#01 – 2011

Fifty-seven channels (and nothin’ on) | 10
Snart 20 år etter at TV 2 så dagens lys, har de norske programskaperne blitt en del av en industri der markedsmålene trumfer ønsket om nyskaping og mangfold. Det er på tide at NRK formulerer og prioriterer et mål om å være ledende på nytt, norsk innhold, mener Vidar Nordli-Mathisen.

Barnefilm på blodig alvor | 14
Etter pris i Sundance og åpningsfilm på Berlinalen framstår Anne Sewitsky som årets norske regissør. Nå er Jørgen + Anne=sant endelig klar for norske kinoer.

Den lille tvilens magi | 16
I mange år sa Haruki Murakami nei til Hollywood. Så møtte han Tran Anh Hung. Resultatet er Norwegian Wood.

Den nye norske indiefilmen | 18
I år kommer det en ny bølge med norske langfilmer produsert på lavbudsjett utenfor NFI-systemet. Hva er det som gjør at noen filmskapere er villige til å satse alt og ta opp private lån for å finansiere filmene sine? Vi har snakket med Geir Greni og Ole Giæver om deres erfaringer med filmene Umeå4ever og Fjellet.

Den kommersielle lavbudsjettfilmen | 20
Lavbudsjettfilmen blir ofte assosiert med den kunstneriske, smale filmen, men de siste årene har en hel rekke kommersielle lavbudsjettfilmer satt sitt preg på film-Norge. En av de største eksponentene for denne typen film er produsent Kjetil Omberg.

Low Budget – forretningsidé og opprør | 22
Filmhistoriske nybrott har ofte oppstått med lave budsjetter, utenfor de etablerte strukturene. Men opprinnelig var lavbudsjettfilmen en amerikansk forretningsidé.

Jarle Klepps sentimentale reise | 24
– Det er fortsatt Jarle Klepp, men det er en helt annen type film. Jeg ville ikke gjort en oppfølger om det handlet om å repetere det samme, forteller Stian Kristiansen om å bringe Jarle Klepp tilbake til lerretet.

”One vision” – et fata morgana? | 30
Å satse på ”one vision” som styringsmodell vil være en katastrofe for nordisk tv- dramatikk, mener Rumle Hammerich.

Kinodokumentaren slår tilbake | 32
I en tid der tv-kanalene vegrer seg for å vise debattskapende dokumentarer har kinodokumentaren fått fornyet relevans. Er tv-kanalenes insistering på ”den objektive journalistikken” på kollisjonskurs med folks virkelighetsoppfatning?

Vil filmbransjen overleve? | 34
Filmbransjen står overfor formidable utfordringer når det gjelder digital distribusjon. Hvordan skal filmbransjen unngå å dele musikkbransjens skjebne?

-Bransjen må ta radikale grep |36
Filmindustrien og den norske filmbransjen må våge å ta noen smertefulle valg: Skal de fortsette med det etablerte og trygge, eller våge å møte det ukjente for å sikre framtidens filmfortellinger?

 

Portrettet | 26
-Jeg ser at vi har en omdømme- og åpenhetsutfordring, medgir dramasjef Hans Rossiné. -Men jeg ser som en av mine oppgaver ikke bare å lytte, men også å gi motstand.

Mellom Himmel og Hollywood | 12
Når en ser tilbake over det underlige amerikanske lappeteppet Joel og Ethan Coen har flettet de siste 30 årene, skjønner man plutselig at disse lattermilde postmodernistene faktisk ikke er så moderne allikevel, men genuint amerikanske kunstnere.

Berggren | 50
Når vi enda en gang samles for å diskutere hva som kan gjøre norsk tv-drama bedre, er det ordet mengdetrening vi leter etter, og på Cæsar får du det. Hvis du snobber ned ørlite.

Close-up | 42
Gullpalmevinneren lar levende og døde nyte et langsomt måltid.

– Jeg skaper emosjonell film | 38
Annette Sjursen mener hun bare var flink pike da hun regisserte sin første film. Med premiereklare Pax hevder hun å ha funnet sin egen stemme.

Solskinnsapokalypsen | 39
– Vi tar ikke ansvar for verden rundt oss. Vi vet jo at det går til helvete, men det er ingen som slutter å kjøre bil av den grunn. Alt er jo bare et stort party, sier regissør av Mennesker i solen, Per-Olav Sørensen

 

Kunsten å gi publikum større eierskap | 40

– Crowdfunding gir et mer lojalt og engasjert publikum, som selv ønsker det beste for filmen de har investert i, forteller regissør Line Halvorsen som finansierer sin film Living without money med hjelp fra publikum.

