Game of Drones
– Steget mellom å ha en drone som observerer og en drone med våpen er kort, sier dokumentarfilmskaper Tonje Hessen Schei. Hun er aktuell med Drone, en internasjonal film full av sprengkraft.
Nitratfilmens spøkelser
– Vi leter etter kvinnen bak legenden, men utforsker også gjenferdet hennes, sier norsk-argentinske Mirko Stopar. Han har lagd film om Renée Falconetti, legendarisk ansikt i Carl Th. Dreyers stumfilm om Jeanne d’Arc, med et overraskende etterspill i Norge…
Lyden av Beatles
– Musikken er blitt en femte karakter i filmen, i tillegg til de fire hovedkarakterene, forteller Johan Husvik som er music supervisor på Beatles.
Club 7 – portrett av en stemning
Club 7-gjenger Jan Toreg synes Even Benestad og August B. Hanssen lykkes i å portrettere samlingsstedet til Oslos radikale fra 1963 til 1985. Eller synes han virkelig det?
Like fiktivt som fiksjon
– Spillefilmen har møtt veggen og blitt dørgende kjedelig. Dokumentar er mer en lekegrind, hevder filmkonsulent Even Benestad. Men både Hanne Myren og Rune Denstad Langlo har gått fra dokumentar til fiksjon. Hvorfor er det vanligere enn omvendt?
Å lage underholdningsfilm i krigstid
– Uansett hvilken mektig dokumentar du lager kan du ikke være sikker på at det vil føre til endring, sier George Gittoes, australieren som sammen med Stavangerbaserte Piraya Film har lagd dokumentar om filmmiljøet i Afghanistan.
Statsdokumentaren – en tilstandsrapport
– Hvis utgangspunktet for en dokumentarist er å skape kunst, går det som regel til helvete, mener tidligere dokumentarfilmkonsulent Stig Andersen, som gir oss en tilstandsrapport fra norsk dokumentarverden anno 2014.
Mellom kvantitet og kvalitet
– Det var ikke hurrarop i NRK da Eksternredaksjonen startet, sier Petter Wallace, som sammen med Grethe Gynnild Johnsen og Vibeke Furst Haugen styrer størstedelen av NRKs innholdspakke. Med radikalt endrede brukervaner og troløse seere, en voksende ekstern bransje og kritiske politikere, står de overfor store utfordringer.
Er vi klare for en norsk gullalder?
Er det noe som hindrer ledende norske produksjonsselskaper fra å satse ordentlig på tv-drama? Vi har spurt Paradox, 4 ½, Motlys, Tordenfilm og Cinenord.
Festivalfyrsten
– Vi må ikke være redde for å utfordre publikum, sier BIFF-sjef Tor Fosse. I snart 15 år har han skjerpet vår appetitt på dokumentarfilm og gjort kinosjefenes dystre spådommer om kinodokumentarens død til skamme.
Hva betyr festivalene for regionene?
Hvordan fungerer samarbeidet mellom filmfestivalene, de regionale filmsentrene og lokale filmskapere? Rushprint har besøkt Tromsø, Trondheim, Bergen og Haugesund.
Trøndersk spillefilmboom
Midt-Norge har vist en rivende utvikling innen kortfilm, dokumentar og TV-produksjon, mens spillefilmen har latt vente på seg. Nå er flere trønderske spillfilmprosjekter på vei – er det endelig i ferd med å løsne?
Med Trondheim som verdenskontor
– Om man er interessert i verden vil man gjerne være med der ting skjer, sier Dag Hoel, filmprodusent og fotojournalist med bred erfaring fra fjern og nær. Rushprint har snakket med ham om hvordan det er å jobbe med internasjonal film fra Trondheim.
Hvorfor har du så skarpe tenner, oldemor?
– Da 91 år gamle Shirley fortalte oss at hun har vært arrestert for aktivisme 13 ganger de siste årene måtte vi bare reise, sier regissør Håvard Bustnes om Opprørske oldemødre, en dokumentar om klima, vekstøkonomi og det å ikke gi seg uansett alder.
Å caste som en skuespiller
– Det jeg bruker mest av meg selv når jeg jobber, er erfaringen med å ha spilt skuespill selv, sier castingansvarlig Yngvill Kolset Haga, som jobbet tett med regissør Eirik Svensson på kinoaktuelle Natt til 17. Vi har snakket med dem om samarbeidet.
Om å lære bort nærhetens farer
– Jeg forsøker å legge til rette for et skuespill som er spesifikt, unikt og troverdig, hvor du merker en potensiell fare, sier den italienske skuespillercoachen Gianluca Iumiento, som flyttet til Norge og ble fagansvarlig på Teaterhøgskolen i Oslo.
Utforsk idéer i tre dimensjoner
Hvordan kan man bruke en spillutviklingsplattform til film og tv-produksjon?
Berggren
Vi har hørt mye om forfattermakt innen tv-bransjen de siste årene. Men hva i all verden er dette pratet om tillit?