#03 – 2008

Et nytt nummer av film og tv-magasinet RUSHPRINT er ute. Her kan du lese følgende saker:

Norsk filmkritikk: En anmeldelse
Rushprint har analysert og gitt karakter til seks norske filmkritikeres vurdering av nyinnspillingen av Michael Hanekes Funny Games.

Savner ambisiøs filmkritikk
– Filmkritikken i avisene er i en utsatt posisjon fordi avisene er lite interessert i å holde seg med spesialister, sier Anne Gjelsvik. Hun ønsker seg en mer ambisiøs norsk filmkritikk.

Bodils dokumentarvisjon
– Jeg synes det er problematisk at søknadsmengden er så stor og at halvparten av søkerne er ikke kvalifiserte, mener Bodil Cold-Ravnkilde som nå slutter som dokumentarfilmkonsulent i NFI.

Sekstiåtternes filmopprør
Denne sommeren er det 40 år siden de første brosteinene ble kastet i Paris under sekstiåtternes ungdomsopprør. I norsk film var det Wam og Vennerød som sto nærmere pulsen i sin samtid enn de dogmatiske AKP-erne, mener Stig Andersen.

Nybrottsarbeid på Max Manus
Max Manus er tidenes største norske filmproduksjon som setter ny standard for bruken av spesialeffekter. – Selskaper som til vanlig konkurrerer om oppdrag må her stå sammen for at vi i det hele tatt skal få det i land, forteller etterarbeidsprodusent Marcus Brodersen.

Fra prest til spion
Spillefilmdebutant Ellen Dorrit Pedersen viser seg i tre store roller til høsten: som spion, prest og sørgende mor. – Jeg tror jeg kan ha en kombinasjon av noe ungt og noe gammelt, sier skuespillerkometen om egne kvaliteter.

Fra dogme til Kung Fu
– Kung Fu fungerer bedre på film enn karate, da bevegelsene er større og rundere. Kampsportmotivet ble et vakkert symbol på ungjentas indre kamp, forteller Natasah Arty om premiereklare Fighter.

Masterclass med Tarantino
– Det viktigste var at jeg tok skuespillerkurs i seks år, det anbefaler jeg alle som vil lage film, sa Quentin Tarantino under sin uhyre populære masterclass i Cannes.

Berggren
Noen hevder at alt drama er karakterdrevet. Andre påstår at du ikke kan skille karakter fra plot. Arne Berggren gjør her rede for 5 utbredte misforståelser om det karakterdrevne drama.

Da reven mistet uskylden
I filmversjonen av Den siste revejakta er det duket for et nostalgisk sus fra hippietidas siste krampetrekninger og jappetida og kynismens inntog. – Uskylden møter en mer brutal virkelighet, forteller regissør Ulrik Imtiaz Rolfsen.

Cannes 2008
Alle filmfestivalers store mor fikk bransjen til å glemme tilbakeslag og krise for en stakket stund.

Boracco
"Kan jeg se bort fra mitt eget filmsyn og dømme rettferdig mellom en harry folkekomedie og en bloddryppende grøsser?" Boracco ruster seg for arbeid i Amandajuryen.

Popkorn i sommerheten
Sommerfilmen er blitt et sjansespill for Hollywoodstudioene.

Bobbies krokettmatch
Bobbie Peers skapte norsk filmhistorie da han i 2006 fikk Gullpalmen i Cannes for kortfilmen Sniffer. Han er nå klar med novellefilmen Krokketmatchen.

Eiriks logg
Jean Roy la hånden på armen min og sa: "Dere mangler troen på dere selv. Resultatet er kjedelig film, milevis fra det dere beviste dere kunne med Insomnia og Budbringeren."

Hollywood etter forfatterstreiken
I år kastet forfatterstreiken svarte skygger over tv-nettverkenes utpakking av sine nye satsinger. Selv om det er mye gammelt nytt, er det knyttet forventninger til særlig to nye serier: Fringe og Dollhouse.

Sølve Skagen
Kull 5 har vært skolens mest kritiske kull hittil og har skapt en god del uro, skriver Sølve Skagen. Møt de ferdig uteksaminerte elevene.

Close-Up
Jon Inge Faldalen analyserer Cannes- og DVD-aktuelle Bent Hamers bruk av den lange statiske totalinnstillingen.

Fagfunksjonen
– En script skal ha et overblikk over alt som skjer på settet, det gjelder hele tiden å ligge i forkant og vite hva som skal skje i neste scene, forteller Therese Messel, som er aktuell som script på Den siste revejakta

Fra det hardkokte til komedie
– Å skifte sjanger var den desidert største utfordringen, forteller Thomas Seeberg Torjussen om arbeidet med å adaptere Ingvar Ambjørnsens Den siste revejakta til filmen.

Om det ufilmbare
– Jeg holdt i utgangspunktet hardt på at De gales hus ikke egnet seg til dramatisering. Jeg tok visst feil, forteller Åse Vikene om adaptasjonen av Karin Fossums bok.

Filmskolen 10 år
I år fylte Den norske filmskolen 10 år. Vi gjør opp status med tidligere elever som her fremhever hva de mener er Den norske filmskolens styrker og svakheter.

Hardt arbeid bak Cæsar-glamour
Det er 10 år og mer enn 1600 episoder siden Skandinavias lengstlevende såpeserie Hotel Cæsar flimret på norske tv-skjermer for første gang. Cæsar har vært en lærebenk for regissører og filmarbeidere som har markert seg i bransjen.

Harde Fakta
Les om en ny filbasert arbeidsform på tv-serien Honningfellen og Star Wreck – en serie mektig populære webepisoder laget ved hjelp av bluescreen og dataanimasjon.

