#03 – 2005

51200620051451251.jpg

Film og TV de neste ukene
Høydepunkter fra hva som skjer på film- og tv-fronten denne sommeren.

Manusdetektoren
Etter tre og et halvt år som filmkonsulent er ikke Erlend Loe mer optimistisk på manusenes vegne enn han var før han begynte: Vi skriver dårlige manus, er lite generøse – og dessuten mangler vi evnen til å forme langvarige samarbeidsrelasjoner. Og nå slutter han som filmkonsulent. Hvordan skal dette gå? Går hele drittbransjen til helvete?

Kampen om støttesystemet
Produsentene vil begrense langfilmkonsulentenes makt, mens regissørene og filmarbeiderne vil la dem beholde den. Kan Filmfondet videreføre styrkingen av produsentene og samtidig beholde mangfoldet gjennom tre langfilm-konsulenter?

En elskverdig rebell
Siden hun ble tvangsgiftet for første gang i ”Borettslaget”, har hun skrevet kortfilm med seg selv i vågal hovedrolle og inntar forfatterrollen når hun ikke er stylist. Til høsten blir Iram Haq vår første kvinnelige norsk-pakistanske hovedrolleinnehaver i kinofilmen Import Eksport.

Tøylet tøys gir særegen stil
I høst sender NRK seks episoder av komiserien Singelklubben – et metodisk og stilistisk eksperiment, der et lite team, improvisasjon på location og lange tagninger bidrar til et særegent uttrykk.

Ove Raymonds inferno
I Tommys inferno berøres sex, dop og etnisk tilhørighet med en visuell lekenhet og politisk ukorrekthet vi ikke har sett i norsk film før. Men forfatter og regissør Ove Raymond Gyldenås ønsker ikke nødvendigvis å provosere – bare sprenge ungdomsfilmsjangerens rammer.

Dokumentarens nomader
Stadig flere norske dokumentarfilmskapere viser en offensiv internasjonal orientering. Vi presenterer her noen sentrale dokumentarister som forteller hva som driver dem, hvilke arbeidsmetoder de bruker og hvordan de planlegger å gjennomføre sine aller siste prosjekter.

Supersosialisten Jon Blund
Dokumentaren “Sandmann – en supersosialist” handler om hvilken rolle Jon Blund spilte i DDR-statens oppdragelse av barna. Her forteller regissør Jannicke Systad Jacobsen og produsent Hanne Myren om prosessen bak filmen, og hvordan de fikk finansiert en dokumentar uten en tydelig norsk link.

Regnbuen i Tallinn
Et godt manus er noe enestående i enden av regnbuen en hver produsent jager, konstaterer Tom Remlov. I tilfellet med Love ledet regnbuen til Tallin, der regissør Unni Straume møtte den legendariske manusforfatteren Krzysztof Piesiwicz.

I lydbildets vold
Christian Schaanning har designet lydbildet til dramatiske filmer som Uno, Naboer og snart premiereklare Tommys inferno. Her forteller han om prosessen bak lydleggingen av filmene og hvorfor det uforutsette også kan være det riktige i lydarbeidet.

Norsk filmstudio ekspanderer
Norsk filmstudio står overfor større konkurranse og nye krav til integrasjon mellom klipp, lyddesign og lydmiks i etterarbeidsprosessen. Det mener Gisle Tveito at studioet nå kan tilby etter at utstyrsparken er oppgradert og tilført friskt blod.

Poesien bak fasaden
Anja Breiens Hustruer-trilogi er helt unik i filmhistorien. Derfor ville Morten Barth vite om en fjerde film var på vei. Isteden tok regissøren regien på hele samtalen om de spillefilmer vi lager og ikke lager.

Vera Cruz
– Jeg tror ikke at romanen min var særlig egnet som film, og en gratis lunsj kan jeg forsake uten bitterhet. Men er en avvisning for mye å be om, spør Vera Cruz i sitt hjertesukk over norske produsenter.

Det globale i det lokale
Hvordan få innpass på verdens tredje største tv-marked som kulturelt står oss ganske nærme? Ved å satse på tv-dramatikkens egenart, mente noen av deltakerne på Emmy 2007-sesjonene under Nordiske Mediedager i Bergen.

– Mangler trøkk
Et sentralt mål for styringsgruppen bak Emmy 2007 er å utvikle såkalte ”showrunnere”. Men interessen for å lage tv-drama er ikke stor nok blant produsentene, mener Petter Wallace.

Directors Cut
Det er ironisk hvordan bransjens egen uniformering lenge gjenspeilet seg i filmenes kostymer, skriver Annette Sjursen.

Projeksjoner:
Så lenge det ikke er noen penger å hente i produksjon av kortfilm, verken for filmskaperne eller distributørene, forblir formatet en sjelden øvelse for filmregissører og en ghetto for kunstfagfilmens utøvere, mener Rush Prints redaktør i denne utgavens Projeksjoner.

Panzer
Dokumentarister opererer iblant i strafferettslige gråsoner og forholdet til intervjuobjektene blir stadig mer komplekst, konstaterer Georg Panzer.

Sølve Skagen
Edvard Rønning har vært med på å bygge opp Den norske filmskolen fra grunnen. Til høsten slutter han som leder av manuslinja. Her forteller han Sølve Skagen om hva han anser for å være skolens seire og nederlag.

Film-og tv-fakta
Oppsummering fra Cannes, tildelinger, priser, festivaler, og mye mer.

