#05 – 2004

35030320051453131.jpg

Kjærtegn og rystelser
Margreth Olin lager dokumentarer om mennesker vi andre unngår – enten det er slaktere, utviklingshemmede, pleietrengende og nå konfliktfylte tiendeklassinger i Ungdommens råskap. Hvordan vinner hun nødvendig tillit for å kunne vise disse menneskene så sårbare, og hva har hun lært av å delta i Lars von Triers dogumentar-prosjekt?

Casting av reality-serier
Castingprosessen i reality-show er ikke så ulik den for langfilm, men de etiske hensynene er mange og komplekse. Debatten og færre stereotypier har likevel høynet kvaliteten på produksjonene, mener bransjen. Den største utfordringen akkurat nå synes å være deltagernes voksende reality-smarthet.

Animasjonsfilmens renessanse Globale distribusjonskanaler, effektive markedsføringsapparat og ny produksjonsteknologi gjør at ny animasjonsfilm nå skyller over oss. Hvilke konsekvenser vil det få for norsk animasjonsfilm?

Musikkvideoens evolusjon Platebransjens satsing på norsk musikkvideo har gitt filmskaperne en ny arena for utforsking av filmspråket. Men budsjettene er minimale og samarbeidsformene kaotiske. Nå tar aktørene til orde for fastere rammer.

MTV-regissørenes hevn Å lage musikkvideo hadde lenge lav status. Men de siste årene har nettopp musikkvideo-regissører revitalisert Hollywood-filmen.

Sletaunes nye univers Til Pål Sletaunes nye langfilm, Naboer, ble det bygd flere leiligheter i jugendstil i studio. Resultatet er et filmunivers med en massiv 360-graders scenografi. Rush Print åpner her noen dører inn til filmens spesielle univers sammen med Sletaune og scenografen Jack van Domburg.

Mellom patos og fjas
Bak surferpatoset i Monstertorsdag skinner en sterk romantisk glans, erkjenner regissør Arild Østin Ommundsen. Her tar han livet av myten om Mongoland, utdyper dualiteten mellom patos og fjas, og forklarer hvorfor bruk av monitor på settet er døden for skuespillerne.

En vennlig vampyr
En regissør er en vampyr som suger fra de gode kreftene rundt seg, mener regissør Martin Asphaug. Her forteller han kollega Trygve Allister Diesen om sin tid som etterspurt regissør av svensk TV-drama, og om sine to kinoaktuelle filmer, Andreaskorset og Kim Novak badet aldri i Genesaretsjøen.

Forfatternes fødselshjelpere De tre manuskonsulentene ved Norsk filmutvikling tildeler norske forfattere årlig vel 3.5 millioner kroner til å utvikle filmmanus. Derfor er det på tide at konsulentene Ulf Breistrand, Tom Guldbrandsen og Tone Johnsen presenteres og får gjøre rede for kriteriene for sine valg av prosjekter.

Skolegårdens dramatikk
Under produksjonen av NRK Dramas nye tv-serie ”Skolen” ble teamskriving av manus satt i storstilt system. Men selv om arbeidsformen var radikalt ny for mange av forfatterne, opplevde de tidspresset og den felles drodlingen som kreativt forløsende.

Dogme for animasjonsfilm?
Suksessen Terkel i knipe er et dansk dogmekonsept for animasjonsfilm den norske bransjen kan stifte bekjentskap med under et seminar på Fredrikstad Animation Festival. Men er ultra-lave budsjetter redningen for den nordiske animasjonsfilmen?

Sølve Skagen om Marketa Kimbrell Marketa Kimbrell er en institusjon innen Metoden. Den amerikanske legenden legemliggjør sin egen tese: "from the inside out”, skriver Sølve Skagen om sine opplevelser av hennes møte med de norske filmskole-studentene.

Film og tv-fakta:
12 sider med bevilgninger, fesivaler, priser, med mer.
Jan Erik Holst rapporterer fra Montreal film festival – en av verdens største innfallsporter til det kanadiske og amerikanske markedet.

