#05 – 2005

53271020051749521.jpg

Amanda – hva nå?
Amandaprisen har de siste årene blitt sterkt kritisert innad i filmbransjen – for juryordningen, prisutdelingens tid og sted, og særlig tv-showets utforming. Nå er NRK ute og Amandakomiteen skal gjennomgå prisen. Medlemmene lover nå nytenkning i forhold til juryordningen og tv-showet.

Ingen veier ut av Norge?
Utenlandske co-produksjonsmidler finner sjelden veien til norsk film. Regissør Bent Hamer mener den norske filmbransjen skyter seg selv i foten ved å stå utenfor den europeiske co-produksjonskonvensjonen.

Det nordiske stjernesystemet
Skal norske skuespillere bli oppdaget av et dansk og svensk publikum, må de satse på vekselbruk mellom tv og film, og skaffe seg agenter med nordiske nettverk, mener nordiske bransjeaktører. Alle er enige om at en utvidet, nordisk talentbase er av det gode for alle parter.

Helten som privat katastrofe
Det var kontrasten mellom Cato Isaksens jakt på morderen og hans like krevende demoner i privatlivet som tiltrakk Reidar Sørensen ved tv-serien om Unni Lindells kjente politietterforsker. Her forteller Sørensen om likheten mellom en etterforsker og en skuespiller, og hvorfor kommunikasjonen mellom norske regissører og skuespillere er blitt så mye bedre.

Kjøteren er løs!
Norsk familiefilm er ikke som før, for snart er Pitbullterje løs på norske kinoer. Der kombinerer regissør Arild Fröhlich Alene hjemme med Team America i en film hvor den norske barnefilmtradisjonen får en kjølhaling.

Drømmen om Emmy
Emmy 2007 er et motiverende tiltak, men bransjen har gitt seg selv for kort tid til å gjennomføre prosjektet, tror tv-forsker Audun Engelstad og film- og tv-kritiker Øyvor Dalan Vik. De håper at satsingen vil medføre en sårt tiltrengt kvalitetsheving og fremhever her hva de mener er det norske tv-dramaets fremste svakheter.

Da metoden møtte såpen
”Hotel Cæsar” oppgraderes i alle ledd – fra manus til instruksjonen av skuespillerne. Foran høstens sesong jobbet regissørene og skuespillerne med Metoden for å styrke spillet foran kamera. Målet er å utvikle såpen enda mer i retning av drama.

Poesi med sprengkraft
Sally Potters Yes er kanskje den dristigste filmen du vil få se på norske kinoer i år. Men det var ikke den politiske sprengkraften i filmen som finansiørene var mest redde for, forteller den britiske regissøren. Det var poesien i filmen som skremte vettet av dem.

Tv-boksen
Distribusjonen av populære tv-serier som ”Lost” på nettet utgjør en alvorlig utfordring for den kommersielle fjernsynsindustrien. Å kalle det en tikkende bombe er ikke å overdrive, mener Alex Iversen.

Norske bremseklosser
Filmskolen møtte i starten motbør da den ville styrke studentenes forståelse av og befatning med den internasjonale filmindustrien, skriver Tom Remlov. Ikke minst var høgskolesystemets lover og regler et problem.

Vera Cruz
Når jenter kliner med hverandre på film, som i Tommys inferno, oppfattes det som litt spennende krydder. Vera Cruz skulle ønske at også gutter kunne kline med hverandre på film uten at det blir oppfattet som noe annet enn krydder.

Directors Cut
En rekke løsninger for å fremskaffe det norske filmgeniet er blitt lansert i det siste. Men hvordan dyrke frem genier i et land der man premieres for å gå i ett med tapetet, spør Annette Sjursen.

Kvalitet i spillefilm
Tiden til å klippe spillefilm er de siste årene blitt kraftig redusert og det går på kvaliteten løs, hevdet filmklipper Inge-Lise Langfeldt under Filmfondets seminar om kvalitet i spillefilm. Her gjengir vi innlegget i sin helhet.

En pitbull viser salgsmuskler
Den norske filmbransjen har lenge vegret seg for å selge overfor barn. Men Pitbullterje gjør som Charlie og sjokoladefabrikken og følger kommersielle strategier etter amerikansk forbilde.

Projeksjoner: Film best på tv
Det er på fjernsyn vi får se de utfordrende filmene som kommenterer samtiden. Kinofilmen er blitt de tradisjonelle familieverdienes formidler, mener RUSHPRINTs redaktør.

Panzer
Royalty vil få stadig økt betydning for filmarbeidere, så som manusforfattere, regissører, musikere og – av og til – skuespillere. Her er noen tips, blant annet om hvorfor det kan være smart å være gratispassasjer på Filmfondets kontrollarbeid i forbindelse med tilbakebetaling av støtte.

Sølve Skagen
Tidligere eksisterte ikke begrepet produksjonsdesign i norsk film, selv om det omfatter alt som synes, forteller Eli Bø. Hun er ansatt som leder for den nye produksjonsdesignlinja som Filmskolen har opprettet sammen med Kunsthøgskolen i Oslo.

Film- og tv-fakta
De siste bevilgningene, stabslister, priser til norske filmer og oppsummering fra Nordisk Panorama, m.m

Bak Lerretet
Vår mann bak lerretet har funnet bekymringsverdige opplysninger om den pågående evalueringen av det norske støttesystemet.

