#04 – 2004

25030320051452591.jpg

Farlig tilstede
Har Bjørn Sundquist med Sejer-figuren omsider brutt ut av sin tildelte rolle som den norske filmens uutgrunnelige skumling?
Siss Vik fulgte skuespilleren til Nesoddbåtene for å finne ut av det. Der fikk hun også vite hvordan han forberedte seg til rollen som frisør i Min misunnelige frisør og hvem som er hans norske favoritt-regissør.

Den store forøkelsen
– Jeg hadde jo som de fleste kvinner blitt tutet ørene fulle med at kombinasjonen barn og film var umulig, forteller debuterende regissør Annette Sjursen. – Men det er jo omvendt, det gir energi! Og dermed fikk regissøren like godt et barn til mens hun gjorde Min misunnelige frisør ferdig.

TVNorge – fra Bartekanal til Reality-kanal
Etter ti år som tapssluk går TVNorge med overskudd, og flere unge seere flokker seg til kanalen enn noen gang før. Hva har skjedd, spør Alex Iversen, og ser nærmere på tv-kanalens framtidsutsikter etter skilsmissen fra TV2.

Den håndholdte frihet
John Andreas Andersen var fotograf og co-regissør på Uno, med ansvar for filmens billedfortelling. Her forklarer han den uortodokse bruken av farger, filmteamets uvanlige arbeidsmåte og hvordan hans bevegelsesfrihet som fotograf var helt avgjørende filmens uttrykk.

Forfatterne kommer!
Dramalab er et skrivekollektiv som skal gjøre norske TV-forfattere mer effektive og lekne, hevder initiativtaker Ivar Køhn. Dessuten skal det gi dem mer makt.

Er auteuren død?
Den klassiske auteuren er på vikende front i norsk og internasjonal film. Stadig flere filmskapere søker seg til velutviklede manus istedenfor å skrive selv, og nye aktører, som produsenter og skuespillere, utfordrer deres makt. Men auteurfilm kan fortsatt være en salgbar merkevare så lenge talentet er spektakulært nok.

Trenger dokumentarfilmen en konsulent?
Vi har spurt norske dokumentarfilmskapere om vi trenger en egen konsulent til å forvalte støtten til dokumentarfilm. Svarene er ikke entydige, men felles for dem er likevel kravet om at vi trenger flere incentiver for å styrke dokumentaren som kinofilm.

Tett på statsmakten
I dokumentarserien Stortinget skal statsmakten avkles, men den får likevel beholde noen av plaggene på, forteller regissør Stig Andersen. Serien er den første i en rekke hverdagsskildringer fra maktens institusjoner i Norge som Andersen har påbegynt, og som skal vises på TV2.

I Torun Lians hage
Torun Lian synes hun mangler teknikk som regissør og ville helst blitt gartner. Men barn er hun flink med, selv om hun klyper dem iblant. Her forteller hun Kjetil Indregard om arbeidet med barna, døden og kjærligheten, og hvordan hun oppfatter kvinners stilling i norsk film og sin nye rolle som langfilmkonsulent.

Champagne eller heroin
Da Tore Renberg skulle skrive manus på Alt for Egil krasjet han med en ny verden. Regissører, produsenter og konsulenter ville fore ham med dramaturgiske modeller og viste ingen hensyn til Kunstnerens frihet. I et utdrag fra boken om filmen forteller han om dette sammenstøtet som har merket ham for livet.

Emissæren fra MPAA
Nils Klevjer Aas har vært på Input 2004 i Barcelona. Der fikk han bekreftet filmens uavklarte status innen rådende frihandelsavtaler og fattet interesse for UNESCOs beskyttende instrument av kulturelt mangfold – noe amerikanerne nå ruster seg mot og norske myndigheter ennå ikke har tatt stilling til.

Tåtesmokk og fjernkontroll
Picachu og The Powerpuff Girls tapetserer hverdagen til barn og foreldre fra Spydeberg til Singapore. Men det bekymrer ikke europeiske produsenter som nå ønsker å kopiere amerikanske suksessformler. Rune Kreutz har loddet stemningen på verdens største animasjonsfestival i Annecy.

DVD-formatets allsidighet
Norske DVD-utgivelser kommer oftere og fyldigere. Men utnyttes formatets potensial?
Vi har vurdert aktuelle utgivelser av norske spillefilmer og TV-serier på DVD, med vekt på utnyttelsen av det versatile – altså det allsidige med DVD-platen.

Den digitale slagmark
Ny programvare har revolusjonert film- og tv-produksjon, men hvor enkelt er det for de med moderat kunnskap å orientere seg i jungelen av programvare?
Karen Thommesen gir her en liten oversikt over den digitale slagmarken der Mac og PC utgjør de største frontene.

Det mystiske triangel
Det har oppstått enkelte myter rundt den såkalte triangelmodellen på filmskolen. Men regissørens svekkede status kan neppe tilskrives denne samarbeidsmodellen som gir filmskapernes større frihet, mener Sølve Skagen.

