#06 – 2004

36030320051453221.jpg

Svens metode
Sven Nordin har lenge vært ikonet for den enkle og godhjertede norske mannen. Her forteller han Siss Vik om sine mørkere rollefigurer i En folkefiende og "Ved kongens bord" og om hvordan man kvitter seg med en rollefigur som har blitt altfor folkekjær.

De unge lovende
Til dramaserien ”Ran” valgte regissør Gunnar Vikene ukjente skuespillere for at tv-publikummet ikke skulle knytte bestemte forventninger til dem. Vi presenterer her fem unge og sultne skuespillere som garantert vil være med på å prege norsk film og tv-produksjon i årene som kommer.

TV2 foran veiskille?
Tv-serien ”Ran” er TV2s første forsøk på å produsere kostnadskrevende kvalitetsdrama. Resultatet kan bli viktig for utviklingen av det norske fjernsynsdramaet. Men først må Filmfondets konsulentsystem harmonere bedre med tv-kanalenes produksjonspolitikk, mener både bransjen og Filmfondet selv.

Komedie som selverkjennelse
– Filmen min har et enkelt budskap: grip tak i de sjansene livet byr på, sier Vibeke Idsøe om sin komedie 37 ½. Her forteller hun hvorfor skuespillernes høyde var så befriende og hvorfor begrepet kvinnefilm er så forkastelig.

Teori og praksis
Med Nikolaj Frobenius som ny langfilmkonsulent har forfatterne erobret Filmfondets langfilmavdeling. Han har én programerklæring når han tiltrer konsulentjobben i januar – og det er at han ikke har noen programerklæring.

Kinomarkedets råskap
Var det markedsføringen og lanseringstidspunktet som bidro til at Uno og Hawaii, Oslo ble høstens norske kinosuksesser? Og hva har gjort at Andreaskorset nær forsvant og at Monstertorsdag har gått dårligere enn forventet?

Testvisninger – ingen eksakt vitenskap
Testvisninger av filmer er omstridt. I USA er det vanlig at publikums reaksjoner under slike visninger kan føre til radikale inngrep i filmen. I Norge er man oftere ute etter å finsikte målgrupper gjennom slike visninger.

Selger anmeldelser kinobilletter?
I høst har enkelte norske filmer nærmest druknet i terningprikker, og mange syntes det ble for mye av det gode. Hvor mye har egentlig anmeldelser å si for besøkstall?

En Ibsen for vår tid?
Da Erik Skjoldbjærg gikk igang med å adaptere En folkefiende til lerretet, falt Ibsens replikker ut en etter en. Men Ibsens drama er intakt, understreker regissøren.

Regissøren som sjaman
Regissøren av ”Krøniken”, Charlotte Sieling, både forguder skuespillerne og bryter tabuer overfor dem. Her røper hun hemmeligheten bak sin metode for å skape nærhet til skuespillernes følelsesliv.

Rå forfattermakt
Forfatterparet Peter Thorsboe og Mai Brostrøm representerer den såkalte ”one vision” som ligger til grunn for forfatternes unike posisjon i dansk tv-drama. På nyåret blir deres siste serie, ”Ørnen”, å se på norske tv-skjermer. Men har virkelig forfatterne final cut innen dansk tv-drama?

DVD innhenter kinoen
DVD-utgivelsene kommer tettere på kinopremierene enn før og vil minske kinoenes betydning. Årsaken er kinokork, økende billettpriser og DVD-formatets voksende betydning for inntektene.

Filmskaper i loop
I dokumentaren Loop introduserer Sjur Paulsen oss for det han kaller ”rå forbrukere av tid”. Selv ble han en rå forbruker av videotape under den lange prosessen det var å følge disse uortodokse livsløpene.

Sølve Skagen
Den ideelle filmskolen er en kombinasjon av et gammeldags universitet, en prøyssisk militærleir og et anarkistisk kollektiv fra 70-tallet – og kanskje har man fått dette til på Lillehammer, humrer Malte Wadman i samtale med Sølve Skagen.

Film- og tv-fakta
Artikkel om Monstertorsdag og deltakelsen på Sundance Film Festival, tildelinger, festivaldeltakelse, priser, nye prosjekter underveis, og mye mer.

