#05 – 2011

#05 – 2011

Hevnens gudinne: Lisbeth Salander

Skuespilleren Noomi Rapace og rollen Lisbeth Salander vil bli stående i filmhistorien ved siden av klassiske kvinnelige helter, mener Rikke Schubart.

 

Bra til å være musikkvideo?

30 år etter MTV så dagens lys ble Emil Trier den første i Norge som fikk lage musikkvideo med statlige filmpenger. Men ville andre musikkvideoskapere – med større hang til iscenesettelse og fiksjonsfilm – i det hele tatt blitt tatt opp til vurdering, spør Lars Åndheim.

 

Mellom Himmel og Hollywood

Da Steven Soderberghs Contagion ble sluppet løs på den nordamerikanske befolkningen to dager før 10-årsjubileet for 9/11, fikk USA kanskje ikke den katastrofefilmen de hadde ønsket seg. Men de fikk den de fortjente, mener Sindre Kartvedt.

 

 Portrettet: John M. Jacobsen

– Det som er morsomt er å gjøre noe nytt, gå inn i et ukjent landskap og bryne seg på nye utfordringer, forteller filmprodusent John M. Jacobsen, som endelig opplever å se drømmeprosjektet sitt bli en realitet.

 

 Berggren

Norsk tv-drama produseres fortsatt på 90-tallsmåten. Men våre barn ser ikke på tv slik vi gjorde.

 

Vår omreisende klippedoktor

Anders Refn er den mest brukte klippedoktor i skandinavisk film. Hvilke diagnoser er det han som oftest stiller når han hentes inn til klipperommet for å redde en film?

 

 Månedens dvd

Hvor langt er folk villige til å gå for å lykkes i filmbransjen? Geir Henning Hopland gir oss et vittig og metarealistiske blikk på spørsmålet i novellefilmen Skrivesperre (45 minutter, ny versjon) som følger med denne utgaven av Rushprint.

 

 Høstens nykommere på TV

60-tallsnostalgi, post-911-konspirasjoner og nybakte foreldre. Rushprint har sett nærmere på høstens nye tv-serier på amerikansk TV.

 

 Den motvillige hovedperson

– Det tiltrekkende med antihelten er at han får så mye motstand, mener Geir Henning Hopland som er aktuell med tv-serien Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet?

 

 En thriller i dagslys

– Noomi ville ikke spille Anna litt – hun ville være Anna. Hennes intensivitet under forarbeid og produksjon var magisk å bevitne, forteller regissør Pål Sletaune, som lufter sin angst i kinoaktuelle Babycall.

 

 Danser med 3D

– Siden Pina ikke lenger var blant oss, følte jeg meg desto sterkere forpliktet til at det tredimensjonale bildet skulle se fantastisk ut. Men de første testbildene var skremmende, forteller Wim Wenders om sin banebrytende og kinoaktuelle 3D-film Pina.

 

 Filmkunstnerne erobrer 3D-formatet

Mens 3D-film som konsept er i ferd med å stivne bak popcornet i familiefilm og storfilm, viser de tyske veteranene Wim Wenders og Werner Herzog god og tiltrengt kunstnerisk utforsking av formatet, mener Terje Eidsvåg.

 

 Når merkevaren blir fortellingen

I de to filmene Generation P og The Greatest Movie Ever Sold anvender filmskaperne produktplassering både som fortellergrep og finansieringsmetode. Vi har møtt regissørene Victor Ginzburg og Morgan Spurlock som begge leker og harselerer med henholdsvis russisk og amerikansk kapitalisme.

 

 Tiåret som utfordret dokumentaren

Fangeleirene på Guantanamo har representert en utfordring for den kritiske dokumentaren det siste tiåret, skriver Erling Borgen som i forbindelse med Døden på Camp Delta har besøkt ofre for leirene over hele verden. Han lanserer her i den forbindelse et sett med etiske regler for den kritiske dokumentaren.

 

Dokumentar-revolusjonen

11. september 2001 var ikke bare et sikkerhetspolitisk og verdenshistorisk epokeskille. Det var også starten på den amerikanske kinodokumentarens gullalder, mener Ulrik Eriksen.

 

Da Metz møtte Marsh

Da Armadillo-regissør Janus Metz ble invitert til å velge seg en filmgjest til middag, valgte han sin nabo James Marsh. Elsa Kvamme deltok på den uvanlige seansen.

 

En moderne western

– Jeg ville at hver eneste scene skulle være som en duell, sier Lisa Aschan om debutfilmen Apejentene. Da Rushprint intervjuet henne ble også samtalen en duell.

 

Drømmefabrikkens reparatør

Jim Clark var i mange år Hollywoods fremste manus- og klippedoktor og har nå skrevet bok om det. Her er det bare å revurdere sitt syn på Hollywood som et velsmurt maskineri, mener Jan Toreg.

 

Close-Up

Komedieauteur Louis CK føler med og skyter fra mellomgulvet i den nyskapende fjernsynsserien Louie, som befinner seg mellom: humor og drama, varme og mørke, penis og analen.

 

Den tredje forteller

– Mine studenter har alltid hatt problemer med å snakke om klipping fordi det ikke har eksistert et begrepsapparat som de kan benytte seg av, forteller bokaktuelle Jan Toreg.

 

Pionerer i 3D

Blåfjell 2 er en film der 3D-teknologien ikke bare er en gimmick, forteller Lasse Greve Alsos. Han er en av produsentene bak Norges første 3D-film, Blåfjell 2.