Film og tv-fakta
12 sider med oversikt over bevilgninger, priser, festivaler, med mer.
Les også filmkritiker Øyvor Dalan Viks oppsummering av Kortfilmfestivalen i Grimstad 2004

#04 – 2004

25030320051452591.jpg

Farlig tilstede
Har Bjørn Sundquist med Sejer-figuren omsider brutt ut av sin tildelte rolle som den norske filmens uutgrunnelige skumling?
Siss Vik fulgte skuespilleren til Nesoddbåtene for å finne ut av det. Der fikk hun også vite hvordan han forberedte seg til rollen som frisør i Min misunnelige frisør og hvem som er hans norske favoritt-regissør.

Den store forøkelsen
– Jeg hadde jo som de fleste kvinner blitt tutet ørene fulle med at kombinasjonen barn og film var umulig, forteller debuterende regissør Annette Sjursen. – Men det er jo omvendt, det gir energi! Og dermed fikk regissøren like godt et barn til mens hun gjorde Min misunnelige frisør ferdig.

TVNorge – fra Bartekanal til Reality-kanal
Etter ti år som tapssluk går TVNorge med overskudd, og flere unge seere flokker seg til kanalen enn noen gang før. Hva har skjedd, spør Alex Iversen, og ser nærmere på tv-kanalens framtidsutsikter etter skilsmissen fra TV2.

Den håndholdte frihet
John Andreas Andersen var fotograf og co-regissør på Uno, med ansvar for filmens billedfortelling. Her forklarer han den uortodokse bruken av farger, filmteamets uvanlige arbeidsmåte og hvordan hans bevegelsesfrihet som fotograf var helt avgjørende filmens uttrykk.

Forfatterne kommer!
Dramalab er et skrivekollektiv som skal gjøre norske TV-forfattere mer effektive og lekne, hevder initiativtaker Ivar Køhn. Dessuten skal det gi dem mer makt.

Er auteuren død?
Den klassiske auteuren er på vikende front i norsk og internasjonal film. Stadig flere filmskapere søker seg til velutviklede manus istedenfor å skrive selv, og nye aktører, som produsenter og skuespillere, utfordrer deres makt. Men auteurfilm kan fortsatt være en salgbar merkevare så lenge talentet er spektakulært nok.

Trenger dokumentarfilmen en konsulent?
Vi har spurt norske dokumentarfilmskapere om vi trenger en egen konsulent til å forvalte støtten til dokumentarfilm. Svarene er ikke entydige, men felles for dem er likevel kravet om at vi trenger flere incentiver for å styrke dokumentaren som kinofilm.

Tett på statsmakten
I dokumentarserien Stortinget skal statsmakten avkles, men den får likevel beholde noen av plaggene på, forteller regissør Stig Andersen. Serien er den første i en rekke hverdagsskildringer fra maktens institusjoner i Norge som Andersen har påbegynt, og som skal vises på TV2.

I Torun Lians hage
Torun Lian synes hun mangler teknikk som regissør og ville helst blitt gartner. Men barn er hun flink med, selv om hun klyper dem iblant. Her forteller hun Kjetil Indregard om arbeidet med barna, døden og kjærligheten, og hvordan hun oppfatter kvinners stilling i norsk film og sin nye rolle som langfilmkonsulent.

Champagne eller heroin
Da Tore Renberg skulle skrive manus på Alt for Egil krasjet han med en ny verden. Regissører, produsenter og konsulenter ville fore ham med dramaturgiske modeller og viste ingen hensyn til Kunstnerens frihet. I et utdrag fra boken om filmen forteller han om dette sammenstøtet som har merket ham for livet.

Emissæren fra MPAA
Nils Klevjer Aas har vært på Input 2004 i Barcelona. Der fikk han bekreftet filmens uavklarte status innen rådende frihandelsavtaler og fattet interesse for UNESCOs beskyttende instrument av kulturelt mangfold – noe amerikanerne nå ruster seg mot og norske myndigheter ennå ikke har tatt stilling til.

Tåtesmokk og fjernkontroll
Picachu og The Powerpuff Girls tapetserer hverdagen til barn og foreldre fra Spydeberg til Singapore. Men det bekymrer ikke europeiske produsenter som nå ønsker å kopiere amerikanske suksessformler. Rune Kreutz har loddet stemningen på verdens største animasjonsfestival i Annecy.

DVD-formatets allsidighet
Norske DVD-utgivelser kommer oftere og fyldigere. Men utnyttes formatets potensial?
Vi har vurdert aktuelle utgivelser av norske spillefilmer og TV-serier på DVD, med vekt på utnyttelsen av det versatile – altså det allsidige med DVD-platen.

Den digitale slagmark
Ny programvare har revolusjonert film- og tv-produksjon, men hvor enkelt er det for de med moderat kunnskap å orientere seg i jungelen av programvare?
Karen Thommesen gir her en liten oversikt over den digitale slagmarken der Mac og PC utgjør de største frontene.

Det mystiske triangel
Det har oppstått enkelte myter rundt den såkalte triangelmodellen på filmskolen. Men regissørens svekkede status kan neppe tilskrives denne samarbeidsmodellen som gir filmskapernes større frihet, mener Sølve Skagen.

Film og tv-fakta
12 sider med oversikt over bevilgninger, priser, festivaler, med mer.
Les også filmkritiker Øyvor Dalan Viks oppsummering av Kortfilmfestivalen i Grimstad 2004

MENY