#03 – 2012

#03 – 2012

Berggren

10 tiltak som vil styrke norsk tv-drama.

 

 Mellom himmel og Hollywood

Velkommen til Hollywoods årlige hagefest, sommerens blodigste eventyr. Første offer er John Carter.

 

Når samtalen sporer av

–En følelse av å være mindre verdt nettopp en følelse av å være mindre verdt, sier filmskaper og forfatter Dag Johan Haugerud, som i høst slipper sin første spillefilm, Som du ser meg.

 

Romantisk, urolig og urovekkende

– Halvannen time av et menneskes liv kan fortelle utrolig mye, sier regissør og manusforfatter Eva Sørhaug. I høst er hun aktuell med sin andre spillefilm, 90 minutter.

 

– Mitt livs største filmprosjekt

Med 22 finansieringskilder har Kon-Tiki vært Aage Aabergets største utfordring som produsent. Men erfaringen har gitt mersmak, forteller han.

 

På sporet av Kon-Tiki

Thor Heyerdahl var en av Jeremy Thomas sine store barndomshelter. Men det var en norsk forretningsmann som for alvor skulle sette produsenten på sporet av filmen om oppdageren.

 

På med kortfilmbrillene!

Hva betyr det for en kortfilmskaper å vinne pris i Grimstad, eller komme til en viktig festival som Cannes eller Berlin? Rushprint har snakket med 4 markante norske kortfilmregissører, hvorav to konkurrerer under årets Kortfilmfestival.

 

Trender, sekunder og klikk

Hva slags kortfilm søkes det om støtte til i Norge? Er kortfilm interessant for etablerte produsenter? Rushprint har snakket med kortfilmkonsulent Åse Meyer og produsentene Carsten Aanonsen og Yngve Sæther.

 

– Nettet har nesten ingen begrensninger

– Den raske veien fra den første ideen til et ferdig produkt er det jeg liker best, forteller Kristoffer Borgli. To av hans musikkvideoer er med i konkurranseprogrammet i Grimstad .

 

-Lov til å leke

– Hvis du liker en låt bedre etter at du har sett videoen, da har regissøren gjort en god jobb. Det er nok mer lov til å leke når man lager musikkvideo,  sier Andrè Chocron.

 

Debutanter i Grimstad.

Steffen Andrè Hagens Play Crack the Sky og Rebecca Figenschaus Aorta er to spennende debutanter  i konkurranseprogrammet i Grimstad.

 

Prisen på en kortfilm

Hvordan distribueres NFI-støttede kortfilmer i Norge?

 

– Folk har kanskje mer enn en dimensjon 

– Det er deltakerne vi skal takke, hvis ikke de hadde vært så tøffe og sårbare at de tør å vise seg selv, så hadde det ikke blitt noen produksjoner, sier Liza Behncke Priestley. Hun caster til reality-tv og mottok nylig Gullrutens Hedersfagpris.

 

Cannes-effekten

Norge deltok ikke i det offisielle konkurranseprogrammet i Cannes, men norske filmer ble likevel solgt over disk i Cannes.

 

I skyggen av digitaliseringen

Vi får rapporter om at det er filmer kinoene ikke får fordi distributørene mener de ikke får fortjeneste nok. Det er beklagelig, sier Lene Løken i Film&Kino.

 

Portrettet: Trond Espen Seim

Trond Espen Seim sverger på aldri mer å snakke om Varg Veum.

 

Jakten på en skitten middelalder-estetikk

Roar Uthaugs nye film, Flukt, er satt til tiden rett etter Svartedauden herjet landet, hvor en skitten middelalder danner bakteppe for handlingen. Produksjonsdesigner på filmen er Astrid Astrup.

 

Finner en måte å feste kameraet på

-Løsningene er noe jeg klekker ut selv, sier NRK-fotograf Jan Benkholt som mottok Årets Bilde 2012 for beste Multimedia/video–dokumentar og Gullrutens Fagpris for Beste Flerkamera 2012 for sine bilder fra marathonsendingen Hurtigruten minutt for minutt.

 

Sweetwater – 25 år etter

For snart 25 år siden kunne vi se sammenbruddet etter menneskeskapte klimaendringer i den norske filmen Sweetwater. Idag er den tragisk glemt, mener Morten Barth.

 

Musikk er personen du ikke ser

–  Jeg leter alltid etter hvordan musikken kan få fram filmens usynlige dimensjon, og bli til personen du ikke ser på lerretet, forteller Alexandre Desplats, som har satt musikk til tre sentrale filmer i hovedprogrammet i Cannes.

 

Tegn abonnement her!

