#02 – 2003

38030320051451431.jpg

Skuespillernes paradoks
De fleste teaterskuespillere jobber mer foran kamera enn foran et teaterpublikum. Likevel eksisterer det nesten ingen arenaer der de kan lære mer om å stå foran kamera.

Mørke skyer over Europa
Europeisk film opplever nedgangstider og uavklarte samarbeidsforhold med TV-kanalene. Taperne kan fort bli de små aktørene.

Vellykkede PR-strategier
Norske filmer har blitt flinkere til å kommunisere med publikum – også utenfor kinolerretet. Men markedsføring av norsk film er fortsatt en lavbudsjett-affære.

Nåløyet Cannes
Hva skal til for å slippe gjennom nåløyet på verdens mest prestisjefylte filmfestival, slik Salmer fra kjøkkenet har lykkes med?

Sjansespillet
"Jeg følte meg inspirert av tanken på å gå ut på helt tynn is", forklarer Thomas Vinterberg om hvorfor han ville lage It´s All About love. Han forteller her hvorfor han vendte Dogme ryggen.

Har Dogme utspilt sin rolle?
Har Dogme fortsatt relevans, spør spillefilmkonsulent Per Nielsen, med skråblikk på de siste filmene fra Thomas Vinterberg og Søren Kragh-Jacobsen.

Metoden
Metoden er et myteomspunnet verktøy som har gitt amerikanske filmskuespillere status som verdens ypperste. Men hva kan Metoden utrette for den norske filmen?

Krig, løgn og videotape
Under den andre Gulfkrigen er det blitt hevdet at slik har krigen aldri før blitt skildret i bilder.
Men dette er bare et nytt kapittel i en historie som går tilbake til filmens barndom, mener Bjørn Sørenssen.

Det farlige kamera
Med et lite DV-kamera dokumenterer Maria Fuglevaag Warsinski albanernes utsatte stilling på Balkan. Hun står i spissen for en ny tendens der filmskapere oppsøker krigssoner for å favne dypere enn nyhetsmedienes korte radius.

Krigen som fiksjon
Bare noen få autentiske øyeblikk snek seg gjennom propagandabildet under TV-sendingene fra invasjonen av Irak, mener Stein Leikanger. Som filmskaper er han imponert over amerikanernes fiksjonalisering av krigen.

Filmfakta
Her får du 6 siders omfattende informasjon om filmstøtte, filmfinansiering, filmfestivaler og priser.

#02 – 2003

38030320051451431.jpg

Skuespillernes paradoks
De fleste teaterskuespillere jobber mer foran kamera enn foran et teaterpublikum. Likevel eksisterer det nesten ingen arenaer der de kan lære mer om å stå foran kamera.

Mørke skyer over Europa
Europeisk film opplever nedgangstider og uavklarte samarbeidsforhold med TV-kanalene. Taperne kan fort bli de små aktørene.

Vellykkede PR-strategier
Norske filmer har blitt flinkere til å kommunisere med publikum – også utenfor kinolerretet. Men markedsføring av norsk film er fortsatt en lavbudsjett-affære.

Nåløyet Cannes
Hva skal til for å slippe gjennom nåløyet på verdens mest prestisjefylte filmfestival, slik Salmer fra kjøkkenet har lykkes med?

Sjansespillet
"Jeg følte meg inspirert av tanken på å gå ut på helt tynn is", forklarer Thomas Vinterberg om hvorfor han ville lage It´s All About love. Han forteller her hvorfor han vendte Dogme ryggen.

Har Dogme utspilt sin rolle?
Har Dogme fortsatt relevans, spør spillefilmkonsulent Per Nielsen, med skråblikk på de siste filmene fra Thomas Vinterberg og Søren Kragh-Jacobsen.

Metoden
Metoden er et myteomspunnet verktøy som har gitt amerikanske filmskuespillere status som verdens ypperste. Men hva kan Metoden utrette for den norske filmen?

Krig, løgn og videotape
Under den andre Gulfkrigen er det blitt hevdet at slik har krigen aldri før blitt skildret i bilder.
Men dette er bare et nytt kapittel i en historie som går tilbake til filmens barndom, mener Bjørn Sørenssen.

Det farlige kamera
Med et lite DV-kamera dokumenterer Maria Fuglevaag Warsinski albanernes utsatte stilling på Balkan. Hun står i spissen for en ny tendens der filmskapere oppsøker krigssoner for å favne dypere enn nyhetsmedienes korte radius.

Krigen som fiksjon
Bare noen få autentiske øyeblikk snek seg gjennom propagandabildet under TV-sendingene fra invasjonen av Irak, mener Stein Leikanger. Som filmskaper er han imponert over amerikanernes fiksjonalisering av krigen.

Filmfakta
Her får du 6 siders omfattende informasjon om filmstøtte, filmfinansiering, filmfestivaler og priser.

MENY