De forsvunne filmene
Fort forover var Morten Tyldum og Aksel Henies gjennombrudd i norsk film. Den er bare en av mange norske filmer som ikke lar seg spore opp fordi det ikke finnes noen plan for formidling av eldre norske filmer.
Månedens dvd
Denne høsten ville filmskaperen Edith Carlmar fylt 100 år. For å markere hennes rolle som filmpionér slipper vi Fridtjof Kjærengs dokumentar Edith Carlmar – bedre enn sitt rykte på dvd med denne utgaven.
Tidenes beste norske filmer
Et tredvetalls norske filmkritikere og filmvitere satte opp hver sin liste over tidenes beste norske kinofilmer. Erik Løchens banebrytende Jakten ble ganske suverent kåret til tidenes beste norske film.
Trenger vi en norsk filmkanon?
Har vi behov for en norsk kanon, og hvilke behov skal den i så fall fylle, spør Gunnar Iversen.
Et amerikansk blikk på norsk film
Vi inviterte den profilerte amerikansk kritikeren Jay Weissberg i Variety til å se Erik Løchen og Arne Skouens filmer. Resultatet ble en oppdagelsesreise som begeistret ham. – Erik Løchens Jakten er en av de beste filmene jeg har sett i det siste, uavhengig av epoke, skriver han i sitt essay.
Når virkeligheten kommer for nær
NRK og TV2’s dokumentarfilmer om 22.07.11 kom for tidlig og for tett på virkeligheten til å bli noe annet enn situasjons- og stemningsrapporter, mener Bjørn Sørenssen. Vi må vente en stund til på filmene som er resultat av tid, refleksjon og gravearbeid, samt en synliggjøring av filmskaperens og mediedeltakernes rolle.
Du må ikke sove – Afghanistan brenner!
Ti år etter at norske styrker ble sendt til Afghanistan gir to ambisiøse dokumentarprosjekter nye og innsiktsfulle – om ikke oppsiktsvekkende og revolusjonerende – perspektiver på Norges rolle i krigen, mener Ulrik Eriksen.
I skyggen av dramaet
Komedier bør få sin egen Oscar-kategori fordi de ikke har en sjanse i Beste Film-kategorien, mener Judd Apatow. Amerikansk humor på film og tv er inne i en sterk periode, men fordommene mot sjangeren lever i beste velgående både i Hollywood og norsk film, mener Anders Fagerholt.
Grådige følelser
– Ekteskap, familier og utroskap anser jeg for å være de virkelige historiene om livet, forteller Todd Haynes om tv-serien Mildred Pierce, som blir vist på NRK over nyttår. Her forteller han om sitt samarbeid med Kate Winslet og hvorfor finanskrisen passer så godt inn i fortellingen.
Mamets metode
David Mamet er forfatteren som så seg lei av skuespillere og regissører som fant på alle mulige rariteter med manusene hans. Derfor laget han like godt sin egen skuespillermetode.
Ubehaget i latteren
– Det beste jeg vet er når en scene er humoristisk, og i neste øyeblikk ubehagelig, sier Ruben Östlund. Når hans siste film Play får premiere i Norge er han igang med å planlegge et snøskred.
Designets drama
– Scenografien skal forsterke dramaet, som en taus aktør i hvert bilde, sier Anna Asp. Hun har samarbeidet med legender som Bergman, Tarkovskij og Bille August, og er snart aktuell med NRKs tv-serie Halvbroren.
Den pinlige stillheten
Pinlighetshumor fungerer bare når vår empati er mest mulig frakoblet. Det er ikke noen uskyldig form for humor, mener Kai Hanno Schwind som her ser nærmere på fenomenet – fra kopien Helt perfekt til originalen Curb Your Enthusiasm og pinlighetsmesteren Klovn.
Portrettet
– Ønsker vi å kalle film for et kunstnerisk uttrykk, må vi også lage noen filmer hvert år uten å tenke på publikum i det hele tatt, mener Gunnar Iversen, som er aktuell med Norsk filmhistorie – norsk spillefilm fra 1911 til 2011.
Berggren
Hvorfor kan jeg godta at fyren som var lam for en episode siden bare reiste seg og begynte å gå etter at han ganske beleilig kjente en kribling? Vi satte oss for å se sesong 1 av Downton Abbey om igjen, og dæven, så bra det er.
Close-Up
En kanoniserende første og andre norsk filmhistorie viser at vi trenger en tredje norsk mediearkeologi om bevegelsesbilder, mener Jon Inge Faldalen som etterspør en flerstemt kanon.
Med Roland Emmerich på pensum
Roland Emmerich anklager Shakespeare for å være en bedrager i kinoaktuelle Anonym. Men hvem er den virkelige bedrageren, undrer Sindre Kartvedt.
Edith Carlmar – pioneren som forsvant
Edith Carlmar debuterte spektakulært og lagde ti spillefilmer på ti år. Så ble stille i nesten 40 år før hun motvillig lot seg bringe fram i lyset igjen. Ingrid Dokka minnes den fargerike filmpioneren som også er tema for dvd-en som følger med denne utgaven.