# 3 – 2016

# 3 – 2016

Når veien til helvete er brolagt med Noble intensjoner

Høy intensitet og nerve, men uten bombastiske virkemidler – det har vært sentrale mål under opptakene til tv-dramaet Nobel, forteller Aksel Hennie, regissør Per Olav Sørensen og fotograf Ulf Brantås.

 Filmen som ikke lot seg stoppe

Etter trusler om søksmål og flere avlyste visninger har regissør Andrej Nekrasov og produsent Torstein Grude omsider fått vist The Magnitsky Act – Behind the Scenes, som nå også er valgt ut til Nordisk Panorama.

Trenger vi et fond for juridisk utsatte filmer?

Da Kortfilmfestivalen vek unna å vise The Magnitsky Act – Behind the Scenes kunngjorde de at festivalen ville arbeide for å etablere et fond for juridiske omkostninger på ytringsfrihetsfeltet. Men er det bare penger som skal til? Knut Olav Åmås, William Nygaard, KriStine Ann Skaret, Tom Eilertsen og Torbjørn Urfjell tar debatten.

Reisen til sensommer

– Det kunne vært gøy med noen flere tilbud nå, sier Amanda-nominerte Bente Børsum.

Bukke, nikke? Nei.

– Denne filmen har en gjennomgående ny, råere estetikk, sier Erik Poppe, som i Kongens nei viser hvilke spørsmål dette var et svar på.

 – Jeg liker å skrive CUT TO:

Det er viktig for meg å nå et bredt publikum. Men det er alltid den vanskeligste nøtta å knekke – å finne karakterer publikum identifiserer seg med, som samtidig klarer å sette verden i bevegelse, forteller Mette M. Bølstad, aktuell som forfatter på Nobel.

 Serieskaperne bryter ut

– Det er viktig å løsrive serieskaperbegrepet fra forfatterbegrepet, mener en ny generasjon serieskapere som nå danner en egen interessegruppe. Vi tok noen av dem med på kafé for å gjøre opp status.

 Bak Løvekvinnens maske

– Vi måtte kunne oppfatte mennesket bak masken, det var viktig å ikke ha begrensninger på hvor tett vi kunne gå, forteller regissør Vibeke Idsøe om sin adapsjon av Løvekvinnen.

 Kongen av Danmark
– Haakon er en interessant karakter: Så lenge han var i Danmark var han liksom en nobody, man kunne nesten tro han var litt dum, sier Jesper Christensen om sin hovedrolle i Kongens nei.

 Ned med siloene!

Deler av mediebransjen har sett dønn lik ut siden eneveldige konger fant opp royalty-systemet. Er det ikke på tide med litt disrupsjon, spør Arne Berggren.

 Byråden tar regien

Snømannen var et vellykket pilotprosjekt, forteller Oslos byråd for kultur, Rina Mariann Hansen, som rett før ferien fikk sin filmmelding vedtatt. Nå gjenstår en ambisiøs plan om å gjøre Oslo til den filmhovedstaden hun mener vi fortjener.

 Hardslående og blyge nordstjerner

– Særlig nordiske mannlige skuespillere passer godt inn i hvordan markedet ser ut for tiden, forteller internasjonale castere. Men til tross for hardtslående roller, oppfattes de nordiske skuespillerne fortsatt som litt for beskjedne.

 Når barn blir satt under press

I filmen Barneraneren spiller de unge karakterene ut sine egne liv i nært samarbeid med regissør Jon Haukeland. Her forteller han om hvordan det har definert filmens metode, stil og egenart.

Grensetilfeller

– Det er lærerikt å se seg selv i relieff til en annen, sier Gunhild Enger, som i The Committee parodierer nordisk samarbeid.

 Mellom de historiske linjene

Min oppgave som manusforfatter er å lese mellom linjene. Det er her historieskriving og dramatikk skiller veier, skriver Jan Trygve Røyneland, manusforfatter på Kongens nei.

 The Act of shooting

– Akkurat som i The Act of Killing ønsker jeg å utforske hva som skjer når du lar noen leke med sitt eget bilde, når de kan føle hva andre har følt, forteller Christine Cynn om sin siste nyskapning, den norske filmen Shooting Ourselves.

 Hvordan nå fram?

Outreach handler om å skape en større kampanje og utvide fortelleruniverset. Her forteller produsent Kristian Mosvold om kampanjen bak Shooting Ourselves som blant annet skjer gjennom Den kulturelle skolesekken.

 Inn i musikken og dansen

Kvar song ei soge og Med hjerte i dansen tilhører sjeldenhetene på norske kinoer. De er kulturdokumentarer som formidler noe om musikk og dans gjennom formspråket. Hvordan lykkes de med det?

Abonnement? Sjekk det ut her.