#01 – 2011

Fifty-seven channels (and nothin’ on) | 10
Snart 20 år etter at TV 2 så dagens lys, har de norske programskaperne blitt en del av en industri der markedsmålene trumfer ønsket om nyskaping og mangfold. Det er på tide at NRK formulerer og prioriterer et mål om å være ledende på nytt, norsk innhold, mener Vidar Nordli-Mathisen.

Barnefilm på blodig alvor | 14
Etter pris i Sundance og åpningsfilm på Berlinalen framstår Anne Sewitsky som årets norske regissør. Nå er Jørgen + Anne=sant endelig klar for norske kinoer.

Den lille tvilens magi | 16
I mange år sa Haruki Murakami nei til Hollywood. Så møtte han Tran Anh Hung. Resultatet er Norwegian Wood.

Den nye norske indiefilmen | 18
I år kommer det en ny bølge med norske langfilmer produsert på lavbudsjett utenfor NFI-systemet. Hva er det som gjør at noen filmskapere er villige til å satse alt og ta opp private lån for å finansiere filmene sine? Vi har snakket med Geir Greni og Ole Giæver om deres erfaringer med filmene Umeå4ever og Fjellet.

Den kommersielle lavbudsjettfilmen | 20
Lavbudsjettfilmen blir ofte assosiert med den kunstneriske, smale filmen, men de siste årene har en hel rekke kommersielle lavbudsjettfilmer satt sitt preg på film-Norge. En av de største eksponentene for denne typen film er produsent Kjetil Omberg.

Low Budget – forretningsidé og opprør | 22
Filmhistoriske nybrott har ofte oppstått med lave budsjetter, utenfor de etablerte strukturene. Men opprinnelig var lavbudsjettfilmen en amerikansk forretningsidé.

Jarle Klepps sentimentale reise | 24
– Det er fortsatt Jarle Klepp, men det er en helt annen type film. Jeg ville ikke gjort en oppfølger om det handlet om å repetere det samme, forteller Stian Kristiansen om å bringe Jarle Klepp tilbake til lerretet.

”One vision” – et fata morgana? | 30
Å satse på ”one vision” som styringsmodell vil være en katastrofe for nordisk tv- dramatikk, mener Rumle Hammerich.

Kinodokumentaren slår tilbake | 32
I en tid der tv-kanalene vegrer seg for å vise debattskapende dokumentarer har kinodokumentaren fått fornyet relevans. Er tv-kanalenes insistering på ”den objektive journalistikken” på kollisjonskurs med folks virkelighetsoppfatning?

Vil filmbransjen overleve? | 34
Filmbransjen står overfor formidable utfordringer når det gjelder digital distribusjon. Hvordan skal filmbransjen unngå å dele musikkbransjens skjebne?

-Bransjen må ta radikale grep |36
Filmindustrien og den norske filmbransjen må våge å ta noen smertefulle valg: Skal de fortsette med det etablerte og trygge, eller våge å møte det ukjente for å sikre framtidens filmfortellinger?

 

Portrettet | 26
-Jeg ser at vi har en omdømme- og åpenhetsutfordring, medgir dramasjef Hans Rossiné. -Men jeg ser som en av mine oppgaver ikke bare å lytte, men også å gi motstand.

Mellom Himmel og Hollywood | 12
Når en ser tilbake over det underlige amerikanske lappeteppet Joel og Ethan Coen har flettet de siste 30 årene, skjønner man plutselig at disse lattermilde postmodernistene faktisk ikke er så moderne allikevel, men genuint amerikanske kunstnere.

Berggren | 50
Når vi enda en gang samles for å diskutere hva som kan gjøre norsk tv-drama bedre, er det ordet mengdetrening vi leter etter, og på Cæsar får du det. Hvis du snobber ned ørlite.

Close-up | 42
Gullpalmevinneren lar levende og døde nyte et langsomt måltid.

– Jeg skaper emosjonell film | 38
Annette Sjursen mener hun bare var flink pike da hun regisserte sin første film. Med premiereklare Pax hevder hun å ha funnet sin egen stemme.

Solskinnsapokalypsen | 39
– Vi tar ikke ansvar for verden rundt oss. Vi vet jo at det går til helvete, men det er ingen som slutter å kjøre bil av den grunn. Alt er jo bare et stort party, sier regissør av Mennesker i solen, Per-Olav Sørensen

 

Kunsten å gi publikum større eierskap | 40

– Crowdfunding gir et mer lojalt og engasjert publikum, som selv ønsker det beste for filmen de har investert i, forteller regissør Line Halvorsen som finansierer sin film Living without money med hjelp fra publikum.

MENY