#03 – 2008

Et nytt nummer av film og tv-magasinet RUSHPRINT er ute. Her kan du lese følgende saker:

Norsk filmkritikk: En anmeldelse
Rushprint har analysert og gitt karakter til seks norske filmkritikeres vurdering av nyinnspillingen av Michael Hanekes Funny Games.

Savner ambisiøs filmkritikk
– Filmkritikken i avisene er i en utsatt posisjon fordi avisene er lite interessert i å holde seg med spesialister, sier Anne Gjelsvik. Hun ønsker seg en mer ambisiøs norsk filmkritikk.

Bodils dokumentarvisjon
– Jeg synes det er problematisk at søknadsmengden er så stor og at halvparten av søkerne er ikke kvalifiserte, mener Bodil Cold-Ravnkilde som nå slutter som dokumentarfilmkonsulent i NFI.

Sekstiåtternes filmopprør
Denne sommeren er det 40 år siden de første brosteinene ble kastet i Paris under sekstiåtternes ungdomsopprør. I norsk film var det Wam og Vennerød som sto nærmere pulsen i sin samtid enn de dogmatiske AKP-erne, mener Stig Andersen.

Nybrottsarbeid på Max Manus
Max Manus er tidenes største norske filmproduksjon som setter ny standard for bruken av spesialeffekter. – Selskaper som til vanlig konkurrerer om oppdrag må her stå sammen for at vi i det hele tatt skal få det i land, forteller etterarbeidsprodusent Marcus Brodersen.

Fra prest til spion
Spillefilmdebutant Ellen Dorrit Pedersen viser seg i tre store roller til høsten: som spion, prest og sørgende mor. – Jeg tror jeg kan ha en kombinasjon av noe ungt og noe gammelt, sier skuespillerkometen om egne kvaliteter.

Fra dogme til Kung Fu
– Kung Fu fungerer bedre på film enn karate, da bevegelsene er større og rundere. Kampsportmotivet ble et vakkert symbol på ungjentas indre kamp, forteller Natasah Arty om premiereklare Fighter.

Masterclass med Tarantino
– Det viktigste var at jeg tok skuespillerkurs i seks år, det anbefaler jeg alle som vil lage film, sa Quentin Tarantino under sin uhyre populære masterclass i Cannes.

Berggren
Noen hevder at alt drama er karakterdrevet. Andre påstår at du ikke kan skille karakter fra plot. Arne Berggren gjør her rede for 5 utbredte misforståelser om det karakterdrevne drama.

Da reven mistet uskylden
I filmversjonen av Den siste revejakta er det duket for et nostalgisk sus fra hippietidas siste krampetrekninger og jappetida og kynismens inntog. – Uskylden møter en mer brutal virkelighet, forteller regissør Ulrik Imtiaz Rolfsen.

Cannes 2008
Alle filmfestivalers store mor fikk bransjen til å glemme tilbakeslag og krise for en stakket stund.

Boracco
"Kan jeg se bort fra mitt eget filmsyn og dømme rettferdig mellom en harry folkekomedie og en bloddryppende grøsser?" Boracco ruster seg for arbeid i Amandajuryen.

Popkorn i sommerheten
Sommerfilmen er blitt et sjansespill for Hollywoodstudioene.

Bobbies krokettmatch
Bobbie Peers skapte norsk filmhistorie da han i 2006 fikk Gullpalmen i Cannes for kortfilmen Sniffer. Han er nå klar med novellefilmen Krokketmatchen.

Eiriks logg
Jean Roy la hånden på armen min og sa: "Dere mangler troen på dere selv. Resultatet er kjedelig film, milevis fra det dere beviste dere kunne med Insomnia og Budbringeren."

Hollywood etter forfatterstreiken
I år kastet forfatterstreiken svarte skygger over tv-nettverkenes utpakking av sine nye satsinger. Selv om det er mye gammelt nytt, er det knyttet forventninger til særlig to nye serier: Fringe og Dollhouse.

Sølve Skagen
Kull 5 har vært skolens mest kritiske kull hittil og har skapt en god del uro, skriver Sølve Skagen. Møt de ferdig uteksaminerte elevene.

Close-Up
Jon Inge Faldalen analyserer Cannes- og DVD-aktuelle Bent Hamers bruk av den lange statiske totalinnstillingen.

Fagfunksjonen
– En script skal ha et overblikk over alt som skjer på settet, det gjelder hele tiden å ligge i forkant og vite hva som skal skje i neste scene, forteller Therese Messel, som er aktuell som script på Den siste revejakta

Fra det hardkokte til komedie
– Å skifte sjanger var den desidert største utfordringen, forteller Thomas Seeberg Torjussen om arbeidet med å adaptere Ingvar Ambjørnsens Den siste revejakta til filmen.

Om det ufilmbare
– Jeg holdt i utgangspunktet hardt på at De gales hus ikke egnet seg til dramatisering. Jeg tok visst feil, forteller Åse Vikene om adaptasjonen av Karin Fossums bok.

Filmskolen 10 år
I år fylte Den norske filmskolen 10 år. Vi gjør opp status med tidligere elever som her fremhever hva de mener er Den norske filmskolens styrker og svakheter.

Hardt arbeid bak Cæsar-glamour
Det er 10 år og mer enn 1600 episoder siden Skandinavias lengstlevende såpeserie Hotel Cæsar flimret på norske tv-skjermer for første gang. Cæsar har vært en lærebenk for regissører og filmarbeidere som har markert seg i bransjen.

Harde Fakta
Les om en ny filbasert arbeidsform på tv-serien Honningfellen og Star Wreck – en serie mektig populære webepisoder laget ved hjelp av bluescreen og dataanimasjon.

MENY