#03 – 2005

51200620051451251.jpg

Film og TV de neste ukene
Høydepunkter fra hva som skjer på film- og tv-fronten denne sommeren.

Manusdetektoren
Etter tre og et halvt år som filmkonsulent er ikke Erlend Loe mer optimistisk på manusenes vegne enn han var før han begynte: Vi skriver dårlige manus, er lite generøse – og dessuten mangler vi evnen til å forme langvarige samarbeidsrelasjoner. Og nå slutter han som filmkonsulent. Hvordan skal dette gå? Går hele drittbransjen til helvete?

Kampen om støttesystemet
Produsentene vil begrense langfilmkonsulentenes makt, mens regissørene og filmarbeiderne vil la dem beholde den. Kan Filmfondet videreføre styrkingen av produsentene og samtidig beholde mangfoldet gjennom tre langfilm-konsulenter?

En elskverdig rebell
Siden hun ble tvangsgiftet for første gang i ”Borettslaget”, har hun skrevet kortfilm med seg selv i vågal hovedrolle og inntar forfatterrollen når hun ikke er stylist. Til høsten blir Iram Haq vår første kvinnelige norsk-pakistanske hovedrolleinnehaver i kinofilmen Import Eksport.

Tøylet tøys gir særegen stil
I høst sender NRK seks episoder av komiserien Singelklubben – et metodisk og stilistisk eksperiment, der et lite team, improvisasjon på location og lange tagninger bidrar til et særegent uttrykk.

Ove Raymonds inferno
I Tommys inferno berøres sex, dop og etnisk tilhørighet med en visuell lekenhet og politisk ukorrekthet vi ikke har sett i norsk film før. Men forfatter og regissør Ove Raymond Gyldenås ønsker ikke nødvendigvis å provosere – bare sprenge ungdomsfilmsjangerens rammer.

Dokumentarens nomader
Stadig flere norske dokumentarfilmskapere viser en offensiv internasjonal orientering. Vi presenterer her noen sentrale dokumentarister som forteller hva som driver dem, hvilke arbeidsmetoder de bruker og hvordan de planlegger å gjennomføre sine aller siste prosjekter.

Supersosialisten Jon Blund
Dokumentaren “Sandmann – en supersosialist” handler om hvilken rolle Jon Blund spilte i DDR-statens oppdragelse av barna. Her forteller regissør Jannicke Systad Jacobsen og produsent Hanne Myren om prosessen bak filmen, og hvordan de fikk finansiert en dokumentar uten en tydelig norsk link.

Regnbuen i Tallinn
Et godt manus er noe enestående i enden av regnbuen en hver produsent jager, konstaterer Tom Remlov. I tilfellet med Love ledet regnbuen til Tallin, der regissør Unni Straume møtte den legendariske manusforfatteren Krzysztof Piesiwicz.

I lydbildets vold
Christian Schaanning har designet lydbildet til dramatiske filmer som Uno, Naboer og snart premiereklare Tommys inferno. Her forteller han om prosessen bak lydleggingen av filmene og hvorfor det uforutsette også kan være det riktige i lydarbeidet.

Norsk filmstudio ekspanderer
Norsk filmstudio står overfor større konkurranse og nye krav til integrasjon mellom klipp, lyddesign og lydmiks i etterarbeidsprosessen. Det mener Gisle Tveito at studioet nå kan tilby etter at utstyrsparken er oppgradert og tilført friskt blod.

Poesien bak fasaden
Anja Breiens Hustruer-trilogi er helt unik i filmhistorien. Derfor ville Morten Barth vite om en fjerde film var på vei. Isteden tok regissøren regien på hele samtalen om de spillefilmer vi lager og ikke lager.

Vera Cruz
– Jeg tror ikke at romanen min var særlig egnet som film, og en gratis lunsj kan jeg forsake uten bitterhet. Men er en avvisning for mye å be om, spør Vera Cruz i sitt hjertesukk over norske produsenter.

Det globale i det lokale
Hvordan få innpass på verdens tredje største tv-marked som kulturelt står oss ganske nærme? Ved å satse på tv-dramatikkens egenart, mente noen av deltakerne på Emmy 2007-sesjonene under Nordiske Mediedager i Bergen.

– Mangler trøkk
Et sentralt mål for styringsgruppen bak Emmy 2007 er å utvikle såkalte ”showrunnere”. Men interessen for å lage tv-drama er ikke stor nok blant produsentene, mener Petter Wallace.

Directors Cut
Det er ironisk hvordan bransjens egen uniformering lenge gjenspeilet seg i filmenes kostymer, skriver Annette Sjursen.

Projeksjoner:
Så lenge det ikke er noen penger å hente i produksjon av kortfilm, verken for filmskaperne eller distributørene, forblir formatet en sjelden øvelse for filmregissører og en ghetto for kunstfagfilmens utøvere, mener Rush Prints redaktør i denne utgavens Projeksjoner.

Panzer
Dokumentarister opererer iblant i strafferettslige gråsoner og forholdet til intervjuobjektene blir stadig mer komplekst, konstaterer Georg Panzer.

Sølve Skagen
Edvard Rønning har vært med på å bygge opp Den norske filmskolen fra grunnen. Til høsten slutter han som leder av manuslinja. Her forteller han Sølve Skagen om hva han anser for å være skolens seire og nederlag.

Film-og tv-fakta
Oppsummering fra Cannes, tildelinger, priser, festivaler, og mye mer.

MENY