#1 – 2014

#1 – 2014

Berggren:  Skal vi være dønn ærlige, er det knapt en eneste karakter som virkelig står ut i norsk tv-drama.

Sårbar foran kamera:  – Jeg føler meg rett og slett utrolig mye mer sårbar foran et kamera enn på en scene, jeg føler meg redd for å bli avslørt, forteller Lena Kristin Ellingsen, aktuell i tv-serien Mammon og krimfilmen Glassdukkene.

Sivilisasjonens randsoner:  – Det er en daglig oppgave å opprettholde det siviliserte i seg selv. Det er en konstant spenning man har i seg,  mener Hans Petter Moland. I hans nye film Kraftidioten tar han tak i temaet hevn.

Nært og autentisk:   – Det dokumentariske gir filmen autentisitet, mens fiksjonen lar deg utforske filmspråk, sier regissør Hanne Myren, kinoaktuell med hybridspillefilmen Elsk meg om et ungt kjærestepar som strever med et uavklart farsforhold.

Kampen med snøen:   ”Skuespillerne blir gitt vanskelige fysiske oppgaver i fjellet mens vi filmer”. Regissør Per Olav Sørensen og filmfotograf John Christian Rosenlund forteller om de krevende vinteropptakene til tv-serien Kampen om Tungtvannet.

Agentene kommer!   Først bygde de opp Skandinavias største agentur for skjønnlitterære forfattere som Jo Nesbø. Nå står manusforfatterne for tur, og snart kanskje også regissørene og skuespillerne. Møt Tor Jonasson i Salomonsson Agency.

Det filmatiske prompepulver:   Doktor Proktor-bøkene har solgt mer enn 900 000 eksemplarer i 37 land. Hvordan filmatiserer man en historie så mange har en formening om hvordan skal se ut? Regissør Arild Fröhlich gir svar.

Den animerte dokumentaren:   Noen av de mest omtalte animert dokumentarene akkurat nå tar for seg tunge tema på en tilgjengelig måte: Barn som har sin far i fengsel, ungdom som sliter med tvangstanker, og historien om palestinske flyktninger i Libanon.

Boracco på barrikaden:   – Jeg er forbauset over lovgivernes defensive holdning til vår digitale samtid, forteller Monica Boracco, leder av Dramatikerforbundet som nylig fylte 75 år.

Manusets mann:   – Stort sett får du gaver av virkeligheten, sier den danske manusforfatteren Kim Fupz Aakeson, aktuell med to filmer på årets filmfestival i Berlin, Hans Petter Molands Kraftidioten og Pernille Fischer Christensens En du elsker.

Barnefilmen – mellom børs og katedral:   Berlinalen ønsker å gi barna filmkunstopplevelser istedenfor å være en kommersiell lanseringsplatform. Var det derfor ingen norske barnefilmer kom med i år, spør vi Generation-programmets leder, Maryanne Redpath.

– Barna gir så mye av seg selv   – Det er lett å glemme å gi cred til de unge skuespillerne for alt de tilfører en rolle, sier Katharina Launing som er aktuell med Kule Kidz gråter ikke.

– Barnefilm har de samme kunstneriske utfordringene:   – I NRK Super har jeg kunnet eksperimentere og stadig jobbe dypere inn i mine egne prosjekter, forteller Atle Knutsen som er aktuell med tv-serien Trio – Odins gull.

Et filmlandskap i endring:   Det fusjoneres og posisjoneres som aldri før innen norsk film- og tv-utdanning. Men er balansen mellom film, tv og nye medier tilpasset et marked i endring?

Fra mentale rom til vidstrakte fjellvidder:   Produksjonsdesigner Jørgen Stangebye Larsen er aktuell med to filmer i vinter – Blind og Kraftidioten. Her forteller han om arbeidet med filmene.

Fra Prisoners of War til Homeland:   Vi møtte to av den israelske tv-produksjonens sentrale aktører som forteller om den vellykkede overgangen fra de lokale seriene BeTipul og Prisoners of War til de amerikanske suksessene In Treatment og Homeland.

Nymphomaniac – samtalen som aldri skjedde:   Hvordan kunne Nymphomaniacs vellykkede virale kampanje resultere i et dårlig billettsalg?

Svensk regional suksess med en pris:   I år sitter filmregionen Film i Väst på mer penger til produksjon enn Svenska Filminstituttet. Det er både et uttrykk for regionenes enestående suksess og en dysfunksjonell nasjonal filmpolitikk, mener Susann Jonsson i Filmpool Nord.

Produksjoner underveis:   Les om  film- og tv-prosjekter under utvikling og hvor de befinner seg i produksjonsprosessen.

