#03 – 2009

Boracco

Nå skal vi skrive manus, sa jeg til fjortenåringene på Lillehammer. Har dere noen ideer?  

 

Månedens Talent

Harald Fossen har laget novellefilmen 2023, en science fiction-film der Norge blir utsatt for terrorangrep.

 

Mellom himmel og Hollywood

Som zombiene i Død Snø bølger Nazistspøkelset mot oss den dag i dag, fra bokhandelen til kinosalene til Lillehammers hotellstand.

 

Fagfunksjonen

– Det som er viktig når du skal jobbe med casting er at du er en menneskekjenner, forteller Karoline Oppedal, som har gjort casting på snart premiereklare Vegas.

 

Berggren

Kreative mennesker har mye til felles med kronisk kriminelle, uteliggere og sosiopater. Vi lever av å skape reaksjoner.

 

Tv-boksen

Etter å ha blitt tvangsforet med overoptimistiske salgs-pitcher år etter år, var det endelig noen som tok bladet fra munnen.

 

Close-Up

Dis er en middels film – midt mellom mester- og makkverk, mener Jon Inge Faldalen.

 

Den nye edrueligheten

Årets Cannesfestival fikk oss til å gjenvinne troen på filmkunsten og markedets edruelighet. Men ingen våget å forestille seg hva som venter rundt neste hjørne.

-Alle nordmenn er litt upperdog
 Upperdog er et forsøk på å sprenge grenser for typisk norsk drama, forteller Sara Johnsen, som retter kritikk mot konsulentordningen.

Mads’ fysiske metode
– Det hendte jeg løp rundt og slo meg selv i ansiktet, forteller Mads Sjøgård Pettersen, som spiller den hjemkomne Afghanistan-soldaten Per i Sara Johnsens Upperdog.

I Von Triers manesje
– Det er kritikerne som er mine gjester, det er ikke motsatt, hevder Lars von Trier i kjølvannet av kritikerslakten i Cannes.

 

Menneskets kamp mot naturen
– Jeg fikk tilsendt manuset fra Lars og han beskrev det som en skrekkfilm der naturen måtte være større enn livet, forteller Karl Juliusson om produksjonsdesignen på Antichrist.

Riset bak speilet
Det ser mørkt ut for målet om å oppnå 40 prosent kvinner i nøkkelfunksjoner på norske spillefilmer i 2010. Les om de insentiver Nina Refseth og NFI nå vurderer.

Drømmeprosjektet
Drømmesuiten feirer fem år med åtte filmer på Kortfilmfestivalen. Men de har møtt fordommer i en mannsdominert etterarbeidsbransje.

Portrettet: Erik Poppe
– Jeg føler at den motstanden jeg har møtt, har jeg kunnet leve med, den har skjerpet meg, sier Erik Poppe. Som mener at vi nordmenn er livredde for å bli beskyldt for å være naive og virkelighetsfjerne.

Dansen med konsulenten
Bransjen advarer nå mot en voksende byråkratisering etter omleggingen av NFI. – Jeg opplever at ting tar veldig lang tid, forteller produsent Asle Vatn.

Den beste av alle verdener
Alle støtteordningene i norsk film har vært utsatt for kritikk. Har vi nådd den beste av alle verdener nå, spør Morten Barth.

Grenseskrekk
Den norske skrekkthrilleren Snarveien er resultatet av en regissør med et slasher-manus som møtte en dokumentarfilmprodusent som også er fotograf.

Coppola ser tilbake
– Tetro er filmen jeg alltid har ønsket å lage, forteller 70-åringen Francis Ford Coppola til Rushprint.

– Vi er ikke regissører
– Vår viktigste investering er å kjøpe oss tid med skuespillerne, forteller Jean Pierre og Luc Dardenne. Les om deres Masterclass i Cannes.

 

#03 – 2009

Boracco

Nå skal vi skrive manus, sa jeg til fjortenåringene på Lillehammer. Har dere noen ideer?  

 

Månedens Talent

Harald Fossen har laget novellefilmen 2023, en science fiction-film der Norge blir utsatt for terrorangrep.

 

Mellom himmel og Hollywood

Som zombiene i Død Snø bølger Nazistspøkelset mot oss den dag i dag, fra bokhandelen til kinosalene til Lillehammers hotellstand.

 

Fagfunksjonen

– Det som er viktig når du skal jobbe med casting er at du er en menneskekjenner, forteller Karoline Oppedal, som har gjort casting på snart premiereklare Vegas.

 

Berggren

Kreative mennesker har mye til felles med kronisk kriminelle, uteliggere og sosiopater. Vi lever av å skape reaksjoner.

 

Tv-boksen

Etter å ha blitt tvangsforet med overoptimistiske salgs-pitcher år etter år, var det endelig noen som tok bladet fra munnen.

 

Close-Up

Dis er en middels film – midt mellom mester- og makkverk, mener Jon Inge Faldalen.

 

Den nye edrueligheten

Årets Cannesfestival fikk oss til å gjenvinne troen på filmkunsten og markedets edruelighet. Men ingen våget å forestille seg hva som venter rundt neste hjørne.

-Alle nordmenn er litt upperdog
 Upperdog er et forsøk på å sprenge grenser for typisk norsk drama, forteller Sara Johnsen, som retter kritikk mot konsulentordningen.

Mads’ fysiske metode
– Det hendte jeg løp rundt og slo meg selv i ansiktet, forteller Mads Sjøgård Pettersen, som spiller den hjemkomne Afghanistan-soldaten Per i Sara Johnsens Upperdog.

I Von Triers manesje
– Det er kritikerne som er mine gjester, det er ikke motsatt, hevder Lars von Trier i kjølvannet av kritikerslakten i Cannes.

 

Menneskets kamp mot naturen
– Jeg fikk tilsendt manuset fra Lars og han beskrev det som en skrekkfilm der naturen måtte være større enn livet, forteller Karl Juliusson om produksjonsdesignen på Antichrist.

Riset bak speilet
Det ser mørkt ut for målet om å oppnå 40 prosent kvinner i nøkkelfunksjoner på norske spillefilmer i 2010. Les om de insentiver Nina Refseth og NFI nå vurderer.

Drømmeprosjektet
Drømmesuiten feirer fem år med åtte filmer på Kortfilmfestivalen. Men de har møtt fordommer i en mannsdominert etterarbeidsbransje.

Portrettet: Erik Poppe
– Jeg føler at den motstanden jeg har møtt, har jeg kunnet leve med, den har skjerpet meg, sier Erik Poppe. Som mener at vi nordmenn er livredde for å bli beskyldt for å være naive og virkelighetsfjerne.

Dansen med konsulenten
Bransjen advarer nå mot en voksende byråkratisering etter omleggingen av NFI. – Jeg opplever at ting tar veldig lang tid, forteller produsent Asle Vatn.

Den beste av alle verdener
Alle støtteordningene i norsk film har vært utsatt for kritikk. Har vi nådd den beste av alle verdener nå, spør Morten Barth.

Grenseskrekk
Den norske skrekkthrilleren Snarveien er resultatet av en regissør med et slasher-manus som møtte en dokumentarfilmprodusent som også er fotograf.

Coppola ser tilbake
– Tetro er filmen jeg alltid har ønsket å lage, forteller 70-åringen Francis Ford Coppola til Rushprint.

– Vi er ikke regissører
– Vår viktigste investering er å kjøpe oss tid med skuespillerne, forteller Jean Pierre og Luc Dardenne. Les om deres Masterclass i Cannes.

 

MENY