11
Boracco
Vet du hvor norske kvinnelige produsenter holder møtene sine og legger strategier? På Spa. Selvfølgelig.
13
Månedens Talent
I novellefilmen We Will All Be Stars hyller regissør Helen Komini Olsen dansemiljøet og en tidsepoke i hjembyen Kristiansund. Nå lager hun spillefilm basert på novellefilmen.
15
Mellom Himmel og Hollywood
Før pensum legger for mye beslag på tankevirksomheten håper jeg avgangsklassen 2012 ved Den norske filmskolen ser Kathryn Bigelows The Hurt Locker og Michael Manns Public Enemies.
52
Fagfunksjonen
Den digitale utviklingen går fort, og det eksisterer mange forskjellige opptaksformater og måter å løse etterarbeidet på, forteller etterarbeidsprodusent Nils Jørgen Kittilsen.
58
Berggren
Her er fem ting du kan gjøre for å bli bedre på å skrive med kroppen.
47
Tv-boksen
Med serier som Weeds, Breaking Bad og nå Hung ligner kabeluniverset stadig mer på den syndens pøl enkelte konservative amerikanere alltid har ment fjernsynet er.
49
Close-Up
Anvil! The Story of Anvil er ikke nok en Spinal Tap, men noe så sjeldent som en rørende dokumentar om et middelmådig rockeband.
10
Ny norsk storebror
Tøffere konkurranse fra utlandet og den digitale produksjonsflyten gjorde fusjonen mellom Norsk Filmstudio og Chimney Pot nødvendig, forteller Knud Bjørne-Larsen, administrerende direktør i det nye selskapet Storyline Studios.
16
Stavangers bakteppe
I Stavangers gater lå alt til rette for et finansdrama. Et titusentalls finansmenn hadde for lengst slått seg til ro blant fastboende siddiser. Arild Østin Ommundsen måtte bare oppdage dem først.
18
I rottenettenes vold
– Det var krevende å spille en rollefigur som skulle holde følelsene tilbake, forteller Christian Rubeck om sin første hovedrolle i Rottenetter.
20
Klipperens blikk
– En klipper må være litt upperdog, forteller Žaklina Stojevska, som er aktuell med Upperdog. Her forteller hun om samarbeidet med Sara Johnsen og hvordan klipperen kan fungere som fødselshjelper for regissøren.
22
Fargesterkt skjebnefelleskap
– For meg er multikarakter–dramaet en grunnleggende humanistisk fortellerform, forteller regissør Gunnar Vikene, aktuell med ungdomsfilmen Vegas.
24
Jenta som erobret Europa
Menn som hater kvinner har sprengt alle forventninger og konvensjoner med hensyn til hvor godt en europeisk film kan gjøre det innad i Europa. Hva er årsaken til suksessen, og hvilke muligheter åpner det for nordisk film?
26
En visuell modningsprosess
– De visuelle effektene bør anerkjennes gjennom en Amanda- og Kanonpris, mener Kristin Hellebust i Storm Studios.
28
VFX-galleriet
Her er noen effektmakere som har stått sentralt for de siste årenes rivende utvikling innen visuelle effekter i norsk film.
32
Portrettet
– Før var det regissøren som ansatte fotografen, i dag blir jeg ansatt av produsenten og er nødt til å være lojal mot ham eller henne. Da svekkes den kreative dialogen, mener filmfotograf Svein Krøvel.
36
Truer digitaliseringen mangfoldet?
Digitaliseringen av norske kinoer er rett rundt hjørnet og enkelte aktører er urolige for mangfoldet. – Sentrale verdier det særnorske kinosystemet er tuftet på kan gå tapt, frykter Martha Otte, festivalsjef ved Tromsø Internasjonale Filmfestival.
38
Montasjen – filmens livspuls
En film skal ha en begynnelse, midte og en slutt – men ikke nødvendigvis i den rekkefølgen, mente nybølgeregissørene. Men dagens norske filmskapere utforsker klippens muligheter i for liten grad, mener Einar Egeland og Anders Refn.
40
Nybølgen fyller 50
I forbindelse med 50-årsjubileet til nybølgefilmen, har Rushprint spurt norske filmskapere om hvordan de vurderer denne epoken i filmhistorien – og hvordan den har påvirket dem.
44
Da bølgen nådde Norge
Den franske nybølgen var lenge varslet da den nådde norske farvann på 1960-tallet. Men fra det store generasjonsskiftet rundt 1970 var norsk film grovt sett tilbake i sosialrealismen.
Er du ikke abonnent, og ønsker å abonnere på Rushprint? Trykk her