#02 – 2010

I nyeste utgaven av magasinet kan du lese følgende saker:

Den krevende nyskapingen
– Når prisen for en sesong av en serie passerer 10 millioner, er det vanskelig å få kanalene til å ta sjansen på noe nytt, mener Vidar Nordli-Mathisen. Men enkelte suksesshistorier viser at det er mulig.

Suget fra 3D
Med store kinosuksesser som Avatar og Alice in Wonderland har 3D blitt et av Hollywoods viktigste satsningsområder. Men hvordan bør den vesle norske filmbransjen forholde seg til utviklingen?

Slow docs
Noen filmer tar den tiden de trenger.  Vi møter Aslaug Holm og Gunnar Hall-Jensen midt i prosessen med hver sin film.

Norsk film bryter ut
Kongen av Bastøy, Babycall og Limbo står i bresjen for en større internasjonal orientering i norsk film. Her forteller produsentene om utfordringene ved å finansiere filmprosjektene internasjonalt.

Tettere på Europa  
Norske produsenter satser mer bevisst i forhold til europeisk samproduksjon, forteller Nils Klevjer Aas i NFI. Men konkurransen om midlene er blitt hardere de siste årene.

Mot normalt
De norske filmene som har gått mot strømmen siden 1980 viser at den som våger, vinner – på lang sikt. Velkommen til en moderne motkanon – fra Fabel til Mot Moskva.

Rådslaget ved Stiklestad
Når regissørene nektes egne møter med filminstituttets konsulenter, stusser jeg. Det var da ikke dette som var meningen da vi nedla den statlige produksjonsenheten, skriver Harry Guttormsen i dette innlegget.

Portrettet
Det er en magi i teatret, mens på film føler jeg meg underlagt teknikken, forteller Kjersti Holmen. Likevel spiller hun fletta av de fleste hver gang hun dukker opp i en ny norsk film.

En stol til begjær
Mine to siste regijobber har vært i USA og Sverige. Begge steder opplevde jeg en større grad av faglig selvfølgelighet i forhold hva en regissør er, skriver Trygve Allister Diesen.

Ja, vi elsker outsideren!
De sosiale outsidere blir møtt med blid oppmerksomhet i dokumentar etter dokumentar. Men kan man gjøre godt uten å føle seg ovenpå i forhold til dem som ligger nede, spør Søren Birkvad i sin gjennomgang av de siste årenes dokumentarfilmer.

Skrekkblandet fryd
Patrik Syversen har laget sin første amerikanske skrekkfilm med norsk fotograf og internasjonal stab. – Der Rovdyr hadde røtter i realismen, har jeg på Prowl vært mer eksperimentell, forteller regissøren.

Berggren
”Gjennom årene har jeg snappet opp en håndfull tricks fra de som virkelig er produktive og gjennomfører”.

Directors Cut
”Skal forresten på kurs nå, med Andreas Dresden: ”There is no such thing as authenticity”.

Close-Up
Pål Bang-Hansen var mer enn Norske byggeklosser. Vi ser nærmere på stilen i filmskaperen Pål Bang-Hansens siste film som manusforfatter og regissør: Kronprinsen.

Fagfunksjonen
–  Den viktigste egenskapen som location scout er å kunne se ting: Ikke som et flatt bilde, men se det tredimensjonalt, forteller Harriet Løkensgard Molven som er aktuell med blant annet En ganske snill mann.

Mellom Himmel og Hollywood
”Det tok meg fire måneder å oppdage at jeg rett og slett ikke gikk på kino av meg selv lenger”.

Månedens talent: Janic Heen
– Vi er veldig opptatt av samfunn i norsk film. På godt og vondt, mener Janic Heen som er aktuell med sin første TV-serie, Brødre.

Skuespillermetoden som ble merkevare
-Det regissøren og publikum ønsker av en skuespiller, er sårbarhet og åpenhet. Og i vårt sansearbeid lærer skuespilleren akkurat dette, forteller Susan Grace Cohen som har et helt liv bak seg som skuespillertrener ved Actors’ Studio i New York.

Film- og tv-fakta
Oversikt over bevilgninger, festivaldeltakelse og priser, med mer.
 

