#02 – 2011

Norsk filmskuespill anno 2010
Totalt sett er kanskje dette en av hovedutfordringene til skuespilleriet i norsk film for øyeblikket: å stole på et subtilt uttrykk. Samtidig som man tør å ta sjanser. Øystein Stene vurderer her skuespillerprestasjonene i filmåret 2010.

Hvordan skapes norsk filmskuespill?
Hvem legger premissene for norsk filmskuespill i dag? Og hvordan gjøres det? Vi har snakket med regissører, castere, klippere og ikke minst skuespillere om hvordan det norske filmskuespillet skapes.

Det skandinaviske stjernesystemet
Gjennom en synergi mellom tv-seriene og kinofilmen er vi introdusert for flere generasjoner danske og svenske skuespillere på norske kinoer. Nå er også norske skuespillere i ferd med å dra nytte av denne dynamikken.

-Vi trenger en internasjonalisert casting
Hvordan skal vi følge opp og tilrettelegge for norske filmskuespillere, slik at utenlandske produsenter klarer å finne dem? I dag er det nærmest umulig, mener Linda Steinhoff som jobber med internasjonal casting i Berlin.

Dialog som musikk 
Det finnes et dominerende norsk filmideal som forherliger det fåmælte og stillferdige. Regissørene Christoffer Lossius og Lars Åndheim kommer her med en oppfordring til alle registudenter om i større grad å fordype seg i tekst.

Da Loe møtte Payne
Under Mirakelseminaret på Kosmorama møttes Erlend Loe og Alexander Payne til samtale om det å skape en karakter. Her gjengir vi samtalen.

Skuespill for en digital verden
Hva skal til for å løfte digitale skuespillere fra det syntetiske til troverdige, levende karakterer? Forsker Paul Debevec og skuespiller Pascal Langlois gir et
innblikk i kunsten å lage realistiske, digitale karakterer.


En flukt helt inn i døden 

Arild Kristo var en billedberust drømmer med mange ambisiøse filmplaner, og hans eneste langfilm Eddie & Suzanne hører til blant de modernistiske verkene i vår filmhistorie. Mange myter er spunnet omkring Kristos hovedverk som følger med denne utgaven av Rushprint, og som hadde en lang, komplisert og smertefull produksjonshistorie.

 

Berggren
Skal du jobbe med skuespillere, må du velge ordene dine nøye. Det siste du skal gjøre er å si nøyaktig hva du ønsker deg. Velkommen til bakvendtland.

Close-up
En av hennes største filmroller viser allsidigheten hos skuespiller Wenche Foss.

Portrettet
-De beste filmregissørene er de som går inn i skuespillerarbeidet. Men det krever at regissøren forstår arbeidet vårt og tar det like alvorlig som lyssettingen, mener Agnete G. Haaland som snart skal sette seg i sjefsstolen på Den Nationale Scene.

Mellom Himmel og Hollywood
Art house er, i Hollywood-sammenheng, ensbetydende med ”utenlandsk film” eller, som Oscar så elegant marginaliserer disse; ”fremmedspråklige” filmer.

 
Kunsten å være først ute
1. juli blir Norge det første landet i verden som har digitalisert alle landets kinosaler. – Vi ville ikke fått bidragene fra Hollywodstudioene om vi var for sent ute, forteller Jørgen Stensland i Film & Kino.

Med jeans i Sundance
– Hvis casting går etter typer, hva er yrket mitt? spør skuespiller Agnes Kittelsen, Sundance-vinner med Sykt lykkelig og snart igang med tv-serien Halvbroren.

Kåtskap i skoddeheimen
– Jeg tror man er opptatt av det autentiske på en helt annen måte, og har en annen inngang til å prøve å oppnå det, sier Jannicke Systad Jacobsen om å gå fra dokumentarfilm til fiksjon. Nå spillefilmdebuterer hun med ungdomsfilmen Få meg på, for faen, som hadde internasjonal premiere på Tribeca film festival.


