo med truck.. – Det handler om å tørre tenke stort, sier regissør Rasmus Sivertsen.  

– Stil garanterer ikke sannhet
 
I Standard Operating Procedure undersøker Errol Morris de beryktede Abu Ghraib-fotografiene tatt av det amerikanske militærpolitiet. Rushprint møtte dokumentarlegenden.

Kald krig, brennende hjerter
– Jeg er fascinerer av den gåtefulle kjærligheten og hva som driver den, forteller Knut Erik Jensen om Iskyss.

Ute på prøvelse
I Prøvetid fulgte Thor Bekkavik  ekskriminelle i åtte måneder på Vardeteatret. – På teatret blir de plutselig satt inn i et prosjekt hvor de er nødt til å samarbeide, forteller regissøren.

Operasjon filmskaper
Da Hollywood utførte sin egen frigjøring av Irak ved å hente ut en filmiteressert flyktning, hadde heller ikke filmkolonien noen strategi for en retrett. Les om Operation Fimmaker.

MENY