#02 – 2005

50190420051525221.jpg

Bent Hamers uavhengighetserklæring
Bent Hamer ventet sju år på å få lage "Factotum". Her forteller han hvordan han fikk Matt Dillon og Lili Taylor til å ta uvanlige sjanser, hvordan valg av location har farget filmens utseende, og hvorfor det er viktig for ham å fungere som både regissør og produsent.

En motvillig digital-freak
John Christian Rosenlund har vært fotograf og stått for det digitale etterarbeidet på "Factotum". Analog-entusiasten mener nye digitale verktøy er verdifulle, men kan spare seg for amerikanske filmstjerners behov for retusjering.

Exit Dogme
Dogme95 opphørte offisielt som bevegelse i påsken. Nekrologene hyller historiene i filmene og setter spørsmålstegn ved stilen. Vi har bedt norske filmskapere vurdere bevegelsen og filmene, og presenterer hele dogme-katalogen på nesten 40 filmer.

Love making
Hva er en produsent og hvordan kobles en produsent til en regissør, spør produsent Tom Remlov, med utgangspunkt i sitt samarbeid med Unni Straume på det internasjonale filmprosjektet Love. Det var en avgjørende episode under arbeidet med Straumes forrige film som markerte begynnelsen på Love.

TV-formatenes revolusjon
Overfladisk sett er et format som Big Brother banalt, men de mange kulturelle, politiske og moralske spørsmålene det pisker opp på sin ferd over verdens tv-skjermer er det så definitivt ikke. Alex Iversen ser her nærmere på hvordan de nye tv-formatene dramatisk har endret vår måte å tenke og lage fjernsyn på.

To avgjørende motiver
Kjerand Nesviks to bilder av Kristoffer Joner, Julia Schacht og Cecilie Mosli fra Naboer har gått som en farsott i norske medier, og ble retningsgivende for markedsføringen av filmen. Her forteller Nesvik sammen med produsent og distributør om tanken bak de uvanlige og effektive plakatene.

HD-formatet nærmer seg
Om tre til fem år vil 90 prosent av alle norske filmer være digitale, sa Dag Alveberg til Rush Print for et år siden. Det mener han fortsatt, nå som Maipos fjerde langfilm på HD-formatet, "Elsk meg i morgen", snart er ferdig. Andre tar forbehold mens de venter på neste generasjon kameraer og digital kino.

En midtnorsk revolusjon
Etter mange års kamp får Trøndelag omsider sitt eget filmsenter. Her presenterer vi noen av aktørene som inngår i denne nye given som vil gi filmmiljøet i Trondheim et etterlengtet løft.

Trollmannen fra Hong Kong
Han er vår tids mest toneangivende filmfotograf og har gitt oss uforglemmelige bilder i filmer som "Hero", "In the Mood for Love" og kinoaktuelle "2046". Christopher Doyle forteller her om sitt banebrytende samarbeid med Wong Kar-Wai, om hvorfor han må veksle mellom store produksjoner og mindre debutantfilmer, og hvorfor Hollywood trenger Asia, og ikke omvendt.

Rotløs pionér Produsent-legenden Jim Stark mener at filmens fremste merkevare burde være regissørene og ikke overbetalte stjerner. Derfor har han stått last og brast ved Bent Hamers side under den vanskelige prosessen med å få laget "Factotum" uten Hollywoods medvirkning.

Dokumentarens isbryter
European Documentary Network (EDN) er en samlende kraft innen et felt i rivende utvikling. Den nye utfordringen blir å hjelpe det voksende antall filmskapere som ikke anvender de tunge byråkratiske finansieringsmåtene, tror avtroppende direktør i EDN, Tue Steen Müller.

Fenomenet ARTE
Tysk-franske ARTE er uten diskusjon den vesentligste tv-kanalen for dokumentaren i Europa. Tue Steen Müller forteller om kanalens betydning tretten år etter dens start.

En egen dokumentarkino?
Finlands ledende kinokjede Finnkino og Helsinki documentary film festival (Docpoint) har satt av egne kinosaler for daglig visning av dokumentarfilm. Den norske kinobransjen har imidlertid ingen to på et tilsvarende konsept her til lands.

