#5 – 2013

#5 – 2013

Når krigen kommer hjem  Du kan manøvrere deg drevent i en krigssone, men hvordan takler du hverdagen hjemme? I Tusen ganger godnatt, som er Erik Poppes mest personlige film, fjerner han den romantiske auraen rundt krigsfotografen. – Jeg ønsker at publikum skal forstå hovedrollen, men ikke nødvendigvis like henne.

Med hjertet i filmen  – Det nytter ikke å håpe at den store regissørfaren skal redde deg. Samarbeid er en bevegelse mellom to, sier den franske skuespillerlegenden Juliette Binoche. I høst spiller hun krigsfotograf i Erik Poppes Tusen ganger god natt.

Med Norge som antagonist  – Vi syntes det var spennende å få Frank til å bryne seg på det norske sosialdemokratiet, forteller Anne Bjørnstad og Eilif Skodvin. Her forteller de om kunsten å blande Sopranos med etterbruket av Lillehammer-OL, og hvordan kulturkollisjonen fortsetter i andre sesongen av Lilyhammer.

 Sex foran kamera  Å kaste klærne foran kamera og spille en sexscene er ingen spøk, men norske filmskuespillere har stort sett gode erfaringer, selv om de synes at sexscener sjelden er spennende. – Grensen mellom god og dårlig smak er egentlig viktigere enn trusegrensa, mener Ane Dahl Torp.

3D – på godt og vondt  3D kan fort bli en innholdsløs gimmick på kino, men har likevel revolusjonert filmen, mener norske bransjeaktører som jobber med 3D. Men ikke forvent at norske spillefilmprodusenter vil kaste seg over 3D-teknologiens muligheter med det første.

Storm på internasjonalt farvann  Kristin Hellebust og Storm studios fortsetter å markere seg internasjonalt, til tross for manglende insentiver og billigere utenlandske konkurrenter. – Det er veldig frustrerende å arbeide med bremsene på, sier hun om den norske filmpolitikken.

Det neste steget  – I Norden er vi gode til å dele, noe som kan bli en fordel internasjonalt, mener den danske regissøren Per Fly. Rushprint har snakket med ham om høstens biopic Monica Z, og om forsøket på å erobre USA gjennom en nystartet regiallianse med blant andre Thomas Vinterberg og Lone Schjerfig.

En kamp med okser og menn  – Innspillingen av An-Magritt med Arne Skouen var den morsomste og fineste jeg noensinne har opplevd, forteller Liv Ullmann. I dag framstår rollen som en av de virkelig store i norsk filmhistorie, og filmen inngår i videolanseringen av alle Skouens filmer.

– Vi trenger en ny debatt om filmpolitikken  Etter seks år som direktør i Norsk filminstutt kan Nina Refseth se tilbake i ettertankens klare lys og komme med noen hjertesukk. – Jeg håper det kan bli større toleranse for å mislykkes, slik at både bransjen og NFI kunne ta større sjanser.

Norsk animasjonsfilm 100 år  Mye har skjedd siden Sverre Halvorsen i 1913 laget sine første tegnefilmer med tavle og kritt, skriver Gunnar Strøm. I de første 99 åra av norsk animasjonshistorie ble det produsert ca 10 norske helaftens animasjonsfilmer,  i jubileumsåret 2013 vil hele tre nye langfilmer ha kinopremiere.

Lyden av Amerika  Norske Runar Palving medvirket i dogmebevegelsen og har blitt en internasjonal kapasitet innen sitt fagfelt. Det har ført ham til amerikansk film og samarbeid med David Fincher  – Fincher er nesten manisk på den måten at han har veldig detaljerte meninger om alt fra scenografi til den minste detalj i lyden, forteller han.

En lyddesigners utfordringer  Å skape et helhetlig lydbilde er en kompleks prosess, enten det handler om dialogdrevet komikk, uvær, film noir eller autentisk søttitallslyd. Møt fem norske lyddesignere som forteller om den fremste utfordringen på sine nyeste produksjoner.