#06 – 2004

36030320051453221.jpg

Svens metode
Sven Nordin har lenge vært ikonet for den enkle og godhjertede norske mannen. Her forteller han Siss Vik om sine mørkere rollefigurer i En folkefiende og "Ved kongens bord" og om hvordan man kvitter seg med en rollefigur som har blitt altfor folkekjær.

De unge lovende
Til dramaserien ”Ran” valgte regissør Gunnar Vikene ukjente skuespillere for at tv-publikummet ikke skulle knytte bestemte forventninger til dem. Vi presenterer her fem unge og sultne skuespillere som garantert vil være med på å prege norsk film og tv-produksjon i årene som kommer.

TV2 foran veiskille?
Tv-serien ”Ran” er TV2s første forsøk på å produsere kostnadskrevende kvalitetsdrama. Resultatet kan bli viktig for utviklingen av det norske fjernsynsdramaet. Men først må Filmfondets konsulentsystem harmonere bedre med tv-kanalenes produksjonspolitikk, mener både bransjen og Filmfondet selv.

Komedie som selverkjennelse
– Filmen min har et enkelt budskap: grip tak i de sjansene livet byr på, sier Vibeke Idsøe om sin komedie 37 ½. Her forteller hun hvorfor skuespillernes høyde var så befriende og hvorfor begrepet kvinnefilm er så forkastelig.

Teori og praksis
Med Nikolaj Frobenius som ny langfilmkonsulent har forfatterne erobret Filmfondets langfilmavdeling. Han har én programerklæring når han tiltrer konsulentjobben i januar – og det er at han ikke har noen programerklæring.

Kinomarkedets råskap
Var det markedsføringen og lanseringstidspunktet som bidro til at Uno og Hawaii, Oslo ble høstens norske kinosuksesser? Og hva har gjort at Andreaskorset nær forsvant og at Monstertorsdag har gått dårligere enn forventet?

Testvisninger – ingen eksakt vitenskap
Testvisninger av filmer er omstridt. I USA er det vanlig at publikums reaksjoner under slike visninger kan føre til radikale inngrep i filmen. I Norge er man oftere ute etter å finsikte målgrupper gjennom slike visninger.

Selger anmeldelser kinobilletter?
I høst har enkelte norske filmer nærmest druknet i terningprikker, og mange syntes det ble for mye av det gode. Hvor mye har egentlig anmeldelser å si for besøkstall?

En Ibsen for vår tid?
Da Erik Skjoldbjærg gikk igang med å adaptere En folkefiende til lerretet, falt Ibsens replikker ut en etter en. Men Ibsens drama er intakt, understreker regissøren.

Regissøren som sjaman
Regissøren av ”Krøniken”, Charlotte Sieling, både forguder skuespillerne og bryter tabuer overfor dem. Her røper hun hemmeligheten bak sin metode for å skape nærhet til skuespillernes følelsesliv.

Rå forfattermakt
Forfatterparet Peter Thorsboe og Mai Brostrøm representerer den såkalte ”one vision” som ligger til grunn for forfatternes unike posisjon i dansk tv-drama. På nyåret blir deres siste serie, ”Ørnen”, å se på norske tv-skjermer. Men har virkelig forfatterne final cut innen dansk tv-drama?

DVD innhenter kinoen
DVD-utgivelsene kommer tettere på kinopremierene enn før og vil minske kinoenes betydning. Årsaken er kinokork, økende billettpriser og DVD-formatets voksende betydning for inntektene.

Filmskaper i loop
I dokumentaren Loop introduserer Sjur Paulsen oss for det han kaller ”rå forbrukere av tid”. Selv ble han en rå forbruker av videotape under den lange prosessen det var å følge disse uortodokse livsløpene.

Sølve Skagen
Den ideelle filmskolen er en kombinasjon av et gammeldags universitet, en prøyssisk militærleir og et anarkistisk kollektiv fra 70-tallet – og kanskje har man fått dette til på Lillehammer, humrer Malte Wadman i samtale med Sølve Skagen.

Film- og tv-fakta
Artikkel om Monstertorsdag og deltakelsen på Sundance Film Festival, tildelinger, festivaldeltakelse, priser, nye prosjekter underveis, og mye mer.

MENY