 

 

 

#1 – 2014

#1 – 2014

Berggren:  Skal vi være dønn ærlige, er det knapt en eneste karakter som virkelig står ut i norsk tv-drama.

Sårbar foran kamera:  – Jeg føler meg rett og slett utrolig mye mer sårbar foran et kamera enn på en scene, jeg føler meg redd for å bli avslørt, forteller Lena Kristin Ellingsen, aktuell i tv-serien Mammon og krimfilmen Glassdukkene.

Sivilisasjonens randsoner:  – Det er en daglig oppgave å opprettholde det siviliserte i seg selv. Det er en konstant spenning man har i seg,  mener Hans Petter Moland. I hans nye film Kraftidioten tar han tak i temaet hevn.

Nært og autentisk:   – Det dokumentariske gir filmen autentisitet, mens fiksjonen lar deg utforske filmspråk, sier regissør Hanne Myren, kinoaktuell med hybridspillefilmen Elsk meg om et ungt kjærestepar som strever med et uavklart farsforhold.

Kampen med snøen:   ”Skuespillerne blir gitt vanskelige fysiske oppgaver i fjellet mens vi filmer”. Regissør Per Olav Sørensen og filmfotograf John Christian Rosenlund forteller om de krevende vinteropptakene til tv-serien Kampen om Tungtvannet.

Agentene kommer!   Først bygde de opp Skandinavias største agentur for skjønnlitterære forfattere som Jo Nesbø. Nå står manusforfatterne for tur, og snart kanskje også regissørene og skuespillerne. Møt Tor Jonasson i Salomonsson Agency.

Det filmatiske prompepulver:   Doktor Proktor-bøkene har solgt mer enn 900 000 eksemplarer i 37 land. Hvordan filmatiserer man en historie så mange har en formening om hvordan skal se ut? Regissør Arild Fröhlich gir svar.

Den animerte dokumentaren:   Noen av de mest omtalte animert dokumentarene akkurat nå tar for seg tunge tema på en tilgjengelig måte: Barn som har sin far i fengsel, ungdom som sliter med tvangstanker, og historien om palestinske flyktninger i Libanon.

Boracco på barrikaden:   – Jeg er forbauset over lovgivernes defensive holdning til vår digitale samtid, forteller Monica Boracco, leder av Dramatikerforbundet som nylig fylte 75 år.

Manusets mann:   – Stort sett får du gaver av virkeligheten, sier den danske manusforfatteren Kim Fupz Aakeson, aktuell med to filmer på årets filmfestival i Berlin, Hans Petter Molands Kraftidioten og Pernille Fischer Christensens En du elsker.

Barnefilmen – mellom børs og katedral:   Berlinalen ønsker å gi barna filmkunstopplevelser istedenfor å være en kommersiell lanseringsplatform. Var det derfor ingen norske barnefilmer kom med i år, spør vi Generation-programmets leder, Maryanne Redpath.

– Barna gir så mye av seg selv   – Det er lett å glemme å gi cred til de unge skuespillerne for alt de tilfører en rolle, sier Katharina Launing som er aktuell med Kule Kidz gråter ikke.

– Barnefilm har de samme kunstneriske utfordringene:   – I NRK Super har jeg kunnet eksperimentere og stadig jobbe dypere inn i mine egne prosjekter, forteller Atle Knutsen som er aktuell med tv-serien Trio – Odins gull.

Et filmlandskap i endring:   Det fusjoneres og posisjoneres som aldri før innen norsk film- og tv-utdanning. Men er balansen mellom film, tv og nye medier tilpasset et marked i endring?

Fra mentale rom til vidstrakte fjellvidder:   Produksjonsdesigner Jørgen Stangebye Larsen er aktuell med to filmer i vinter – Blind og Kraftidioten. Her forteller han om arbeidet med filmene.

Fra Prisoners of War til Homeland:   Vi møtte to av den israelske tv-produksjonens sentrale aktører som forteller om den vellykkede overgangen fra de lokale seriene BeTipul og Prisoners of War til de amerikanske suksessene In Treatment og Homeland.

Nymphomaniac – samtalen som aldri skjedde:   Hvordan kunne Nymphomaniacs vellykkede virale kampanje resultere i et dårlig billettsalg?

Svensk regional suksess med en pris:   I år sitter filmregionen Film i Väst på mer penger til produksjon enn Svenska Filminstituttet. Det er både et uttrykk for regionenes enestående suksess og en dysfunksjonell nasjonal filmpolitikk, mener Susann Jonsson i Filmpool Nord.

Produksjoner underveis:   Les om  film- og tv-prosjekter under utvikling og hvor de befinner seg i produksjonsprosessen.

 

 

 

MENY