I siste utgaven kan du lese følgende saker:
I skogens dyp
– Vi ville lage en skitten backwoods-film à la Motorsagmassakren og Southern Comfort på nullbudsjett, forteller Patrik Syversen og Nini Bull Robsahm om Rovdyr. – Vi flyttet handlingen til skogen og fjernet alt som kostet penger. Men noen måneder senere tok alt en annen retning.
Gaup bryter stillheten
Når Nils Gaup endelig får realisert sin drøm om å lage spillefilm av Kautokeino-opprøret, håper han å bryte gamle tabuer og provosere fram noen sannheter. – Historien om Kautokeino-opprøret har vært en skamplett både for samene og for den norske stat.
Blant lokførere og lojale kelnere
– Gamle mennesker er tydelige, sier Bent Hamer, som i kinoaktuelle O’Horten i kjent stil skilder en aldrende lokførers pensjonisttilværelse. – At han mister sitt siste tog kunne vært en tragisk slutt på en historie, men egentlig gir det ham en flying start.
Filmbyggeren En lokførers leilighet i Gamlebyen, et krigsherjet Bagdad og Kautokeino i opprør. Kalli Júlíusson lever av å skape universer. Nå er den meritterte scenografen kinoaktuell med O’Horten og Kautokeino-opprøret.
Visuelle begrensninger
– Jeg hadde behov for å presentere det visuelle universet allerede i søknadsrunden, men det var kun interesse for manus. Vi ble rett og slett nektet å utfylle de andre sidene ved prosjektet, forteller Jens Lien. Flere etterspør nå en større satsing på det visuelle forarbeidet.
Nasjonal skramling
– Det meste vi gjør filtreres gjennom noe norsk – særlig språk og organisasjoner, forteller Uti vår hage-aktuelle Harald Eia og Bård Tufte Johansen, som surfer stødig blant nye humorbølger.
Serieskaperne svarer
Burde vi satse på Fleksnesformatet? Eller karakterbasert tv-drama som ingen vet hvor ender? Vi spurte fire serieskapere som alle har markert seg de siste årene innen serieformatet om hvor veien bør gå videre.
Dokumentarens makt
Dokumentaren benyttes i økende grad for å sette fokus på politiske spørsmål. – En ubehagelig sannhet har gitt klimadebatten et trøkk jeg ellers ikke tror at vi ville hatt, sier Gunnar Kvassvik, leder for Energi og miljøkomiteen på Stortinget. – Når du ser en dokumentar, fester det seg bedre og gjør et større inntrykk rett og slett, sier Kari Lise Holmberg i Høyre
Jakten på den romantiske komedien
Skikkelig hardcore romantisk komedie kan by på problemer for de som ikke er 18 år og ukysset. Har sjangeren muligheter til å treffe et voksent nåtidspublikum, flasket opp som vi er på ironi, feelbad og importerte konsepter, undrer Elsa Kvamme etter å ha vært på kurs i "romkom".
Når er en film norsk nok?
Mens det spanske Ibsenprosjektet The Frost ble behandlet som et norsk prosjekt i Filmfondet fordi dialogen var norsk, sliter norske fremmedspråklige prosjekter med å få norsk status. Hvor viktig er det at norsk film har norsk dialog og spilles inn på norsk jord?
Rumensk storverk
– Jeg ville ikke lage en film om abort, men om de eksistensielle dilemmaene hovedpersonen havnet i, forteller den rumenske filmskaperen Cristian Mungius. Først vant han Gullpalmen med 4 måneder, 3 uker og 2 dager – i desember ble filmen kåret til Europas beste film.
Blikk for barn
En tid for fulle hester og Skilpadder kan fly har etablert den kurdiske regissøren Bahman Ghobadi som en av filmhistoriens skarpeste skildrere av barn. Her forteller han om sin metodikk og hvorfor hans siste film Half Moon er bannlyst i Iran.
Horror – den underkjente sjangeren
Med Rovdyr som siste tilskudd er horrorfilmen omsider tatt inn i varmen i norsk film. Vi ba duoen bak Rovdyr, Patrik Syversen og Ninni Bull-Robsham, ta en historisk gjennomgang av sjangeren sammen med en annen horrorekspert, regissørkollega Even Benestad.
Sølve Skagen
Den eneste måten å lære seg å regi på, er gjennom å regissere, mener workshop-guru Mark Travis. Samtidig må du ha evnen til å være tilskuer til det du skaper samtidig som du skaper det.
Vera Cruz
Det er når jeg sitter der, bøyd over skrivebordet, rusa på en annens udugelighet, at jeg kommer på sitatet jeg en gang leste. Sammenlikningen mellom kritikeren og evnukken i harem.
Directors Cut
Det er på høy tid at bransjen nå får et eget uavhengig etisk råd, mener dokumentarfilmskaper Karoline Frogner. Dokumentarfilmskapere har ikke ryggdekning i komplekse etiske spørsmål, noe hun selv opplevde med sin siste produksjon om folkemordet i Rwanda.
Tv-boksen
Digitaliseringen fører til en Wal-Mart-effekt på hele underholdningsindustrien. Men dagens Hollywood ble ikke bygget på enkelt og billig. Vil forfatterstreiken bli det endelige påskuddet for å endre et system som nesten ikke har forandret seg på femti år, spør Alex Iversen.
Månedens navn: Niels Fonseca
Niels Fonseca er script editor og har jobbet med manuskriptutvikling på alle Varg Veum-filmene. – Som script editor må jeg til en hver tid ha oversikt over prosjektet og være sikker på at alle de involverte arbeider ut fra den samme visjonen, forteller han.
Film og tv-fakta
Les om bevilgninger, film og tv-prosjekter under utvikling, priser på festivaler, osv.
Bak Lerretet
Er Sonja Henie et ikon som roper på en filmatisering? Kan vi utvikle levedyktige spillefilmmiljøer utenfor Oslo?