#02 – 2009




Er filmen død? 

Filmlaboratoriene i Norge forsvinner og særlig filmfotografene roper et varsku. Men er det noen som hører?

 

En god nummer to - The Facebook Interview

Kjetil Indregard og Henriette Steenstrup forteller via Facebook om tv-serien En god nummer to - der det virkelige livet og fiksjonen ikke så lett lar seg skille.

 

Lenger inn i mørket  

Fem år er gått siden regissør Pål Øie spillefilmdebuterte med skrekkfilmen Villmark. Med Skjult har han beveget seg enda lenger inn i mørket, både visuelt og tematisk.

 

Dokumentaren som skrekkfilm 

Killing Girls er en av årets sterkeste norske filmer og den tredje dokumentaren i David Kinsellas trilogi om barna av Perestrojka.

 

Voksenanimasjonen kommer!    

Det lages flere animasjonsfilmer for voksne enn noensinne. – Enkelte temaer kan ikke gjøres i live-action, mener Christopher Nielsen.

 

Metropias tøyde univers   

Isak Gjertsen er Lead Animator og Supervising Technical Director på den skandinaviske storproduksjonen Metropia. – Noen av de sterkeste prestasjonene på Metropia ble gjort av animatører som knapt har rørt en datamaskin før, forteller han.

 

Dystopisk animasjon  

– Nå overvåkes mennesker som rotter i et laboratorium, mener regissør Tarik Saleh, som står bak den politiske framtidsthrilleren Metropia.

 

Portrettet: Margreth Olin

–Jeg føler selv at jeg ennå ikke har gjort noe som virkelig har kostet meg noe. Men det kommer, sier Margreth Olin i vår nye portrettserie som skrives – og tegnes! – av Sølve Skagen.

 

 

Standhaftig og begeistret   

–  Man har jo selv vært med på å bidra til at forsamlingen har mistet noe av kruttet, medgir Per Haddal, pensjonert filmkritikerveteran, som mener at filmens gullalder er over.

 

Fanger vi dem opp nå?   

Norsk Filminstitutts nye talentprogram skal bygge opp rundt talentfulle regissører og fremme nyskapende prosjekter. Men det er delte meninger om hvor målrettet den er.

 

En filmskapers dans med spøkelser  

Hunger er en rystende film om den opprivende opptakten til sultedøden til IRA-fangen Bobby Sands. - Jeg hadde alltid denne rytmen i hodet, der filmen var som en elv, forteller regissør Steve McQueen.

 

Den gode soldat    

Regissør Annette K. Olesen skulle ikke lage film om noe tema. Lille Soldat endte allikevel opp med å handle om krig, prostitusjon og trafficking.

 

Film under økonomisk krise

Hva slags filmer vil den økonomiske krisa resultere i? Morten Barth forsøker å se for seg kommende resesjonsfilmer med tidligere kriser som sidespeil.

 

Boracco  

På det siste prosjektet var vi fire som hele tiden gjentok mantraet ”vanskelig”. Det viste seg å være en sterk visjon. Men nå er det nok.

 

Månedens Talent: Lise Osvoll    

Regissør Lise Osvoll og redningsskøyta Elias har flere ting til felles.

 

Mellom Himmel og Hollywood   

Apparatet rundt filmstjerner har de siste tjue årene redusert ”journalistens” rolle til en dårlig betalt horejobb hvem som helst kan gjøre.

 

Tv-boksen  

Harper’s Island er et sjanger- og multi-medialt eksperiment som kan komme til å gi oss amerikanske dramaserier i et annet format enn det vi har vært vant til, tror Alex Iversen.

 

Close-Up    

Steve McQueens sensasjonelle debut er en gnistrende audiovisuell utfordring.

 

Fagfunksjonen: Produksjonsdesigner   

Guri Giæver har jobbet som produksjonsdesigner i 20 år, og sist på grøsseren Skjult.

 

Berggren   

I tv-bransjen samles hundrevis, kanskje tusen mennesker hver eneste dag i Norge for å lage noe de har sett før, noe som likner på noe som likner på noe. 

