# 2 – 2015

# 2 – 2015

Den nye utgaven av Rushprint slippes under kortfilmfestivalen i Grimstad uke 24 og dumper ned i postkassene omtrent samtidig. Her kan du lese følgende saker:

Triers håpefulle vågeskudd:  Mens Oslo, 31. august handler mye om steder vi forlater og ikke kan komme tilbake til, er minner noe positivt i Louder Than Bombs, forteller regissør Joachim Trier.

Musikkens bildekontrast:  – Å underordne seg bildene er alltid essensen for meg, sier komponist Ola Fløttum, hvis monofone musikalske madrass gir Joachim Triers bildepolyfoni nødvendig hvile.

Det mytiske skriverommet:  Det såkalte “writers’ room” har fått en vel så mytisk status som den ensomme forfatteren på lønnkammeret. Etter hvert har modellen også inntatt i den norske tv-bransjen. Hvordan fungerer den egentlig?

Writers room – eller Oss mot røkla:  Et godt skriverom er femti prosent hudløse utleveringer. Det er her du deler frykt, usikkerhet og sannheten om ditt første samleie.

Vil drama-boblen sprekke?   Verden fråtser i nordic noir, og roper på mer. Men markedet er i ferd med å vokse seg eksplosivt stort, advarer blant annet Piv Bernth i DR.

I hælene på IS:  Dokumentarist Anders Sømme Hammers dekning av krigen i Afghanistan og Irak på nært hold er en reaksjon på skrivebordsjournalistikkens avstandsfortellinger.

When the HEAT is on:  Å være filmskaper i konfliktområder krever større bevissthet om krisehåndtering, også fra produsentens side, mener Arild Mehn-Andersen.

Å trosse naturen med kamera:  Du er nødt til å elske det for å klare å drive med det, forteller Ingeborg Jakobsen om jobben som filmfotograf på tv-serier om ekspedisjoner.

Kompromissløs kvalitetsjeger:  Hvis vi ikke kan være med å lage film med høye kunstneriske ambisjoner, kan vi like godt la være å lage film, mener Maria Ekerhovd i Mer Film.

Norske VFX-artister klare til å erobre verden:   Med en intensivordning ligger alt til rette for at norske VFX-artister kan erobre verden.

Å gjenskape bølgen:  – Jeg tror vi har rundet 5 terabyte med data på hvert enkelt shot, bare på simuleringen, forteller Torgeir Sanders i Gimpville om effektarbeidet på katastrofefilmen Bølgen.

– Sammen står vi sterkere:   Rettighetshaverne står overfor de største utfordringene i manns minne. Marianne Kleven i NFR og Sverre Pedersen i NFF forteller her om den felles kampen videre.

En norsk tragedie:  I The Bolivian Case vil dokumentarist Violeta Ayala bryte med norske mediers dekning av den mest omtalte rettssaken på norsk jord i nyere tid. Sånt blir det nye kontroverser av.

Den grenseløse kortfilmen:  Møt noen av filmskaperne med film i programmet under årets kortfilmfestival i Grimstad.

Veien mot eget spillefilmfond:  Det burde lages minst seks kortfilmer og to spillefilmer årlig, samt en tv-serie hvert annet år, for at det skal bli et bærekraftig miljø her nede, mener bransjeaktører på Sørlandet.

Øya som vender utover:  Å finne gode samarbeidspartnere er viktigere enn geografisk beliggenhet, mener filmskaperne Kristian Mosvold, Steffan Strandberg og Dan Korneli.

Krigen vi aldri fikk se:  Generasjoner av norske filmskapere har sett Norges krigshistorie hver på sin måte. Noen av filmene ble klassikere – andre prosjekter ble aldri noe av. Her er noen av filmene vi aldri fikk se.

– Jeg kom aldri ut av lyset:  – Insentivordningen reddet islandsk filmproduksjon. Det har vært et enormt eksperiment, forteller vår mest internasjonale filmarbeider Ingvar «Dengsi» Stefansson.

Det brenner ennå:  60 år etter deltakelsen i hovedprogrammet i Cannes er det som om historien selv vil holde liv i Arne Skouens Det brenner i natt.

