#6 – 2013

#6 – 2013

Ut å stjæle danske triks:  – Det beste med norsk film er at den spriker i alle retninger, sier skuespiller Jakob Oftebro, aktuell i tv-serie Broen og den mørke komedien Kraftidioten.

Et blikk for skuespillet: – Jeg tror jeg snakker et språk som skuespillerne forstår, sier Cecilie Mosli om sin debut som regissør av tv-serien Mammon.

Øyne vidlukket: – Blindhet virket paradoksalt nok veldig filmatisk og åpnet opp for så mange spennende muligheter, sier Eskil Vogt om regidebuten Blind som får premiere på Sundance film festival.

Framtidas nordiske filmskapere: Møt framtidens nordiske filmskapere i Rushprints kortfilm-DVD.

Mørk minimalisme: – Det var samarbeidet med fotograf Zackary Galler og de fire skuespillerne som forløste det hele, forteller Mona Fastvold om langfilmdebuten Søvngjengeren som får premiere i Sundance.

Norsk filmskuespill 2013: Norsk filmskuespill formes av en klar dreining mot tette drama, skriver Øystein Stene i sin oppsummering av skuespilleråret 2013.

Manusforfatterens kamp: Manusforfattaren er under evig tofrontsåtak, og kampen står om diktargjerninga, skriv forfatter Ståle Stein Berg.

Norsk film – hva nå?  Er det produsentene som er vinnerne de siste årene? Bare det at spørsmålet stilles slik er et symptom på den største svakheten i filmbransjen, mener Thomas Robsahm.

Er det rom for regissørenes filmer?  Fortsatt må regissørene vente på gangen, konstaterer Elsa Kvamme, snart fem år etter forrige omleggingen av virkemiddelapparatet.

– Stramme rammer fremmer kreativitet:  – Filmskolen kan hurtig synke dypt igjen, hvis ingenting skjer, sier Thomas Stenderup, dekan ved Den norske filmskolen som denne høsten fylte 15 år.

Berggren: Til glede for dem der ute som synes jeg har gnålt irriterende mye om hvor fortreffelige ting er på Cæsar, byr jeg her på noe dyrekjøpte erfaringer og ydmykelser.

– En film som insisterte på å bli laget: – Alle mennesker har historikk og livsbetingelser som ligger dypere enn avisoverskrifter, sier Hisham Zaman om sin krevende lavbudsjettfilm Brev til Kongen.

Å klippe utenfor konvensjonene: Åpenheten til Eskil i forhold til mine tanker og forslag var enormt befriende under arbeidet, skriver Jens Christian Fodstad om klippeprosessen på Blind.

Hvem skal lager morgendagens Pippi?  Norske kinosjefer mener det fins marked for én norsk barnefilm i måneden. Så hvorfor klarer vi ikke å utnytte det godt nok til både å skape god butikk og god kunst?

En vilje for kortfilmen: Hva vil vi med kortfilmen? Det må man bestemme seg for når man vil ta kortfilmen inn i kulturpolitikken, mener Kalle Løchen.

– Et godt soundtrack kjenner sin besøkelsestid: Å jobbe med atonale og ambiente former har vært veldig inspirerende, forteller Sondre Lerche om arbeidet som komponist på Søvngjengeren.

En nordnorsk Varg Veum: Glassdukkene er den største krimsatsingen i nordnorsk film og tv noensinne.

FilmCamp biter seg fast: Etter et år med kritikk og tap av norske prosjekter til lavkostland, fortsetter FilmCamp ufortrødent videre med nye prosjekter.

Filmfangst i nord

: Filmveksthuset Tvibit i Tromsø hjelper unge nordnorske filmtalenter med å utvikle og produsere langfilm på lavbudsjett. Først ute er en skrekk-komedie med samisk tilsnitt.

100 år med filmsensur: For hundre år siden ble filmsensuren innført. Morten Barth ser tilbake på den lovpålagte sensuren som også førte med seg to andre former – politisk sensur og selvsensur.

Hva vil vi med filmturismen?  Lilyhammer og blockbusteren Frozen har satt norsk natur og kultur på det internasjonale kartet. Det er mer å hente for filmbransjen gjennom ytterligere samarbeid, mener norsk reiseliv.

Grensesprengende råkjøring:  Børning er Norges første renskårne bilfilm der bruken av en Russian Arm sprengte mer enn fartsgrensene.

 Inne i et lydhode:  Utfordringen i snart kinoaktuelle Kill Buljo 2 er å forsterke eller tydeliggjøre humor med lyd, forteller Håkon Lammetun.

Nye veier fram til dailies:  Software-selskapet Drylab har strømlinjeformet store deler av det logistiske arbeidet som følger med en digital arbeidsdag.