Jakten på nettverk
For å overleve som dokumentarfilmskaper er nettverk helt avgjørende, konstaterer Arne Dahr og Finn McAlinden etter deltagelse på International Documentary Film Festival (IDFA) i Amsterdam. Når tv-kanalene legger vekk prosjektbeskrivelser fra filmskapere de ikke kjenner, blir en tilstedeværelse på festivaler og markeder ekstra viktig.

Projeksjoner: Citizen Fame
På grunn av sine løfter om berømmelse og sine vakre, medie-eksponerte ikoner, tiltrekker filmbransjen seg et stort antall narsissister. Dette gjør den til en bransje med mye trøkk, men også til et miljø det ikke alltid er like lett å holde fast i den lavmælte genuiniteten som skal til for å skape god film, skriver forfatter Christopher Grøndahl.

Panzer: Klarering av rettigheter
Klarering av rettigheter for film blir stadig mer komplekst: Det spiser av produsentens budsjett og begrenser regissørens kunstneriske frihet – og man kan aldri være for sikker.

Vera Cruz
Første gang jeg besøkte et filmsett, var anledningen en kortfilm der jeg selv hadde skrevet manus. Hva jeg forventet meg? Kanskje ikke rød løper og champagne. Ikke nødvendigvis stående applaus. Men kanskje litt oppmerksomhet?

Directors Cut
Hvorfor spør vi ikke oftere hva det er som gjør at vi nå lager mange gode filmer? Annette Sjursen reflekterer over vår hang til dramatiske ytterpunkter når vi vurderer våre meritter.

Sølve Skagen
Björn Ericstam er svensk reklamefilm-guru med en pedagogisk modell for å kortslutte venstre hjernehalvdel. Det fikk studentene merke under reklamefilm-uken på Filmskolen.

Klipperen som datanerd
Klipperens jobb er å holde seg oppdatert i en stadig tettere jungel av ny software og nye tekniske muligheter, mens regissørens jobb er den samme i dag som for hundre år siden, insisterer filmklipper Terje Paasche, som er kinoaktuell som klippekonsulent på "Blikket".

#02 – 2005

50190420051525221.jpg

Bent Hamers uavhengighetserklæring
Bent Hamer ventet sju år på å få lage "Factotum". Her forteller han hvordan han fikk Matt Dillon og Lili Taylor til å ta uvanlige sjanser, hvordan valg av location har farget filmens utseende, og hvorfor det er viktig for ham å fungere som både regissør og produsent.

En motvillig digital-freak
John Christian Rosenlund har vært fotograf og stått for det digitale etterarbeidet på "Factotum". Analog-entusiasten mener nye digitale verktøy er verdifulle, men kan spare seg for amerikanske filmstjerners behov for retusjering.

Exit Dogme
Dogme95 opphørte offisielt som bevegelse i påsken. Nekrologene hyller historiene i filmene og setter spørsmålstegn ved stilen. Vi har bedt norske filmskapere vurdere bevegelsen og filmene, og presenterer hele dogme-katalogen på nesten 40 filmer.

Love making
Hva er en produsent og hvordan kobles en produsent til en regissør, spør produsent Tom Remlov, med utgangspunkt i sitt samarbeid med Unni Straume på det internasjonale filmprosjektet Love. Det var en avgjørende episode under arbeidet med Straumes forrige film som markerte begynnelsen på Love.

TV-formatenes revolusjon
Overfladisk sett er et format som Big Brother banalt, men de mange kulturelle, politiske og moralske spørsmålene det pisker opp på sin ferd over verdens tv-skjermer er det så definitivt ikke. Alex Iversen ser her nærmere på hvordan de nye tv-formatene dramatisk har endret vår måte å tenke og lage fjernsyn på.

To avgjørende motiver
Kjerand Nesviks to bilder av Kristoffer Joner, Julia Schacht og Cecilie Mosli fra Naboer har gått som en farsott i norske medier, og ble retningsgivende for markedsføringen av filmen. Her forteller Nesvik sammen med produsent og distributør om tanken bak de uvanlige og effektive plakatene.