#05 – 2005

53271020051749521.jpg

Amanda – hva nå?
Amandaprisen har de siste årene blitt sterkt kritisert innad i filmbransjen – for juryordningen, prisutdelingens tid og sted, og særlig tv-showets utforming. Nå er NRK ute og Amandakomiteen skal gjennomgå prisen. Medlemmene lover nå nytenkning i forhold til juryordningen og tv-showet.

Ingen veier ut av Norge?
Utenlandske co-produksjonsmidler finner sjelden veien til norsk film. Regissør Bent Hamer mener den norske filmbransjen skyter seg selv i foten ved å stå utenfor den europeiske co-produksjonskonvensjonen.

Det nordiske stjernesystemet
Skal norske skuespillere bli oppdaget av et dansk og svensk publikum, må de satse på vekselbruk mellom tv og film, og skaffe seg agenter med nordiske nettverk, mener nordiske bransjeaktører. Alle er enige om at en utvidet, nordisk talentbase er av det gode for alle parter.

Helten som privat katastrofe
Det var kontrasten mellom Cato Isaksens jakt på morderen og hans like krevende demoner i privatlivet som tiltrakk Reidar Sørensen ved tv-serien om Unni Lindells kjente politietterforsker. Her forteller Sørensen om likheten mellom en etterforsker og en skuespiller, og hvorfor kommunikasjonen mellom norske regissører og skuespillere er blitt så mye bedre.

Kjøteren er løs!
Norsk familiefilm er ikke som før, for snart er Pitbullterje løs på norske kinoer. Der kombinerer regissør Arild Fröhlich Alene hjemme med Team America i en film hvor den norske barnefilmtradisjonen får en kjølhaling.

Drømmen om Emmy
Emmy 2007 er et motiverende tiltak, men bransjen har gitt seg selv for kort tid til å gjennomføre prosjektet, tror tv-forsker Audun Engelstad og film- og tv-kritiker Øyvor Dalan Vik. De håper at satsingen vil medføre en sårt tiltrengt kvalitetsheving og fremhever her hva de mener er det norske tv-dramaets fremste svakheter.

Da metoden møtte såpen
”Hotel Cæsar” oppgraderes i alle ledd – fra manus til instruksjonen av skuespillerne. Foran høstens sesong jobbet regissørene og skuespillerne med Metoden for å styrke spillet foran kamera. Målet er å utvikle såpen enda mer i retning av drama.

Poesi med sprengkraft
Sally Potters Yes er kanskje den dristigste filmen du vil få se på norske kinoer i år. Men det var ikke den politiske sprengkraften i filmen som finansiørene var mest redde for, forteller den britiske regissøren. Det var poesien i filmen som skremte vettet av dem.

Tv-boksen
Distribusjonen av populære tv-serier som ”Lost” på nettet utgjør en alvorlig utfordring for den kommersielle fjernsynsindustrien. Å kalle det en tikkende bombe er ikke å overdrive, mener Alex Iversen.

Norske bremseklosser
Filmskolen møtte i starten motbør da den ville styrke studentenes forståelse av og befatning med den internasjonale filmindustrien, skriver Tom Remlov. Ikke minst var høgskolesystemets lover og regler et problem.

Vera Cruz
Når jenter kliner med hverandre på film, som i Tommys inferno, oppfattes det som litt spennende krydder. Vera Cruz skulle ønske at også gutter kunne kline med hverandre på film uten at det blir oppfattet som noe annet enn krydder.

Directors Cut
En rekke løsninger for å fremskaffe det norske filmgeniet er blitt lansert i det siste. Men hvordan dyrke frem genier i et land der man premieres for å gå i ett med tapetet, spør Annette Sjursen.

Kvalitet i spillefilm
Tiden til å klippe spillefilm er de siste årene blitt kraftig redusert og det går på kvaliteten løs, hevdet filmklipper Inge-Lise Langfeldt under Filmfondets seminar om kvalitet i spillefilm. Her gjengir vi innlegget i sin helhet.

En pitbull viser salgsmuskler
Den norske filmbransjen har lenge vegret seg for å selge overfor barn. Men Pitbullterje gjør som Charlie og sjokoladefabrikken og følger kommersielle strategier etter amerikansk forbilde.

Projeksjoner: Film best på tv
Det er på fjernsyn vi får se de utfordrende filmene som kommenterer samtiden. Kinofilmen er blitt de tradisjonelle familieverdienes formidler, mener RUSHPRINTs redaktør.

Panzer
Royalty vil få stadig økt betydning for filmarbeidere, så som manusforfattere, regissører, musikere og – av og til – skuespillere. Her er noen tips, blant annet om hvorfor det kan være smart å være gratispassasjer på Filmfondets kontrollarbeid i forbindelse med tilbakebetaling av støtte.

Sølve Skagen
Tidligere eksisterte ikke begrepet produksjonsdesign i norsk film, selv om det omfatter alt som synes, forteller Eli Bø. Hun er ansatt som leder for den nye produksjonsdesignlinja som Filmskolen har opprettet sammen med Kunsthøgskolen i Oslo.

Film- og tv-fakta
De siste bevilgningene, stabslister, priser til norske filmer og oppsummering fra Nordisk Panorama, m.m

Bak Lerretet
Vår mann bak lerretet har funnet bekymringsverdige opplysninger om den pågående evalueringen av det norske støttesystemet.

MENY