Den moderne filmnomade  Per Henry Borch har jobbet med film under så varierende og ekstreme forhold over hele verden at han har skrevet en overlevelsesguide for produsenter. Etter som stadig færre blir gamle i filmbransjen, må vi unngå at vi begår de samme feilene, mener han.

En fryktløs sjanger  Supervention er historisk ved å være den første norske skifilmen som får kinopremiere. – Vi er veldig opptatt av å pushe oss maksimalt på det filmatiske, og tittelen spiller på uforutsigbarheten under slike innspillinger, forteller regissør Filip Christensen.

– Å skrive virkelighet  – Jeg er overrasket over hvor sjelden det blir brukt filmiske referanser i dokumentarfilm, sier Rasmus Heisterberg. Han står midt i den danske filmens dynamiske samspill mellom fiksjon og dokumentar, og ser ikke noe poeng i å holde dem adskilt.

Sju dogmer for å klippe dokumentarfilm  Jeg har klippet drøyt 30 enkeltstående dokumentarer og nærmer meg en metode. I verste fall betyr det at jeg stagnerer; i beste fall er metoden en klippe som enten redder eller knuser en film i havsnød, skriver Anders Teigen som er aktuell med Søsken til evig tid.

En eksplosiv symbiose  John Cassavetes og Gena Rowlands satte uutslettelige spor etter seg i amerikansk film. Jonny Halberg ser nærmere på det kreative samspillet mellom dem på En kvinne under påvirkning. ”Gena Rowlands tok rollene innover seg til hun befant seg ved en grense, og som lot ektemannen føre henne videre mot ubehaget, desperasjon og rå blottlegging”.

Fear of surfing  Det er en rekke egenskaper en filmprodusent som er sentrale om hun vil jobbe på flere plattformer. Men de viktigste egenskapene handler ikke om teknikk. De handler om psykologi.

Berggren  Arne Berggren med 10 ting som stadig forundrer ham, blant annet at diskusjonen om norsk tv-drama befinner seg fortsatt på 2005-stadiet.

#5 – 2013

#5 – 2013

Når krigen kommer hjem  Du kan manøvrere deg drevent i en krigssone, men hvordan takler du hverdagen hjemme? I Tusen ganger godnatt, som er Erik Poppes mest personlige film, fjerner han den romantiske auraen rundt krigsfotografen. – Jeg ønsker at publikum skal forstå hovedrollen, men ikke nødvendigvis like henne.

Med hjertet i filmen  – Det nytter ikke å håpe at den store regissørfaren skal redde deg. Samarbeid er en bevegelse mellom to, sier den franske skuespillerlegenden Juliette Binoche. I høst spiller hun krigsfotograf i Erik Poppes Tusen ganger god natt.

Med Norge som antagonist  – Vi syntes det var spennende å få Frank til å bryne seg på det norske sosialdemokratiet, forteller Anne Bjørnstad og Eilif Skodvin. Her forteller de om kunsten å blande Sopranos med etterbruket av Lillehammer-OL, og hvordan kulturkollisjonen fortsetter i andre sesongen av Lilyhammer.

 Sex foran kamera  Å kaste klærne foran kamera og spille en sexscene er ingen spøk, men norske filmskuespillere har stort sett gode erfaringer, selv om de synes at sexscener sjelden er spennende. – Grensen mellom god og dårlig smak er egentlig viktigere enn trusegrensa, mener Ane Dahl Torp.

3D – på godt og vondt  3D kan fort bli en innholdsløs gimmick på kino, men har likevel revolusjonert filmen, mener norske bransjeaktører som jobber med 3D. Men ikke forvent at norske spillefilmprodusenter vil kaste seg over 3D-teknologiens muligheter med det første.

Storm på internasjonalt farvann  Kristin Hellebust og Storm studios fortsetter å markere seg internasjonalt, til tross for manglende insentiver og billigere utenlandske konkurrenter. – Det er veldig frustrerende å arbeide med bremsene på, sier hun om den norske filmpolitikken.