 

 

 

 

 

 

# 2 – 2015

# 2 – 2015

Den nye utgaven av Rushprint slippes under kortfilmfestivalen i Grimstad uke 24 og dumper ned i postkassene omtrent samtidig. Her kan du lese følgende saker:

Triers håpefulle vågeskudd:  Mens Oslo, 31. august handler mye om steder vi forlater og ikke kan komme tilbake til, er minner noe positivt i Louder Than Bombs, forteller regissør Joachim Trier.

Musikkens bildekontrast:  – Å underordne seg bildene er alltid essensen for meg, sier komponist Ola Fløttum, hvis monofone musikalske madrass gir Joachim Triers bildepolyfoni nødvendig hvile.

Det mytiske skriverommet:  Det såkalte “writers’ room” har fått en vel så mytisk status som den ensomme forfatteren på lønnkammeret. Etter hvert har modellen også inntatt i den norske tv-bransjen. Hvordan fungerer den egentlig?

Writers room – eller Oss mot røkla:  Et godt skriverom er femti prosent hudløse utleveringer. Det er her du deler frykt, usikkerhet og sannheten om ditt første samleie.

Vil drama-boblen sprekke?   Verden fråtser i nordic noir, og roper på mer. Men markedet er i ferd med å vokse seg eksplosivt stort, advarer blant annet Piv Bernth i DR.

I hælene på IS:  Dokumentarist Anders Sømme Hammers dekning av krigen i Afghanistan og Irak på nært hold er en reaksjon på skrivebordsjournalistikkens avstandsfortellinger.

When the HEAT is on:  Å være filmskaper i konfliktområder krever større bevissthet om krisehåndtering, også fra produsentens side, mener Arild Mehn-Andersen.

Å trosse naturen med kamera:  Du er nødt til å elske det for å klare å drive med det, forteller Ingeborg Jakobsen om jobben som filmfotograf på tv-serier om ekspedisjoner.

Kompromissløs kvalitetsjeger:  Hvis vi ikke kan være med å lage film med høye kunstneriske ambisjoner, kan vi like godt la være å lage film, mener Maria Ekerhovd i Mer Film.

Norske VFX-artister klare til å erobre verden:   Med en intensivordning ligger alt til rette for at norske VFX-artister kan erobre verden.

Å gjenskape bølgen:  – Jeg tror vi har rundet 5 terabyte med data på hvert enkelt shot, bare på simuleringen, forteller Torgeir Sanders i Gimpville om effektarbeidet på katastrofefilmen Bølgen.

– Sammen står vi sterkere:   Rettighetshaverne står overfor de største utfordringene i manns minne. Marianne Kleven i NFR og Sverre Pedersen i NFF forteller her om den felles kampen videre.

En norsk tragedie:  I The Bolivian Case vil dokumentarist Violeta Ayala bryte med norske mediers dekning av den mest omtalte rettssaken på norsk jord i nyere tid. Sånt blir det nye kontroverser av.

Den grenseløse kortfilmen:  Møt noen av filmskaperne med film i programmet under årets kortfilmfestival i Grimstad.

Veien mot eget spillefilmfond:  Det burde lages minst seks kortfilmer og to spillefilmer årlig, samt en tv-serie hvert annet år, for at det skal bli et bærekraftig miljø her nede, mener bransjeaktører på Sørlandet.

Øya som vender utover:  Å finne gode samarbeidspartnere er viktigere enn geografisk beliggenhet, mener filmskaperne Kristian Mosvold, Steffan Strandberg og Dan Korneli.

Krigen vi aldri fikk se:  Generasjoner av norske filmskapere har sett Norges krigshistorie hver på sin måte. Noen av filmene ble klassikere – andre prosjekter ble aldri noe av. Her er noen av filmene vi aldri fikk se.

– Jeg kom aldri ut av lyset:  – Insentivordningen reddet islandsk filmproduksjon. Det har vært et enormt eksperiment, forteller vår mest internasjonale filmarbeider Ingvar «Dengsi» Stefansson.

Det brenner ennå:  60 år etter deltakelsen i hovedprogrammet i Cannes er det som om historien selv vil holde liv i Arne Skouens Det brenner i natt.

 

 

 

 

 

 

MENY