#02 – 2010

I nyeste utgaven av magasinet kan du lese følgende saker:

Den krevende nyskapingen
– Når prisen for en sesong av en serie passerer 10 millioner, er det vanskelig å få kanalene til å ta sjansen på noe nytt, mener Vidar Nordli-Mathisen. Men enkelte suksesshistorier viser at det er mulig.

Suget fra 3D
Med store kinosuksesser som Avatar og Alice in Wonderland har 3D blitt et av Hollywoods viktigste satsningsområder. Men hvordan bør den vesle norske filmbransjen forholde seg til utviklingen?

Slow docs
Noen filmer tar den tiden de trenger.  Vi møter Aslaug Holm og Gunnar Hall-Jensen midt i prosessen med hver sin film.

Norsk film bryter ut
Kongen av Bastøy, Babycall og Limbo står i bresjen for en større internasjonal orientering i norsk film. Her forteller produsentene om utfordringene ved å finansiere filmprosjektene internasjonalt.

Tettere på Europa  
Norske produsenter satser mer bevisst i forhold til europeisk samproduksjon, forteller Nils Klevjer Aas i NFI. Men konkurransen om midlene er blitt hardere de siste årene.

Mot normalt
De norske filmene som har gått mot strømmen siden 1980 viser at den som våger, vinner – på lang sikt. Velkommen til en moderne motkanon – fra Fabel til Mot Moskva.

Rådslaget ved Stiklestad
Når regissørene nektes egne møter med filminstituttets konsulenter, stusser jeg. Det var da ikke dette som var meningen da vi nedla den statlige produksjonsenheten, skriver Harry Guttormsen i dette innlegget.

Portrettet
Det er en magi i teatret, mens på film føler jeg meg underlagt teknikken, forteller Kjersti Holmen. Likevel spiller hun fletta av de fleste hver gang hun dukker opp i en ny norsk film.

En stol til begjær
Mine to siste regijobber har vært i USA og Sverige. Begge steder opplevde jeg en større grad av faglig selvfølgelighet i forhold hva en regissør er, skriver Trygve Allister Diesen.

Ja, vi elsker outsideren!
De sosiale outsidere blir møtt med blid oppmerksomhet i dokumentar etter dokumentar. Men kan man gjøre godt uten å føle seg ovenpå i forhold til dem som ligger nede, spør Søren Birkvad i sin gjennomgang av de siste årenes dokumentarfilmer.

Skrekkblandet fryd
Patrik Syversen har laget sin første amerikanske skrekkfilm med norsk fotograf og internasjonal stab. – Der Rovdyr hadde røtter i realismen, har jeg på Prowl vært mer eksperimentell, forteller regissøren.

Berggren
”Gjennom årene har jeg snappet opp en håndfull tricks fra de som virkelig er produktive og gjennomfører”.

Directors Cut
”Skal forresten på kurs nå, med Andreas Dresden: ”There is no such thing as authenticity”.

Close-Up
Pål Bang-Hansen var mer enn Norske byggeklosser. Vi ser nærmere på stilen i filmskaperen Pål Bang-Hansens siste film som manusforfatter og regissør: Kronprinsen.

Fagfunksjonen
–  Den viktigste egenskapen som location scout er å kunne se ting: Ikke som et flatt bilde, men se det tredimensjonalt, forteller Harriet Løkensgard Molven som er aktuell med blant annet En ganske snill mann.

Mellom Himmel og Hollywood
”Det tok meg fire måneder å oppdage at jeg rett og slett ikke gikk på kino av meg selv lenger”.

Månedens talent: Janic Heen
– Vi er veldig opptatt av samfunn i norsk film. På godt og vondt, mener Janic Heen som er aktuell med sin første TV-serie, Brødre.

Skuespillermetoden som ble merkevare
-Det regissøren og publikum ønsker av en skuespiller, er sårbarhet og åpenhet. Og i vårt sansearbeid lærer skuespilleren akkurat dette, forteller Susan Grace Cohen som har et helt liv bak seg som skuespillertrener ved Actors’ Studio i New York.

Film- og tv-fakta
Oversikt over bevilgninger, festivaldeltakelse og priser, med mer.
 

MENY