#03 – 2013

#03 – 2013

En makaber dans med djevelen  – Jeg ville at filmen skulle holde opp et mørkt speil, ikke bare for overgriperne, men for oss alle, sier Joshua Oppenheimer om den sensasjonelle dokumentaren The Act of Killing som er co-produsert av norske Piraya.

Er kinodokumentaren truet?  Nylig har både produsenter og distributører uttrykt bekymring for dokumentarens fremtid i kinomørket.

I skyggen av Max Manus  I dokumentarfilmen Det siste vitnet møter vi motstandsmenn som har blitt fortrengt fra norske historiebøker – og filmer. Regissør Øystein Rakkenes forteller om dokumentaristens rolle som historieskriver.

Gi meg en musikkvideo jeg kan hate!  Årets musikkvideoprogram under Kortfilmfestivalen i Grimstad er relativt uberørt av internasjonale trender – på godt og vondt, mener Lars Åndheim.

Mellom fotball og teater   – Jeg lager ikke film fordi jeg kan, men fordi jeg må, forteller Stian Kristiansen om Kyss meg for faen i helvete.

– Vi må ta vare på regiprofilene våre  Den labre skandinaviske deltakelsen i Cannes gir inntrykk av at den skandinaviske bølgen ebber ut. Men det vil ikke skje, mener Rikke Ennis, om vi finner en riktig balanse mellom å ta vare på regiprofilene og utvikle nye.

Siste tango i Cannes  I dokumentaren Seduced and Abandoned tar James Toback og Alec Baldwin pulsen på en filmindustri i krise gjennom sitt forsøk på å selge thrilleren Siste tango i Tikrit på markedet i Cannes.

Å gå veien på egen hånd  Å velge alternative strategier har ikke bare med mangel på penger å gjøre. Vi har sett nærmere på Pornopung og Eventyrland.

Om pragmatisme, nevroser og Woody Allen  – Det er ofte et problem at regissør og produsent ikke er ordentlig samsnakket om hva de skal lage, forteller nyansatt spillefilmkonsulent Lars Gudmestad som først takket nei til jobben.

Filmfotografens gylne øyeblikk   Vi har bedt fem filmfotografer fortelle om hvert sitt magiske øyeblikk under filmopptak.

Trøbbel i paradis   – Ros kan gjøre deg til en pleasing-maskin, forteller Jane Campion, som viste to episoder av sin nye tv-serie Top of the Lake under filmfestivalen i Cannes.

Oslokinoen – i fellesskapet og kapitalens ånd   Oslos kinoer har gått fra å være vårt felleseie, til privat utenlandsk eierskap. Morten Barth ser tilbake på en unik epoke i både norsk og internasjonal filmhistorie.

Filmens eksil  Snart befinner hele den iranske filmbransjen seg i eksil, bortsett fra Jafar Panahi. Hvem har de beste grunnene – de som drar eller blir? Rushprint har spurt stjerneregissørene Mohsen Makhmalbaf og Bahman Ghobadi.

Hvorfor kortfilm?  Møt fire kortfilmskapere fra ulike generasjoner som har filmer med på årets kortfilmfestival i Grimstad.

Jakten på den omsluttende 3D-opplevelsen  – Vårt mål med 3D var å skape en virkelig omsluttende opplevelse, sier Tim Squyres om sin Oscar-belønte klipping av Ang Lees Life of Pi.

Revolusjonens bakmann  Den teknologiske utviklingen innen klippefaget har vært dramatisk. Men norske klippere har ingenting å frykte når 3D-teknologien nå har innhentet klippeprosessen, forteller Øystein Riise Næss i Avid Norge.

Lederskap i konstant omveltning  Vi lever i en tid med konstant omveltning. I en slik situasjon må ikke bare Filminstituttets direktør være er en visjonær forandringsleder, men også ha innsikt i bransjens vilkår.

Berggren  Du kan like gjerne øve deg på at andre bestemmer. Full kunstnerisk frihet innen tv-drama er en illusjon.