#03 – 2012

#03 – 2012

Berggren

10 tiltak som vil styrke norsk tv-drama.

 

 Mellom himmel og Hollywood

Velkommen til Hollywoods årlige hagefest, sommerens blodigste eventyr. Første offer er John Carter.

 

Når samtalen sporer av

–En følelse av å være mindre verdt nettopp en følelse av å være mindre verdt, sier filmskaper og forfatter Dag Johan Haugerud, som i høst slipper sin første spillefilm, Som du ser meg.

 

Romantisk, urolig og urovekkende

– Halvannen time av et menneskes liv kan fortelle utrolig mye, sier regissør og manusforfatter Eva Sørhaug. I høst er hun aktuell med sin andre spillefilm, 90 minutter.

 

– Mitt livs største filmprosjekt

Med 22 finansieringskilder har Kon-Tiki vært Aage Aabergets største utfordring som produsent. Men erfaringen har gitt mersmak, forteller han.

 

På sporet av Kon-Tiki

Thor Heyerdahl var en av Jeremy Thomas sine store barndomshelter. Men det var en norsk forretningsmann som for alvor skulle sette produsenten på sporet av filmen om oppdageren.

 

På med kortfilmbrillene!

Hva betyr det for en kortfilmskaper å vinne pris i Grimstad, eller komme til en viktig festival som Cannes eller Berlin? Rushprint har snakket med 4 markante norske kortfilmregissører, hvorav to konkurrerer under årets Kortfilmfestival.

 

Trender, sekunder og klikk

Hva slags kortfilm søkes det om støtte til i Norge? Er kortfilm interessant for etablerte produsenter? Rushprint har snakket med kortfilmkonsulent Åse Meyer og produsentene Carsten Aanonsen og Yngve Sæther.

 

– Nettet har nesten ingen begrensninger

– Den raske veien fra den første ideen til et ferdig produkt er det jeg liker best, forteller Kristoffer Borgli. To av hans musikkvideoer er med i konkurranseprogrammet i Grimstad .

 

-Lov til å leke

– Hvis du liker en låt bedre etter at du har sett videoen, da har regissøren gjort en god jobb. Det er nok mer lov til å leke når man lager musikkvideo,  sier Andrè Chocron.

 

Debutanter i Grimstad.

Steffen Andrè Hagens Play Crack the Sky og Rebecca Figenschaus Aorta er to spennende debutanter  i konkurranseprogrammet i Grimstad.

 

Prisen på en kortfilm

Hvordan distribueres NFI-støttede kortfilmer i Norge?

 

– Folk har kanskje mer enn en dimensjon 

– Det er deltakerne vi skal takke, hvis ikke de hadde vært så tøffe og sårbare at de tør å vise seg selv, så hadde det ikke blitt noen produksjoner, sier Liza Behncke Priestley. Hun caster til reality-tv og mottok nylig Gullrutens Hedersfagpris.

 

Cannes-effekten

Norge deltok ikke i det offisielle konkurranseprogrammet i Cannes, men norske filmer ble likevel solgt over disk i Cannes.

 

I skyggen av digitaliseringen

Vi får rapporter om at det er filmer kinoene ikke får fordi distributørene mener de ikke får fortjeneste nok. Det er beklagelig, sier Lene Løken i Film&Kino.

 

Portrettet: Trond Espen Seim

Trond Espen Seim sverger på aldri mer å snakke om Varg Veum.

 

Jakten på en skitten middelalder-estetikk

Roar Uthaugs nye film, Flukt, er satt til tiden rett etter Svartedauden herjet landet, hvor en skitten middelalder danner bakteppe for handlingen. Produksjonsdesigner på filmen er Astrid Astrup.

 

Finner en måte å feste kameraet på

-Løsningene er noe jeg klekker ut selv, sier NRK-fotograf Jan Benkholt som mottok Årets Bilde 2012 for beste Multimedia/video–dokumentar og Gullrutens Fagpris for Beste Flerkamera 2012 for sine bilder fra marathonsendingen Hurtigruten minutt for minutt.

 

Sweetwater – 25 år etter

For snart 25 år siden kunne vi se sammenbruddet etter menneskeskapte klimaendringer i den norske filmen Sweetwater. Idag er den tragisk glemt, mener Morten Barth.

 

Musikk er personen du ikke ser

–  Jeg leter alltid etter hvordan musikken kan få fram filmens usynlige dimensjon, og bli til personen du ikke ser på lerretet, forteller Alexandre Desplats, som har satt musikk til tre sentrale filmer i hovedprogrammet i Cannes.

 

Tegn abonnement her!

MENY