 

 

 

#02 – 2009




Er filmen død? 

Filmlaboratoriene i Norge forsvinner og særlig filmfotografene roper et varsku. Men er det noen som hører?

 

En god nummer to - The Facebook Interview

Kjetil Indregard og Henriette Steenstrup forteller via Facebook om tv-serien En god nummer to - der det virkelige livet og fiksjonen ikke så lett lar seg skille.

 

Lenger inn i mørket  

Fem år er gått siden regissør Pål Øie spillefilmdebuterte med skrekkfilmen Villmark. Med Skjult har han beveget seg enda lenger inn i mørket, både visuelt og tematisk.

 

Dokumentaren som skrekkfilm 

Killing Girls er en av årets sterkeste norske filmer og den tredje dokumentaren i David Kinsellas trilogi om barna av Perestrojka.

 

Voksenanimasjonen kommer!    

Det lages flere animasjonsfilmer for voksne enn noensinne. – Enkelte temaer kan ikke gjøres i live-action, mener Christopher Nielsen.

 

Metropias tøyde univers   

Isak Gjertsen er Lead Animator og Supervising Technical Director på den skandinaviske storproduksjonen Metropia. – Noen av de sterkeste prestasjonene på Metropia ble gjort av animatører som knapt har rørt en datamaskin før, forteller han.

 

Dystopisk animasjon  

– Nå overvåkes mennesker som rotter i et laboratorium, mener regissør Tarik Saleh, som står bak den politiske framtidsthrilleren Metropia.

 

Portrettet: Margreth Olin

–Jeg føler selv at jeg ennå ikke har gjort noe som virkelig har kostet meg noe. Men det kommer, sier Margreth Olin i vår nye portrettserie som skrives – og tegnes! – av Sølve Skagen.

 

 

Standhaftig og begeistret   

–  Man har jo selv vært med på å bidra til at forsamlingen har mistet noe av kruttet, medgir Per Haddal, pensjonert filmkritikerveteran, som mener at filmens gullalder er over.

 

Fanger vi dem opp nå?   

Norsk Filminstitutts nye talentprogram skal bygge opp rundt talentfulle regissører og fremme nyskapende prosjekter. Men det er delte meninger om hvor målrettet den er.

 

En filmskapers dans med spøkelser  

Hunger er en rystende film om den opprivende opptakten til sultedøden til IRA-fangen Bobby Sands. - Jeg hadde alltid denne rytmen i hodet, der filmen var som en elv, forteller regissør Steve McQueen.

 

Den gode soldat    

Regissør Annette K. Olesen skulle ikke lage film om noe tema. Lille Soldat endte allikevel opp med å handle om krig, prostitusjon og trafficking.

 

Film under økonomisk krise

Hva slags filmer vil den økonomiske krisa resultere i? Morten Barth forsøker å se for seg kommende resesjonsfilmer med tidligere kriser som sidespeil.

 

Boracco  

På det siste prosjektet var vi fire som hele tiden gjentok mantraet ”vanskelig”. Det viste seg å være en sterk visjon. Men nå er det nok.

 

Månedens Talent: Lise Osvoll    

Regissør Lise Osvoll og redningsskøyta Elias har flere ting til felles.

 

Mellom Himmel og Hollywood   

Apparatet rundt filmstjerner har de siste tjue årene redusert ”journalistens” rolle til en dårlig betalt horejobb hvem som helst kan gjøre.

 

Tv-boksen  

Harper’s Island er et sjanger- og multi-medialt eksperiment som kan komme til å gi oss amerikanske dramaserier i et annet format enn det vi har vært vant til, tror Alex Iversen.

 

Close-Up    

Steve McQueens sensasjonelle debut er en gnistrende audiovisuell utfordring.

 

Fagfunksjonen: Produksjonsdesigner   

Guri Giæver har jobbet som produksjonsdesigner i 20 år, og sist på grøsseren Skjult.

 

Berggren   

I tv-bransjen samles hundrevis, kanskje tusen mennesker hver eneste dag i Norge for å lage noe de har sett før, noe som likner på noe som likner på noe. 

 

 

 

MENY