 

 

 

#05 – 2011

#05 – 2011

Hevnens gudinne: Lisbeth Salander

Skuespilleren Noomi Rapace og rollen Lisbeth Salander vil bli stående i filmhistorien ved siden av klassiske kvinnelige helter, mener Rikke Schubart.

 

Bra til å være musikkvideo?

30 år etter MTV så dagens lys ble Emil Trier den første i Norge som fikk lage musikkvideo med statlige filmpenger. Men ville andre musikkvideoskapere – med større hang til iscenesettelse og fiksjonsfilm – i det hele tatt blitt tatt opp til vurdering, spør Lars Åndheim.

 

Mellom Himmel og Hollywood

Da Steven Soderberghs Contagion ble sluppet løs på den nordamerikanske befolkningen to dager før 10-årsjubileet for 9/11, fikk USA kanskje ikke den katastrofefilmen de hadde ønsket seg. Men de fikk den de fortjente, mener Sindre Kartvedt.

 

 Portrettet: John M. Jacobsen

– Det som er morsomt er å gjøre noe nytt, gå inn i et ukjent landskap og bryne seg på nye utfordringer, forteller filmprodusent John M. Jacobsen, som endelig opplever å se drømmeprosjektet sitt bli en realitet.

 

 Berggren

Norsk tv-drama produseres fortsatt på 90-tallsmåten. Men våre barn ser ikke på tv slik vi gjorde.

 

Vår omreisende klippedoktor

Anders Refn er den mest brukte klippedoktor i skandinavisk film. Hvilke diagnoser er det han som oftest stiller når han hentes inn til klipperommet for å redde en film?

 

 Månedens dvd

Hvor langt er folk villige til å gå for å lykkes i filmbransjen? Geir Henning Hopland gir oss et vittig og metarealistiske blikk på spørsmålet i novellefilmen Skrivesperre (45 minutter, ny versjon) som følger med denne utgaven av Rushprint.

 

 Høstens nykommere på TV

60-tallsnostalgi, post-911-konspirasjoner og nybakte foreldre. Rushprint har sett nærmere på høstens nye tv-serier på amerikansk TV.

 

 Den motvillige hovedperson

– Det tiltrekkende med antihelten er at han får så mye motstand, mener Geir Henning Hopland som er aktuell med tv-serien Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet?

 

 En thriller i dagslys

– Noomi ville ikke spille Anna litt – hun ville være Anna. Hennes intensivitet under forarbeid og produksjon var magisk å bevitne, forteller regissør Pål Sletaune, som lufter sin angst i kinoaktuelle Babycall.

 

 Danser med 3D

– Siden Pina ikke lenger var blant oss, følte jeg meg desto sterkere forpliktet til at det tredimensjonale bildet skulle se fantastisk ut. Men de første testbildene var skremmende, forteller Wim Wenders om sin banebrytende og kinoaktuelle 3D-film Pina.

 

 Filmkunstnerne erobrer 3D-formatet

Mens 3D-film som konsept er i ferd med å stivne bak popcornet i familiefilm og storfilm, viser de tyske veteranene Wim Wenders og Werner Herzog god og tiltrengt kunstnerisk utforsking av formatet, mener Terje Eidsvåg.

 

 Når merkevaren blir fortellingen

I de to filmene Generation P og The Greatest Movie Ever Sold anvender filmskaperne produktplassering både som fortellergrep og finansieringsmetode. Vi har møtt regissørene Victor Ginzburg og Morgan Spurlock som begge leker og harselerer med henholdsvis russisk og amerikansk kapitalisme.

 

 Tiåret som utfordret dokumentaren

Fangeleirene på Guantanamo har representert en utfordring for den kritiske dokumentaren det siste tiåret, skriver Erling Borgen som i forbindelse med Døden på Camp Delta har besøkt ofre for leirene over hele verden. Han lanserer her i den forbindelse et sett med etiske regler for den kritiske dokumentaren.

 

Dokumentar-revolusjonen

11. september 2001 var ikke bare et sikkerhetspolitisk og verdenshistorisk epokeskille. Det var også starten på den amerikanske kinodokumentarens gullalder, mener Ulrik Eriksen.

 

Da Metz møtte Marsh

Da Armadillo-regissør Janus Metz ble invitert til å velge seg en filmgjest til middag, valgte han sin nabo James Marsh. Elsa Kvamme deltok på den uvanlige seansen.

 

En moderne western

– Jeg ville at hver eneste scene skulle være som en duell, sier Lisa Aschan om debutfilmen Apejentene. Da Rushprint intervjuet henne ble også samtalen en duell.

 

Drømmefabrikkens reparatør

Jim Clark var i mange år Hollywoods fremste manus- og klippedoktor og har nå skrevet bok om det. Her er det bare å revurdere sitt syn på Hollywood som et velsmurt maskineri, mener Jan Toreg.

 

Close-Up

Komedieauteur Louis CK føler med og skyter fra mellomgulvet i den nyskapende fjernsynsserien Louie, som befinner seg mellom: humor og drama, varme og mørke, penis og analen.

 

Den tredje forteller

– Mine studenter har alltid hatt problemer med å snakke om klipping fordi det ikke har eksistert et begrepsapparat som de kan benytte seg av, forteller bokaktuelle Jan Toreg.

 

Pionerer i 3D

Blåfjell 2 er en film der 3D-teknologien ikke bare er en gimmick, forteller Lasse Greve Alsos. Han er en av produsentene bak Norges første 3D-film, Blåfjell 2.

 

 

 

MENY