 

#02 – 2011

Norsk filmskuespill anno 2010
Totalt sett er kanskje dette en av hovedutfordringene til skuespilleriet i norsk film for øyeblikket: å stole på et subtilt uttrykk. Samtidig som man tør å ta sjanser. Øystein Stene vurderer her skuespillerprestasjonene i filmåret 2010.

Hvordan skapes norsk filmskuespill?
Hvem legger premissene for norsk filmskuespill i dag? Og hvordan gjøres det? Vi har snakket med regissører, castere, klippere og ikke minst skuespillere om hvordan det norske filmskuespillet skapes.

Det skandinaviske stjernesystemet
Gjennom en synergi mellom tv-seriene og kinofilmen er vi introdusert for flere generasjoner danske og svenske skuespillere på norske kinoer. Nå er også norske skuespillere i ferd med å dra nytte av denne dynamikken.

-Vi trenger en internasjonalisert casting
Hvordan skal vi følge opp og tilrettelegge for norske filmskuespillere, slik at utenlandske produsenter klarer å finne dem? I dag er det nærmest umulig, mener Linda Steinhoff som jobber med internasjonal casting i Berlin.

Dialog som musikk 
Det finnes et dominerende norsk filmideal som forherliger det fåmælte og stillferdige. Regissørene Christoffer Lossius og Lars Åndheim kommer her med en oppfordring til alle registudenter om i større grad å fordype seg i tekst.

Da Loe møtte Payne
Under Mirakelseminaret på Kosmorama møttes Erlend Loe og Alexander Payne til samtale om det å skape en karakter. Her gjengir vi samtalen.

Skuespill for en digital verden
Hva skal til for å løfte digitale skuespillere fra det syntetiske til troverdige, levende karakterer? Forsker Paul Debevec og skuespiller Pascal Langlois gir et
innblikk i kunsten å lage realistiske, digitale karakterer.


En flukt helt inn i døden 

Arild Kristo var en billedberust drømmer med mange ambisiøse filmplaner, og hans eneste langfilm Eddie & Suzanne hører til blant de modernistiske verkene i vår filmhistorie. Mange myter er spunnet omkring Kristos hovedverk som følger med denne utgaven av Rushprint, og som hadde en lang, komplisert og smertefull produksjonshistorie.

 

Berggren
Skal du jobbe med skuespillere, må du velge ordene dine nøye. Det siste du skal gjøre er å si nøyaktig hva du ønsker deg. Velkommen til bakvendtland.

Close-up
En av hennes største filmroller viser allsidigheten hos skuespiller Wenche Foss.

Portrettet
-De beste filmregissørene er de som går inn i skuespillerarbeidet. Men det krever at regissøren forstår arbeidet vårt og tar det like alvorlig som lyssettingen, mener Agnete G. Haaland som snart skal sette seg i sjefsstolen på Den Nationale Scene.

Mellom Himmel og Hollywood
Art house er, i Hollywood-sammenheng, ensbetydende med ”utenlandsk film” eller, som Oscar så elegant marginaliserer disse; ”fremmedspråklige” filmer.

 
Kunsten å være først ute
1. juli blir Norge det første landet i verden som har digitalisert alle landets kinosaler. – Vi ville ikke fått bidragene fra Hollywodstudioene om vi var for sent ute, forteller Jørgen Stensland i Film & Kino.

Med jeans i Sundance
– Hvis casting går etter typer, hva er yrket mitt? spør skuespiller Agnes Kittelsen, Sundance-vinner med Sykt lykkelig og snart igang med tv-serien Halvbroren.

Kåtskap i skoddeheimen
– Jeg tror man er opptatt av det autentiske på en helt annen måte, og har en annen inngang til å prøve å oppnå det, sier Jannicke Systad Jacobsen om å gå fra dokumentarfilm til fiksjon. Nå spillefilmdebuterer hun med ungdomsfilmen Få meg på, for faen, som hadde internasjonal premiere på Tribeca film festival.


 

MENY