Ingen Hollywood-imitasjon
Morten Tyldum traff perfekt på hoppkanten med sin første amerikanske film, The Imitation Game, som nå er nominert til en Golden Globe. Men han føler seg fortsatt som en outsider i Hollywood, og det passer ham utmerket.
Om å treffe riktig hjerterytme
– Jeg har hatt lyst til å lage en film omtrent som en velkomponert popmelodi, sier regissør Charlotte Blom om sin spillefilmdebut, Staying Alive.
Vil tv-dramaet ta over?
Er kinofilmen på vei til å dø ut til fordel for både lengre og kortere formater? Vi har snakket med tre serieaktuelle regissører om tv-dramaets potensial og langfilmens framtid: Per-Olav Sørensen (Kampen om Tungtvannet), Geir Henning Hopland (Frikjent) og Jens Lien (Viva Hate).
Et strukturert mysterium
– De interessante, mangefasetterte rollene for kvinner over førti finnes ikke. Det har vi prøvd å gjøre noe med i Frikjent, forteller serieskaperne Siv Rajendram Eliassen og Anna Bache-Wiig
– Lav norsk-andel en trussel mot norsk film
Fysiske videofilmer er på retur og publikum flokker til Netflix og andre vod-tjenester. Men finner de norsk film der? Vi har foretatt en undersøkelse blant strømmetjenestene, og det er ikke lystig lesning.
Berggren
Inntil nylig var inntekter av salg til utlandet en hypotetisk størrelse innen norsk tv-drama. Nå er alt snudd opp ned. Da gjelder det å organisere seg.
En institusjon gjør opp status
Jan Erik Holst, kanskje den mest innflytelsesrike filmbyråkraten i etterkrigstiden, tar bladet fra munnen.
Verktøymakeren
– Det har alltid vært viktig for meg å mestre og forbedre teknikken, det gjør det enklere å frigjøre seg fra den under opptak, forteller John Christian Rosenlund, aktuell med foto på Kampen om Tungvannet, 1001 Gram og Bølgen.
Et kamera til begjær
Siden filmens barndom har filmfotografene vært med på å utvikle kamerateknologien. Her beskriver Andreas Grimsø i Storyline Studios og Theodor Kristensen i Krypton Film arbeidsrelasjonen med de norske filmfotografene.
Når høna kommer spankulerende
Igor Devold og Lukasz Zal gikk sammen på filmskole i Lódź. Her gjenforenes de to med utgangspunkt i Zals prisbelønte filmfoto på Oscarfavoritten Ida som også er en sterk kandidat til Den europeiske filmprisen.
Nordnorsk film med voksesmerter
Filmbransjen i landets tre nordligste fylkene blomstrer. Med aktørene er uenig om veien videre. Skal de ha bare ett eller flere fond?
Tilbake til naturen
– Av og til føler jeg at det er litt juks, for man kan jo bare rulle ned vinduet fra bilen og ta et blinkskudd nesten hvor som helst, forteller Bjørnøya-aktuelle Inge Wegge om å være filmskaper i Nord-Norge.
Med frihet til å eksperimentere
– Jeg så kunst og filmer jeg ikke ante eksisterte, forteller filmskaper Camilla Figenschou om sin tid på Nordland kunst- og filmfagskole. Nå jobber hun med sitt nyeste prosjekt – satt til et hestesenter i Nordland.
Filmstudioenes nasjonale hukommelse
Se for deg: et studio-museum der hver fagfunksjon har sin avdeling og fagsjefene forteller på tv-skjermer om hvordan de løste oppgaven. Slik kan det være om man har en filmkultur der også filmstudioer anses som en av bærebjelkene i en levende kulturproduksjon.
Den skandinaviske VFX-modellen
Hos Storm studios kan de ansatte kan ta seg utenlandsopphold for å jobbe på internasjonale prosjekter. – Jeg lærte utrolig mye under arbeidet på Gravity og Guardians of the Galaxy, forteller Otto Thorbjørnsen
– Personinstruksjon under press
– Personinstruksjon krever en langsomhet som samtidens struktur og produksjonsforhold ikke alltid tilbyr, mener instruktør Runar Hodne. Her forteller han og regissørene Petter Næss og Mona Fastvold om hva de opplever som viktige forutsetninger for dialog mellom regissør og skuespiller.
Trøstens arroganse
– En filmskapers oppgave er ikke å trøste, sier Joshua Oppenheimer. Etter den Oscar-nominerte sjokkdokumentaren The Act of Killing gir han oss oppfølgeren The Look of Silence, om en mann som konfronterer sin brors mordere.
Den syngende statssekretær
Den blåblå-regjeringen og filmbransjen fikk en dårlig start, erkjenner statssekretær Bjørgulv Vinje Borgundvaag.
Gangstere i vinterland
– Hundre opptaksdager i ekstremt høyt tempo med komplisert logistikk og høyt ambisjonsnivå. Slik beskriver Camilla Lindbråten hvordan det er å være scenograf på Lilyhammer. I tillegg til at hun alltid bekymrer seg over nok snø.
Filmarvestriden
Det er vanskelig å se at vi kan få fullgod tilgang på filmarven uten et systematisk arbeid, delegert til én instans med klare mål, skriver Morten Barth.
Hva gjør vi når lanseringsjournalistikken dør?
Filmstoff i en par-tre riksaviser har lenge utgjort ryggraden i norske filmers lanseringsstrategi. Men hva skjer den dagen VG slutter å anmelde film?