#03 – 2010

Neste papirutgave av Rushprint er på gaten uke 25 (forsidefoto: Ellen Ugelstad)

Her kan du lese følgende saker:

 

Livet i limbo

Fortsetter voksne å vokse? Har hver livsfase sin egen mulighet til personlig vekst? I Maria Sødahls debutspillefilm Limbo kastes en ung norsk kvinne ut i et nytt liv når ektemannen får jobb som oljeingeniør på Trinidad.

 

Et spissformulert mediedikt – eller: Kunsten å synliggjøre en ninja

– Ninjagrepet er middelet heller enn målet, sier Kommandør Treholt & Ninjatroppen-regissør Thomas Cappelen Malling, som sammen med produsent Eric Vogel ønsker å utfordre et virkelighetssyn.

 

Krigen inntar norsk film

Med den ambisiøse dokumentarserien Den stille krigen ønsker dokumentaristene å bryte tausheten rundt den norske krigføringen i Afghanistan. – De fleste nordmenn vet fortsatt ikke hva krigen i Afghanistan innebærer, mener Fredrik Græsvik, som har fulgt de norske soldatene i kamp.

 

Dokumentaren som ryster Danmark

Krigsdokumentaren Armadillo gir et unikt innblikk i de danske soldatenes krigføring i Helmand-provinsen. Med Armadillo har Danmark mistet sin uskyld som krigførende nasjon, mener dansk films nye stjerneskudd, regissør Janus Metz.

 

Gullalder for dansk dokumentar

For ti år siden opplevde vi med dogmebølgen den danske spillefilmens gullalder. Nå er det den danske dokumentarfilmens tur.

 

Jakten på Nokas-ranet

Det ble tidlig klart at det som ikke fungerte i Nokas-filmen var det jeg hadde funnet på. Stoffet var nærmest allergisk mot tradisjonelle filmgrep, snappy replikker og interessante plotdetaljer – mot alt som luktet av fiksjon, skriver Christopher Grøndahl om prosessen med å feste det tragiske ranet til lerretet.

 

Berggren

David Simons nye serie er sannsynligvis genial, bevares, mye kredd og sånn, men når begynner det, egentlig? Arne Berggren har sett åtte episoder av Treme.

 

Etter katastrofen

Etter fjorårets kollaps har filmindustrien delvis hentet seg inn igjen. Derfor var Gordon Gekko det perfekte symbol på den nye tidsånden i Cannes: Han er frynsete i nervene, men designerdressen er like hel.

 

Portrettet

– Som i litteraturen er det ikke bare viktig, men en kulturell plikt å sørge for en viss bredde i produksjonene. Og der savner jeg en helhetstenking i norsk film, sier Lars Saabye Christensen. Til høsten er han aktuell med Pax og Maskeblomstfamilien.

 

Den farlige middelmådigheten

Er det rom for de dristige prosjektene eller er filmbransjen i ferd med å slå seg til ro med en trygg middelmådighet? Rushprint har snakket med norske filmregissører om vilkårene for nyskapning i norske film.

 

De tapte filmprosjektene

For hver langfilm som får støtte, er det uttallige som ikke får det. Hva forteller de urealiserte filmene oss, utover den skuffelsen de må ha forårsaket? Vi har rotet i Nasjonalbibliotekets mappe for ”urealiserte prosjekter”.

 

Sjangerfilmens utfordringer

Sjangerfilmen har vært avgjørende for den norske filmens nye status hos kinopublikummet, mener Alexander Eik, script editor på de seks nye Varg Veum-filmene. Han mener storsatsninger som Varg Veum er viktig for å styrke det faglige nivået i norsk film.

 

Filmprodusent med en misjon

Thor Halvorssen skapte bølger i norsk medieverden da han nylig kjøpte Ny Tid. Men det er filmprodusent han egentlig er. – Det kan godt tenkes at jeg engasjerer meg i norsk film, også, forteller norsk-venezuelaneren som har spesialisert seg på filmer som berører menneskerettigheter.

 

En italiensk rebell  

– Jeg anvender filmens muligheter til å bevege publikum, både emosjonelt og moralsk, forteller den italienske filmens enfant terrible, Sabina Guzzanti. I Cannes skapte hun bølger med en film som viser at den italienske farsen er iferd med å bli en tragedie.

 

Mike Travis’ konfliktfylte metode

Det er skuespillerens intuisjon som er viktig, ikke intelligensen, mener Mike Travis. Men er det egentlig en regiteknikk eller en skuespillerteknikk han fremmer med sin metode?

 

Mellom Himmel og Hollywood

Sett gjennom etterpåklokskapens briller burde jeg selvsagt ha holdt meg i skinnet.

 

Directors Cut

Det er vanskelig å snakke om en film man bare har sett én gang. Men det er enda vanskeligere å snakke om filmer bare én har sett.

 

Close-Up

Kinoaktuelle Djevelens trekkspill viser hvordan verdensfilmen kan være et kappspill med konvensjoner.

 

Månedens Talent: Magnus Mork

– Jeg vil at folk skal oppleve filmen sterkt i hjertet, heller enn at det skal være så smart, sier Magnus Mork. Nå er han aktuell med novellefilmen Samaritanen.

 

Fagfunksjonen

– Det er viktig å fokusere på stillsfoto helt fra starten av produksjonen fordi det blir filmens innpakning til slutt, sier Ellen Ugelstad. Hun jobber som stills-fotograf i Twentyonepictures, og er aktuell med filmen Kommandør Treholt og Ninjatroppen.

 

Film- og tv-fakta

Oversikt over bevilgninger, festivaldeltakelse og priser, med mer.

