Denne utgaven skal være hos abonnentene i begynnelsen av uke 52, og i Narvesenbutikkene mot slutten av samme uken.
Tiårets beste norske film
Tiårets beste norske filmer er kåret av et tredvetall filmkritikere, filmhistorikere, festivalledere og andre. Her er den endelige listen.
Den norske filmens svev
Det er som om det tragiske ikke har streifet norske filmskapere. Likevel må vi si at 2000-generasjonen har greid seg forbløffende bra, mener Per Haddal som her oppsummerer årtusenets første tiår i norsk film.
Ti år som kjedet kvinnen
Har det skjedd noe med kvinnerollene i norsk film på 2000-tallet? Gir de oss optimisme, eller bare kjedsomhet?
Filmskole for en ny tid
– Vi risikerer å uteksaminere elever som ikke har den nødvendige kompetansen, frykter dekan ved Den norske filmskolen, Thomas Stenderup.
Regivisjoner i fjellheimen
Ole Giæver spillefilmdebuterer med Vetle, der han går utenom det offentlige støttesystemet. Han etterlyser fokus på regivisjoner og er kritisk til hvordan konsulentordningen praktiseres.
Den detroniserte regissøren
De sist ti årene har tilhørt de uavhengige produsentene, på godt og vondt, mener Elsa Kvamme. De regissørene som har kommet best ut av det er de som er medeiere i et etablert selskap.
Mellom Himmel og Hollywood
I mars går Kosmorama av stabelen uten meg som annet enn moralsk støttespiller, hvilket setter meg i stand til å ta det berømmelige bladet fra munnen uten å skite i eget reir.
Tv-boksen
Alex Iversen kårer tiårets beste amerikanske dramaserier.
Berggren
Forfatteren har prøvd seg som regissør. Hvor vrient kan det være?
Fra mord til mirakel i norsk film
I en ny bok oppsummerer Gunnar Iversen og Ove Solum norsk filmhistorie de siste 25 årene. – Den viktigste tendensen har vært genrefilmens tilbakekomst, mener de.
Eufori for norsk film
I 2010 blir Euforia og Kjetil Omberg den ledende distributøren av norsk film.
Statisk forandring
Kinosuksessen til Heftig og begeistret virker som en evighet siden, mener dokumentarfilmkonsulent Stig Andersen.
Giske has left the building
Han ga norsk film tidenes kulturløft før han forsvant til større oppgaver. Men å portrettere Trond Giske idet han var på vei ut døren var ingen enkel sak.
Nye veier for norsk film
De nye forskriftene for norsk filmproduksjon fra 2010 åpner for nye måter å tenke på, nye veier å gå, forteller Ivar Køhn i NFI. Men nåløyet vil snevre seg inn.
10 øyeblikk i norsk film
Kortfilmkonsulent Kalle Løchen har samlet på noen gylne øyeblikk fra norsk langfilm de siste ti årene. Her presenterer han 10 av dem.
Gjenreisningen av en merkevare
De siste ti årene er den norske filmen blitt en merkevare som borger for kvalitet. Men hvor bunnsolid er denne merkevaren?
Å fornye en merkevare
Hvordan fornye en merkevare for barn som allerede er godt kjent? Regissørene Roar Uthaug, Katarina Launing og Rasmus Sivertsen forteller om sine erfaringer med å overføre blånisser til stort lerret og animere Norges mest kjente politibil.
Nytt lys på Bergman
Fortelleren er en løgner som elsker sannhet. Dette er essensen i Fanny & Alexander, sier Kjetil Bang-Hansen, som håper å bidra til en ny lesning av Bergmans klassiker med sin fortolkning.
Boracco
Homer og gutta ble beåndet av Gud der de stod på sin knaus, men nå når Gud er død er det jo bare utsikten igjen. Og Gozzi.
Månedens Talent
I novellefilmen Neglect går regissør Lilja Ingolfsdottir bort fra klassisk fortellerstruktur.
– Som menneske bærer du ikke bare på én tid, du er fortid, nåtid og fremtid.
Fagfunksjonen
– Foley-artisten skaper mye av den handlingen som foregår utenfor bildet, forteller Roy Fenstad
Close-Up
Noen filmer er ikke langsomme fordi de er mislykket, men fordi det er noe filmskaperen ønsker at du skal se. Hastighet er en relativ term.