 

#03 – 2013

#03 – 2013

En makaber dans med djevelen  – Jeg ville at filmen skulle holde opp et mørkt speil, ikke bare for overgriperne, men for oss alle, sier Joshua Oppenheimer om den sensasjonelle dokumentaren The Act of Killing som er co-produsert av norske Piraya.

Er kinodokumentaren truet?  Nylig har både produsenter og distributører uttrykt bekymring for dokumentarens fremtid i kinomørket.

I skyggen av Max Manus  I dokumentarfilmen Det siste vitnet møter vi motstandsmenn som har blitt fortrengt fra norske historiebøker – og filmer. Regissør Øystein Rakkenes forteller om dokumentaristens rolle som historieskriver.

Gi meg en musikkvideo jeg kan hate!  Årets musikkvideoprogram under Kortfilmfestivalen i Grimstad er relativt uberørt av internasjonale trender – på godt og vondt, mener Lars Åndheim.

Mellom fotball og teater   – Jeg lager ikke film fordi jeg kan, men fordi jeg må, forteller Stian Kristiansen om Kyss meg for faen i helvete.

– Vi må ta vare på regiprofilene våre  Den labre skandinaviske deltakelsen i Cannes gir inntrykk av at den skandinaviske bølgen ebber ut. Men det vil ikke skje, mener Rikke Ennis, om vi finner en riktig balanse mellom å ta vare på regiprofilene og utvikle nye.

Siste tango i Cannes  I dokumentaren Seduced and Abandoned tar James Toback og Alec Baldwin pulsen på en filmindustri i krise gjennom sitt forsøk på å selge thrilleren Siste tango i Tikrit på markedet i Cannes.

Å gå veien på egen hånd  Å velge alternative strategier har ikke bare med mangel på penger å gjøre. Vi har sett nærmere på Pornopung og Eventyrland.

Om pragmatisme, nevroser og Woody Allen  – Det er ofte et problem at regissør og produsent ikke er ordentlig samsnakket om hva de skal lage, forteller nyansatt spillefilmkonsulent Lars Gudmestad som først takket nei til jobben.

Filmfotografens gylne øyeblikk   Vi har bedt fem filmfotografer fortelle om hvert sitt magiske øyeblikk under filmopptak.

Trøbbel i paradis   – Ros kan gjøre deg til en pleasing-maskin, forteller Jane Campion, som viste to episoder av sin nye tv-serie Top of the Lake under filmfestivalen i Cannes.

Oslokinoen – i fellesskapet og kapitalens ånd   Oslos kinoer har gått fra å være vårt felleseie, til privat utenlandsk eierskap. Morten Barth ser tilbake på en unik epoke i både norsk og internasjonal filmhistorie.

Filmens eksil  Snart befinner hele den iranske filmbransjen seg i eksil, bortsett fra Jafar Panahi. Hvem har de beste grunnene – de som drar eller blir? Rushprint har spurt stjerneregissørene Mohsen Makhmalbaf og Bahman Ghobadi.

Hvorfor kortfilm?  Møt fire kortfilmskapere fra ulike generasjoner som har filmer med på årets kortfilmfestival i Grimstad.

Jakten på den omsluttende 3D-opplevelsen  – Vårt mål med 3D var å skape en virkelig omsluttende opplevelse, sier Tim Squyres om sin Oscar-belønte klipping av Ang Lees Life of Pi.

Revolusjonens bakmann  Den teknologiske utviklingen innen klippefaget har vært dramatisk. Men norske klippere har ingenting å frykte når 3D-teknologien nå har innhentet klippeprosessen, forteller Øystein Riise Næss i Avid Norge.

Lederskap i konstant omveltning  Vi lever i en tid med konstant omveltning. I en slik situasjon må ikke bare Filminstituttets direktør være er en visjonær forandringsleder, men også ha innsikt i bransjens vilkår.

Berggren  Du kan like gjerne øve deg på at andre bestemmer. Full kunstnerisk frihet innen tv-drama er en illusjon.

 

MENY