 

# 3 – 2016

# 3 – 2016

Når veien til helvete er brolagt med Noble intensjoner

Høy intensitet og nerve, men uten bombastiske virkemidler – det har vært sentrale mål under opptakene til tv-dramaet Nobel, forteller Aksel Hennie, regissør Per Olav Sørensen og fotograf Ulf Brantås.

 Filmen som ikke lot seg stoppe

Etter trusler om søksmål og flere avlyste visninger har regissør Andrej Nekrasov og produsent Torstein Grude omsider fått vist The Magnitsky Act – Behind the Scenes, som nå også er valgt ut til Nordisk Panorama.

Trenger vi et fond for juridisk utsatte filmer?

Da Kortfilmfestivalen vek unna å vise The Magnitsky Act – Behind the Scenes kunngjorde de at festivalen ville arbeide for å etablere et fond for juridiske omkostninger på ytringsfrihetsfeltet. Men er det bare penger som skal til? Knut Olav Åmås, William Nygaard, KriStine Ann Skaret, Tom Eilertsen og Torbjørn Urfjell tar debatten.

Reisen til sensommer

– Det kunne vært gøy med noen flere tilbud nå, sier Amanda-nominerte Bente Børsum.

Bukke, nikke? Nei.

– Denne filmen har en gjennomgående ny, råere estetikk, sier Erik Poppe, som i Kongens nei viser hvilke spørsmål dette var et svar på.

 – Jeg liker å skrive CUT TO:

Det er viktig for meg å nå et bredt publikum. Men det er alltid den vanskeligste nøtta å knekke – å finne karakterer publikum identifiserer seg med, som samtidig klarer å sette verden i bevegelse, forteller Mette M. Bølstad, aktuell som forfatter på Nobel.

 Serieskaperne bryter ut

– Det er viktig å løsrive serieskaperbegrepet fra forfatterbegrepet, mener en ny generasjon serieskapere som nå danner en egen interessegruppe. Vi tok noen av dem med på kafé for å gjøre opp status.

 Bak Løvekvinnens maske

– Vi måtte kunne oppfatte mennesket bak masken, det var viktig å ikke ha begrensninger på hvor tett vi kunne gå, forteller regissør Vibeke Idsøe om sin adapsjon av Løvekvinnen.

 Kongen av Danmark
– Haakon er en interessant karakter: Så lenge han var i Danmark var han liksom en nobody, man kunne nesten tro han var litt dum, sier Jesper Christensen om sin hovedrolle i Kongens nei.

 Ned med siloene!

Deler av mediebransjen har sett dønn lik ut siden eneveldige konger fant opp royalty-systemet. Er det ikke på tide med litt disrupsjon, spør Arne Berggren.

 Byråden tar regien

Snømannen var et vellykket pilotprosjekt, forteller Oslos byråd for kultur, Rina Mariann Hansen, som rett før ferien fikk sin filmmelding vedtatt. Nå gjenstår en ambisiøs plan om å gjøre Oslo til den filmhovedstaden hun mener vi fortjener.

 Hardslående og blyge nordstjerner

– Særlig nordiske mannlige skuespillere passer godt inn i hvordan markedet ser ut for tiden, forteller internasjonale castere. Men til tross for hardtslående roller, oppfattes de nordiske skuespillerne fortsatt som litt for beskjedne.

 Når barn blir satt under press

I filmen Barneraneren spiller de unge karakterene ut sine egne liv i nært samarbeid med regissør Jon Haukeland. Her forteller han om hvordan det har definert filmens metode, stil og egenart.

Grensetilfeller

– Det er lærerikt å se seg selv i relieff til en annen, sier Gunhild Enger, som i The Committee parodierer nordisk samarbeid.

 Mellom de historiske linjene

Min oppgave som manusforfatter er å lese mellom linjene. Det er her historieskriving og dramatikk skiller veier, skriver Jan Trygve Røyneland, manusforfatter på Kongens nei.

 The Act of shooting

– Akkurat som i The Act of Killing ønsker jeg å utforske hva som skjer når du lar noen leke med sitt eget bilde, når de kan føle hva andre har følt, forteller Christine Cynn om sin siste nyskapning, den norske filmen Shooting Ourselves.

 Hvordan nå fram?

Outreach handler om å skape en større kampanje og utvide fortelleruniverset. Her forteller produsent Kristian Mosvold om kampanjen bak Shooting Ourselves som blant annet skjer gjennom Den kulturelle skolesekken.

 Inn i musikken og dansen

Kvar song ei soge og Med hjerte i dansen tilhører sjeldenhetene på norske kinoer. De er kulturdokumentarer som formidler noe om musikk og dans gjennom formspråket. Hvordan lykkes de med det?

Abonnement? Sjekk det ut her.

 

MENY