#05 – 2004

35030320051453131.jpg

Kjærtegn og rystelser
Margreth Olin lager dokumentarer om mennesker vi andre unngår – enten det er slaktere, utviklingshemmede, pleietrengende og nå konfliktfylte tiendeklassinger i Ungdommens råskap. Hvordan vinner hun nødvendig tillit for å kunne vise disse menneskene så sårbare, og hva har hun lært av å delta i Lars von Triers dogumentar-prosjekt?

Casting av reality-serier
Castingprosessen i reality-show er ikke så ulik den for langfilm, men de etiske hensynene er mange og komplekse. Debatten og færre stereotypier har likevel høynet kvaliteten på produksjonene, mener bransjen. Den største utfordringen akkurat nå synes å være deltagernes voksende reality-smarthet.

Animasjonsfilmens renessanse Globale distribusjonskanaler, effektive markedsføringsapparat og ny produksjonsteknologi gjør at ny animasjonsfilm nå skyller over oss. Hvilke konsekvenser vil det få for norsk animasjonsfilm?

Musikkvideoens evolusjon Platebransjens satsing på norsk musikkvideo har gitt filmskaperne en ny arena for utforsking av filmspråket. Men budsjettene er minimale og samarbeidsformene kaotiske. Nå tar aktørene til orde for fastere rammer.

MTV-regissørenes hevn Å lage musikkvideo hadde lenge lav status. Men de siste årene har nettopp musikkvideo-regissører revitalisert Hollywood-filmen.

Sletaunes nye univers Til Pål Sletaunes nye langfilm, Naboer, ble det bygd flere leiligheter i jugendstil i studio. Resultatet er et filmunivers med en massiv 360-graders scenografi. Rush Print åpner her noen dører inn til filmens spesielle univers sammen med Sletaune og scenografen Jack van Domburg.

Mellom patos og fjas
Bak surferpatoset i Monstertorsdag skinner en sterk romantisk glans, erkjenner regissør Arild Østin Ommundsen. Her tar han livet av myten om Mongoland, utdyper dualiteten mellom patos og fjas, og forklarer hvorfor bruk av monitor på settet er døden for skuespillerne.

En vennlig vampyr
En regissør er en vampyr som suger fra de gode kreftene rundt seg, mener regissør Martin Asphaug. Her forteller han kollega Trygve Allister Diesen om sin tid som etterspurt regissør av svensk TV-drama, og om sine to kinoaktuelle filmer, Andreaskorset og Kim Novak badet aldri i Genesaretsjøen.

Forfatternes fødselshjelpere De tre manuskonsulentene ved Norsk filmutvikling tildeler norske forfattere årlig vel 3.5 millioner kroner til å utvikle filmmanus. Derfor er det på tide at konsulentene Ulf Breistrand, Tom Guldbrandsen og Tone Johnsen presenteres og får gjøre rede for kriteriene for sine valg av prosjekter.

Skolegårdens dramatikk
Under produksjonen av NRK Dramas nye tv-serie ”Skolen” ble teamskriving av manus satt i storstilt system. Men selv om arbeidsformen var radikalt ny for mange av forfatterne, opplevde de tidspresset og den felles drodlingen som kreativt forløsende.

Dogme for animasjonsfilm?
Suksessen Terkel i knipe er et dansk dogmekonsept for animasjonsfilm den norske bransjen kan stifte bekjentskap med under et seminar på Fredrikstad Animation Festival. Men er ultra-lave budsjetter redningen for den nordiske animasjonsfilmen?

Sølve Skagen om Marketa Kimbrell Marketa Kimbrell er en institusjon innen Metoden. Den amerikanske legenden legemliggjør sin egen tese: "from the inside out”, skriver Sølve Skagen om sine opplevelser av hennes møte med de norske filmskole-studentene.

Film og tv-fakta:
12 sider med bevilgninger, fesivaler, priser, med mer.
Jan Erik Holst rapporterer fra Montreal film festival – en av verdens største innfallsporter til det kanadiske og amerikanske markedet.

MENY