#01 – 2013

#01 – 2013

Å gå løs på en klassiker

– Jeg var veldig klar for å gjøre en film for voksne, forteller Torun Lian om sin adaptasjon av Hamuns Victoria. – Det henger sammen med at da jeg skrev film og fortellinger for barn, hadde jeg selv et barn.

Kunsten i begrensningene

– Hvis man jobber med stramme rammer tjener det filmen, fordi det ferdige resultatet blir nærmere intensjonen, forteller Rune Denstad Langlo om arbeidet med Jag etter vind.

Det store manusløftet

Det er på tide med et løft for norske manusforfattere, synes de fleste i bransjen å være enige om. Men hvor bør man sette inn støtet?

Jakten på den gode kjemien

Det å gi og ta i en kreativ prosess må læres. Hisham og jeg har den fordelen at vi har lagt bak oss nybegynnerfaktene, forteller Kjell Ola Dahl.

Veien til filmen

En filmatisering kan bety fornyet liv og salg for en bok, enten det er klassikere som Victoria eller nyere bøker som Halvbroren.

– Ordet er fritt!

Slik lød produksjonsmottoet til Eirik Svensson på hans debutfilm En som deg der han brukte en ambisiøs workshop-innfallsvinkel som arbeidsmetode på settet.

Halvbrorens anatomi

Da Wibecke Rønseth fikk ansvaret for klippen på tv-serien Halvbroren, ble hun og resten av klippe-teamet tvunget til å tenke nytt.

Inn i klippetransen

I åpen dialog med tilreisende filmklippere holdt legender som Walter Murch og Mary Sweeney seminar i København.

Portrettet

– Det finnes fortsatt en motvilje i bransjen mot å evaluere seg selv og sine kolleger, mener avtroppende spillefilmkonsulent Thomas Robsahm.

Filmskolefeber

Fra Den norske filmskolens etablering i 1997 og frem til i dag har filmskoletilbudet i Norge eksplodert. Men hvor skal alle de nyutdannede finne arbeid?

Det store norske helteeposet

Storfilmene Max Manus og Kon-Tiki har gjenopplivet denne interessen for store nordmenn på film. Men får vi snart en film om en kvinnelig helt fra historien?

Samlebåndets revansj

– Med humor kan du få folk til å holde ut mye, sier Gabriela Pichler om sin debutfilm Spise sove dø, som nylig vant fire av de gjeveste Guldbaggene i Sverige.

Dronningen av crowd funding

Med The age of stupid innledet Fanny Armstrong fenomenet crowd funding og revolusjonerte filmfinansiering.

Som ut av en kiste

Man trer ut av Vampyr, som, ja, fra en kiste, skriver Jonny Halberg om filmen av regissøren som Trier hentet sin ”von” fra.

Drit deg ut tidlig!

Filmbransjen bør la seg inspirere av spillbransjen når det gjelder utvikling av prototyper og tidligere brukertester, mener Cecilie Strang-Thorsen.

Berggren

Så kommer altså Netflix inn fra høyre som en full sjømann og serverer 13 episoder av House of Cards. Men de som spår ruin for Netflix’ strategi tar naturligvis feil.

Tegn abonnement her!

#01 – 2013

#01 – 2013

Å gå løs på en klassiker

– Jeg var veldig klar for å gjøre en film for voksne, forteller Torun Lian om sin adaptasjon av Hamuns Victoria. – Det henger sammen med at da jeg skrev film og fortellinger for barn, hadde jeg selv et barn.

Kunsten i begrensningene

– Hvis man jobber med stramme rammer tjener det filmen, fordi det ferdige resultatet blir nærmere intensjonen, forteller Rune Denstad Langlo om arbeidet med Jag etter vind.

Det store manusløftet

Det er på tide med et løft for norske manusforfattere, synes de fleste i bransjen å være enige om. Men hvor bør man sette inn støtet?

Jakten på den gode kjemien

Det å gi og ta i en kreativ prosess må læres. Hisham og jeg har den fordelen at vi har lagt bak oss nybegynnerfaktene, forteller Kjell Ola Dahl.

Veien til filmen

En filmatisering kan bety fornyet liv og salg for en bok, enten det er klassikere som Victoria eller nyere bøker som Halvbroren.

– Ordet er fritt!

Slik lød produksjonsmottoet til Eirik Svensson på hans debutfilm En som deg der han brukte en ambisiøs workshop-innfallsvinkel som arbeidsmetode på settet.

Halvbrorens anatomi

Da Wibecke Rønseth fikk ansvaret for klippen på tv-serien Halvbroren, ble hun og resten av klippe-teamet tvunget til å tenke nytt.

Inn i klippetransen

I åpen dialog med tilreisende filmklippere holdt legender som Walter Murch og Mary Sweeney seminar i København.

Portrettet

– Det finnes fortsatt en motvilje i bransjen mot å evaluere seg selv og sine kolleger, mener avtroppende spillefilmkonsulent Thomas Robsahm.

Filmskolefeber

Fra Den norske filmskolens etablering i 1997 og frem til i dag har filmskoletilbudet i Norge eksplodert. Men hvor skal alle de nyutdannede finne arbeid?

Det store norske helteeposet

Storfilmene Max Manus og Kon-Tiki har gjenopplivet denne interessen for store nordmenn på film. Men får vi snart en film om en kvinnelig helt fra historien?

Samlebåndets revansj

– Med humor kan du få folk til å holde ut mye, sier Gabriela Pichler om sin debutfilm Spise sove dø, som nylig vant fire av de gjeveste Guldbaggene i Sverige.

Dronningen av crowd funding

Med The age of stupid innledet Fanny Armstrong fenomenet crowd funding og revolusjonerte filmfinansiering.

Som ut av en kiste

Man trer ut av Vampyr, som, ja, fra en kiste, skriver Jonny Halberg om filmen av regissøren som Trier hentet sin ”von” fra.

Drit deg ut tidlig!

Filmbransjen bør la seg inspirere av spillbransjen når det gjelder utvikling av prototyper og tidligere brukertester, mener Cecilie Strang-Thorsen.

Berggren

Så kommer altså Netflix inn fra høyre som en full sjømann og serverer 13 episoder av House of Cards. Men de som spår ruin for Netflix’ strategi tar naturligvis feil.

Tegn abonnement her!

MENY