 

#03 – 2010

Neste papirutgave av Rushprint er på gaten uke 25 (forsidefoto: Ellen Ugelstad)

Her kan du lese følgende saker:

 

Livet i limbo

Fortsetter voksne å vokse? Har hver livsfase sin egen mulighet til personlig vekst? I Maria Sødahls debutspillefilm Limbo kastes en ung norsk kvinne ut i et nytt liv når ektemannen får jobb som oljeingeniør på Trinidad.

 

Et spissformulert mediedikt – eller: Kunsten å synliggjøre en ninja

– Ninjagrepet er middelet heller enn målet, sier Kommandør Treholt & Ninjatroppen-regissør Thomas Cappelen Malling, som sammen med produsent Eric Vogel ønsker å utfordre et virkelighetssyn.

 

Krigen inntar norsk film

Med den ambisiøse dokumentarserien Den stille krigen ønsker dokumentaristene å bryte tausheten rundt den norske krigføringen i Afghanistan. – De fleste nordmenn vet fortsatt ikke hva krigen i Afghanistan innebærer, mener Fredrik Græsvik, som har fulgt de norske soldatene i kamp.

 

Dokumentaren som ryster Danmark

Krigsdokumentaren Armadillo gir et unikt innblikk i de danske soldatenes krigføring i Helmand-provinsen. Med Armadillo har Danmark mistet sin uskyld som krigførende nasjon, mener dansk films nye stjerneskudd, regissør Janus Metz.

 

Gullalder for dansk dokumentar

For ti år siden opplevde vi med dogmebølgen den danske spillefilmens gullalder. Nå er det den danske dokumentarfilmens tur.

 

Jakten på Nokas-ranet

Det ble tidlig klart at det som ikke fungerte i Nokas-filmen var det jeg hadde funnet på. Stoffet var nærmest allergisk mot tradisjonelle filmgrep, snappy replikker og interessante plotdetaljer – mot alt som luktet av fiksjon, skriver Christopher Grøndahl om prosessen med å feste det tragiske ranet til lerretet.

 

Berggren

David Simons nye serie er sannsynligvis genial, bevares, mye kredd og sånn, men når begynner det, egentlig? Arne Berggren har sett åtte episoder av Treme.

 

Etter katastrofen

Etter fjorårets kollaps har filmindustrien delvis hentet seg inn igjen. Derfor var Gordon Gekko det perfekte symbol på den nye tidsånden i Cannes: Han er frynsete i nervene, men designerdressen er like hel.

 

Portrettet

– Som i litteraturen er det ikke bare viktig, men en kulturell plikt å sørge for en viss bredde i produksjonene. Og der savner jeg en helhetstenking i norsk film, sier Lars Saabye Christensen. Til høsten er han aktuell med Pax og Maskeblomstfamilien.

 

Den farlige middelmådigheten

Er det rom for de dristige prosjektene eller er filmbransjen i ferd med å slå seg til ro med en trygg middelmådighet? Rushprint har snakket med norske filmregissører om vilkårene for nyskapning i norske film.

 

De tapte filmprosjektene

For hver langfilm som får støtte, er det uttallige som ikke får det. Hva forteller de urealiserte filmene oss, utover den skuffelsen de må ha forårsaket? Vi har rotet i Nasjonalbibliotekets mappe for ”urealiserte prosjekter”.

 

Sjangerfilmens utfordringer

Sjangerfilmen har vært avgjørende for den norske filmens nye status hos kinopublikummet, mener Alexander Eik, script editor på de seks nye Varg Veum-filmene. Han mener storsatsninger som Varg Veum er viktig for å styrke det faglige nivået i norsk film.

 

Filmprodusent med en misjon

Thor Halvorssen skapte bølger i norsk medieverden da han nylig kjøpte Ny Tid. Men det er filmprodusent han egentlig er. – Det kan godt tenkes at jeg engasjerer meg i norsk film, også, forteller norsk-venezuelaneren som har spesialisert seg på filmer som berører menneskerettigheter.

 

En italiensk rebell  

– Jeg anvender filmens muligheter til å bevege publikum, både emosjonelt og moralsk, forteller den italienske filmens enfant terrible, Sabina Guzzanti. I Cannes skapte hun bølger med en film som viser at den italienske farsen er iferd med å bli en tragedie.

 

Mike Travis’ konfliktfylte metode

Det er skuespillerens intuisjon som er viktig, ikke intelligensen, mener Mike Travis. Men er det egentlig en regiteknikk eller en skuespillerteknikk han fremmer med sin metode?

 

Mellom Himmel og Hollywood

Sett gjennom etterpåklokskapens briller burde jeg selvsagt ha holdt meg i skinnet.

 

Directors Cut

Det er vanskelig å snakke om en film man bare har sett én gang. Men det er enda vanskeligere å snakke om filmer bare én har sett.

 

Close-Up

Kinoaktuelle Djevelens trekkspill viser hvordan verdensfilmen kan være et kappspill med konvensjoner.

 

Månedens Talent: Magnus Mork

– Jeg vil at folk skal oppleve filmen sterkt i hjertet, heller enn at det skal være så smart, sier Magnus Mork. Nå er han aktuell med novellefilmen Samaritanen.

 

Fagfunksjonen

– Det er viktig å fokusere på stillsfoto helt fra starten av produksjonen fordi det blir filmens innpakning til slutt, sier Ellen Ugelstad. Hun jobber som stills-fotograf i Twentyonepictures, og er aktuell med filmen Kommandør Treholt og Ninjatroppen.

 

Film- og tv-fakta

Oversikt over bevilgninger, festivaldeltakelse og priser, med mer.

 

MENY