HD-formatet nærmer seg
Om tre til fem år vil 90 prosent av alle norske filmer være digitale, sa Dag Alveberg til Rush Print for et år siden. Det mener han fortsatt, nå som Maipos fjerde langfilm på HD-formatet, "Elsk meg i morgen", snart er ferdig. Andre tar forbehold mens de venter på neste generasjon kameraer og digital kino.

En midtnorsk revolusjon
Etter mange års kamp får Trøndelag omsider sitt eget filmsenter. Her presenterer vi noen av aktørene som inngår i denne nye given som vil gi filmmiljøet i Trondheim et etterlengtet løft.

Trollmannen fra Hong Kong
Han er vår tids mest toneangivende filmfotograf og har gitt oss uforglemmelige bilder i filmer som "Hero", "In the Mood for Love" og kinoaktuelle "2046". Christopher Doyle forteller her om sitt banebrytende samarbeid med Wong Kar-Wai, om hvorfor han må veksle mellom store produksjoner og mindre debutantfilmer, og hvorfor Hollywood trenger Asia, og ikke omvendt.

Rotløs pionér Produsent-legenden Jim Stark mener at filmens fremste merkevare burde være regissørene og ikke overbetalte stjerner. Derfor har han stått last og brast ved Bent Hamers side under den vanskelige prosessen med å få laget "Factotum" uten Hollywoods medvirkning.

Dokumentarens isbryter
European Documentary Network (EDN) er en samlende kraft innen et felt i rivende utvikling. Den nye utfordringen blir å hjelpe det voksende antall filmskapere som ikke anvender de tunge byråkratiske finansieringsmåtene, tror avtroppende direktør i EDN, Tue Steen Müller.

Fenomenet ARTE
Tysk-franske ARTE er uten diskusjon den vesentligste tv-kanalen for dokumentaren i Europa. Tue Steen Müller forteller om kanalens betydning tretten år etter dens start.

En egen dokumentarkino?
Finlands ledende kinokjede Finnkino og Helsinki documentary film festival (Docpoint) har satt av egne kinosaler for daglig visning av dokumentarfilm. Den norske kinobransjen har imidlertid ingen to på et tilsvarende konsept her til lands.

Jakten på nettverk
For å overleve som dokumentarfilmskaper er nettverk helt avgjørende, konstaterer Arne Dahr og Finn McAlinden etter deltagelse på International Documentary Film Festival (IDFA) i Amsterdam. Når tv-kanalene legger vekk prosjektbeskrivelser fra filmskapere de ikke kjenner, blir en tilstedeværelse på festivaler og markeder ekstra viktig.

Projeksjoner: Citizen Fame
På grunn av sine løfter om berømmelse og sine vakre, medie-eksponerte ikoner, tiltrekker filmbransjen seg et stort antall narsissister. Dette gjør den til en bransje med mye trøkk, men også til et miljø det ikke alltid er like lett å holde fast i den lavmælte genuiniteten som skal til for å skape god film, skriver forfatter Christopher Grøndahl.

Panzer: Klarering av rettigheter
Klarering av rettigheter for film blir stadig mer komplekst: Det spiser av produsentens budsjett og begrenser regissørens kunstneriske frihet – og man kan aldri være for sikker.

Vera Cruz
Første gang jeg besøkte et filmsett, var anledningen en kortfilm der jeg selv hadde skrevet manus. Hva jeg forventet meg? Kanskje ikke rød løper og champagne. Ikke nødvendigvis stående applaus. Men kanskje litt oppmerksomhet?

Directors Cut
Hvorfor spør vi ikke oftere hva det er som gjør at vi nå lager mange gode filmer? Annette Sjursen reflekterer over vår hang til dramatiske ytterpunkter når vi vurderer våre meritter.

Sølve Skagen
Björn Ericstam er svensk reklamefilm-guru med en pedagogisk modell for å kortslutte venstre hjernehalvdel. Det fikk studentene merke under reklamefilm-uken på Filmskolen.

Klipperen som datanerd
Klipperens jobb er å holde seg oppdatert i en stadig tettere jungel av ny software og nye tekniske muligheter, mens regissørens jobb er den samme i dag som for hundre år siden, insisterer filmklipper Terje Paasche, som er kinoaktuell som klippekonsulent på "Blikket".

MENY