Det neste steget  – I Norden er vi gode til å dele, noe som kan bli en fordel internasjonalt, mener den danske regissøren Per Fly. Rushprint har snakket med ham om høstens biopic Monica Z, og om forsøket på å erobre USA gjennom en nystartet regiallianse med blant andre Thomas Vinterberg og Lone Schjerfig.

En kamp med okser og menn  – Innspillingen av An-Magritt med Arne Skouen var den morsomste og fineste jeg noensinne har opplevd, forteller Liv Ullmann. I dag framstår rollen som en av de virkelig store i norsk filmhistorie, og filmen inngår i videolanseringen av alle Skouens filmer.

– Vi trenger en ny debatt om filmpolitikken  Etter seks år som direktør i Norsk filminstutt kan Nina Refseth se tilbake i ettertankens klare lys og komme med noen hjertesukk. – Jeg håper det kan bli større toleranse for å mislykkes, slik at både bransjen og NFI kunne ta større sjanser.

Norsk animasjonsfilm 100 år  Mye har skjedd siden Sverre Halvorsen i 1913 laget sine første tegnefilmer med tavle og kritt, skriver Gunnar Strøm. I de første 99 åra av norsk animasjonshistorie ble det produsert ca 10 norske helaftens animasjonsfilmer,  i jubileumsåret 2013 vil hele tre nye langfilmer ha kinopremiere.

Lyden av Amerika  Norske Runar Palving medvirket i dogmebevegelsen og har blitt en internasjonal kapasitet innen sitt fagfelt. Det har ført ham til amerikansk film og samarbeid med David Fincher  – Fincher er nesten manisk på den måten at han har veldig detaljerte meninger om alt fra scenografi til den minste detalj i lyden, forteller han.

En lyddesigners utfordringer  Å skape et helhetlig lydbilde er en kompleks prosess, enten det handler om dialogdrevet komikk, uvær, film noir eller autentisk søttitallslyd. Møt fem norske lyddesignere som forteller om den fremste utfordringen på sine nyeste produksjoner.

Den moderne filmnomade  Per Henry Borch har jobbet med film under så varierende og ekstreme forhold over hele verden at han har skrevet en overlevelsesguide for produsenter. Etter som stadig færre blir gamle i filmbransjen, må vi unngå at vi begår de samme feilene, mener han.

En fryktløs sjanger  Supervention er historisk ved å være den første norske skifilmen som får kinopremiere. – Vi er veldig opptatt av å pushe oss maksimalt på det filmatiske, og tittelen spiller på uforutsigbarheten under slike innspillinger, forteller regissør Filip Christensen.

– Å skrive virkelighet  – Jeg er overrasket over hvor sjelden det blir brukt filmiske referanser i dokumentarfilm, sier Rasmus Heisterberg. Han står midt i den danske filmens dynamiske samspill mellom fiksjon og dokumentar, og ser ikke noe poeng i å holde dem adskilt.

Sju dogmer for å klippe dokumentarfilm  Jeg har klippet drøyt 30 enkeltstående dokumentarer og nærmer meg en metode. I verste fall betyr det at jeg stagnerer; i beste fall er metoden en klippe som enten redder eller knuser en film i havsnød, skriver Anders Teigen som er aktuell med Søsken til evig tid.

En eksplosiv symbiose  John Cassavetes og Gena Rowlands satte uutslettelige spor etter seg i amerikansk film. Jonny Halberg ser nærmere på det kreative samspillet mellom dem på En kvinne under påvirkning. ”Gena Rowlands tok rollene innover seg til hun befant seg ved en grense, og som lot ektemannen føre henne videre mot ubehaget, desperasjon og rå blottlegging”.

Fear of surfing  Det er en rekke egenskaper en filmprodusent som er sentrale om hun vil jobbe på flere plattformer. Men de viktigste egenskapene handler ikke om teknikk. De handler om psykologi.

Berggren  Arne Berggren med 10 ting som stadig forundrer ham, blant annet at diskusjonen om norsk tv-drama befinner seg fortsatt på 2005-stadiet.

MENY