SLÅ TIL PÅ VÅRT ABONNEMENTSTILBUD SOM VARER FRAM TIL NYTTÅR

#6 – 2013

#6 – 2013

Ut å stjæle danske triks:  – Det beste med norsk film er at den spriker i alle retninger, sier skuespiller Jakob Oftebro, aktuell i tv-serie Broen og den mørke komedien Kraftidioten.

Et blikk for skuespillet: – Jeg tror jeg snakker et språk som skuespillerne forstår, sier Cecilie Mosli om sin debut som regissør av tv-serien Mammon.

Øyne vidlukket: – Blindhet virket paradoksalt nok veldig filmatisk og åpnet opp for så mange spennende muligheter, sier Eskil Vogt om regidebuten Blind som får premiere på Sundance film festival.

Framtidas nordiske filmskapere: Møt framtidens nordiske filmskapere i Rushprints kortfilm-DVD.

Mørk minimalisme: – Det var samarbeidet med fotograf Zackary Galler og de fire skuespillerne som forløste det hele, forteller Mona Fastvold om langfilmdebuten Søvngjengeren som får premiere i Sundance.

Norsk filmskuespill 2013: Norsk filmskuespill formes av en klar dreining mot tette drama, skriver Øystein Stene i sin oppsummering av skuespilleråret 2013.

Manusforfatterens kamp: Manusforfattaren er under evig tofrontsåtak, og kampen står om diktargjerninga, skriv forfatter Ståle Stein Berg.

Norsk film – hva nå?  Er det produsentene som er vinnerne de siste årene? Bare det at spørsmålet stilles slik er et symptom på den største svakheten i filmbransjen, mener Thomas Robsahm.

Er det rom for regissørenes filmer?  Fortsatt må regissørene vente på gangen, konstaterer Elsa Kvamme, snart fem år etter forrige omleggingen av virkemiddelapparatet.

– Stramme rammer fremmer kreativitet:  – Filmskolen kan hurtig synke dypt igjen, hvis ingenting skjer, sier Thomas Stenderup, dekan ved Den norske filmskolen som denne høsten fylte 15 år.

Berggren: Til glede for dem der ute som synes jeg har gnålt irriterende mye om hvor fortreffelige ting er på Cæsar, byr jeg her på noe dyrekjøpte erfaringer og ydmykelser.

– En film som insisterte på å bli laget: – Alle mennesker har historikk og livsbetingelser som ligger dypere enn avisoverskrifter, sier Hisham Zaman om sin krevende lavbudsjettfilm Brev til Kongen.

Å klippe utenfor konvensjonene: Åpenheten til Eskil i forhold til mine tanker og forslag var enormt befriende under arbeidet, skriver Jens Christian Fodstad om klippeprosessen på Blind.

Hvem skal lager morgendagens Pippi?  Norske kinosjefer mener det fins marked for én norsk barnefilm i måneden. Så hvorfor klarer vi ikke å utnytte det godt nok til både å skape god butikk og god kunst?

En vilje for kortfilmen: Hva vil vi med kortfilmen? Det må man bestemme seg for når man vil ta kortfilmen inn i kulturpolitikken, mener Kalle Løchen.

– Et godt soundtrack kjenner sin besøkelsestid: Å jobbe med atonale og ambiente former har vært veldig inspirerende, forteller Sondre Lerche om arbeidet som komponist på Søvngjengeren.

En nordnorsk Varg Veum: Glassdukkene er den største krimsatsingen i nordnorsk film og tv noensinne.

FilmCamp biter seg fast: Etter et år med kritikk og tap av norske prosjekter til lavkostland, fortsetter FilmCamp ufortrødent videre med nye prosjekter.

Filmfangst i nord

: Filmveksthuset Tvibit i Tromsø hjelper unge nordnorske filmtalenter med å utvikle og produsere langfilm på lavbudsjett. Først ute er en skrekk-komedie med samisk tilsnitt.

100 år med filmsensur: For hundre år siden ble filmsensuren innført. Morten Barth ser tilbake på den lovpålagte sensuren som også førte med seg to andre former – politisk sensur og selvsensur.

Hva vil vi med filmturismen?  Lilyhammer og blockbusteren Frozen har satt norsk natur og kultur på det internasjonale kartet. Det er mer å hente for filmbransjen gjennom ytterligere samarbeid, mener norsk reiseliv.

Grensesprengende råkjøring:  Børning er Norges første renskårne bilfilm der bruken av en Russian Arm sprengte mer enn fartsgrensene.

 Inne i et lydhode:  Utfordringen i snart kinoaktuelle Kill Buljo 2 er å forsterke eller tydeliggjøre humor med lyd, forteller Håkon Lammetun.

Nye veier fram til dailies:  Software-selskapet Drylab har strømlinjeformet store deler av det logistiske arbeidet som følger med en digital arbeidsdag.

SLÅ TIL PÅ VÅRT ABONNEMENTSTILBUD SOM VARER FRAM TIL NYTTÅR

MENY