Det storslåtte og det sårbare – Vi ville vise hvordan det kjentes for hver enkelt dykker: psykisk, fysisk og emosjonelt, og samtidig vise storheten i det som skjedde, sier Erik Skjoldbjærg om sin nye dykkerthriller Pionér.
Vår olje og vår makt Hvorfor har kritiske filmblikk på olje-Norge vært så få, spør Morten Barth og tar oss med gjennom oljealderens filmografi.
Den indre motstanden – Jeg tror at mitt ubehag rundt det å vise hvem jeg er, er en styrke som skuespiller, mener Ellen Dorrit Petersen som snart er aktuell i spillefilmen Blind.
Utvandrerne Stadig flere nordiske regissører og skuespillere drar til Hollywood, men mange vender hjem igjen. Hva den største forskjellen på Norden og Hollywood?
På dypt farvann Liv Ullmanns adaptasjon av Frøken Julie er den mest prestisjefylte filmen Synnøve Hørsdal og Maipo har vært hovedprodusent på, med stjerner som Jessica Chastain og Colin Farrell .
Talentutvikling: Meta Louise Foldager – Et film- og tv-prosjekt er for meg et levende puslespill. Man samler konstant sammen brikker, forteller Meta Louise Foldager som blant annet har produsert en rekke av Lars von Trier og Nicolaj Arcels filmer.
Talentutvikling: Yngve Sæther – Jeg tror de virkelig gode regissørene helt fra starten av har hatt en spesielt velutviklet nese for å ta vare på seg selv, mener Yngve Sæther i Motlys.
Den nye veiviseren Tiden er overmoden for å kaste «Veiviseren» og tenke nytt, mener den nye dramasjefen i NRK, Ivar Køhn. – Om ikke støtteordningene følger med i tiden, så risikerer vi at produsentene lager film i forhold til en virkelighet som ikke lenger eksisterer.
Om å bryte grenser og treffe bredt Med ny sjef, ny strategiplan og en redaksjonell omstrukturering skjer det tilsynelatende dramatiske ting i NRK Drama. Vi ser nærmere på hvordan NRK Drama og den eksterne bransjen kan samarbeide og utfylle hverandre bedre.
Inn i Kaizers visuelle verden Da Leiv Igor Devold så Kaizers Orchestra live første gangen i 2001 ble han bergtatt. Men det skulle ta nesten ti år før han gikk i gang med en dokumentar om det unike live-bandet.
– Målet var et nakent portrett – Jeg fikk muligheten til å utforske ideen på min egen måte, uten å sensurere meg selv, forteller Iram Haq om spillefilmdebuten Jeg er din.
En utfordrer med internasjonale ambisjoner – Vårt mål er å produsere film med både nasjonalt og internasjonalt potensial, forteller Maria Ekerhovd om sitt selskap Mer Film.
Et ekspansivt nordisk samarbeid Vi har fått et mer dynamisk nordisk marked, men vi må bli enda bedre til å finansiere hverandres felles prosjekter og utnytte hverandre kreativt, mener bransjeaktører i Norden.
Hvorfor co-produsere? Nordisk co-produksjon øker markant. Vi stilte ledende norske produsenter om verdien av å co-produsere med sine nordiske kolleger og hvilke prosjekter de er involvert i.
Vikingtiden som action-adventure – Jeg har laget den filmen jeg selv ville likt å se som ungdom og som jeg nå ønsker å se sammen med mine eldre barn, forteller Mikkel Sandemose om Gåten Ragnarok.
Når Albert Åberg banker på Når Albert Åberg banker på døren sier man ikke “jeg skal bare”, forteller Oscar-vinner Torill Kove om sin adaptasjon som har endret hennes syn på å arbeide med langfilm.
Effektfullt motlys i 30 år Motlys, et av Norges ledende produksjonsselskaper, feirer 30 år. – Vi har bevisst valgt å orientere oss internasjonalt og et sentralt mål er hovedkonkurransen i Cannes, forteller Sigve Endresen.
I Bergmans rike Jeg gruer meg forferdelig til det er min tur til å si noe, skriver Torun Lian om sitt besøk på Fårø under Bergmanveckan. Som eneste utlending hadde hun fått Bergmanprisen. Men ville hun under oppholdet finne ut hvorfor hun fikk den?
Kunsten å feile ”Jeg ferdigstilte aldri filmen jeg fikk støtte til fra det regionale filmfondet”, sa min middagspartner, den unge filmskaperen. ”Den ble aldri god nok, og for å kunne søke om støtte til andre prosjekter så vil jeg ikke ha en dårlig film på cv-en”.