Å leve foran kamera
– Det å tørre å slippe seg løs og lene seg på regissøren, og tørre å være dårlig – det må man bare gjøre, forteller Nicolai Cleve Broch. Til rollen som politispaner i Uro opplevde han det norske filmskuespillere sjelden får anledning til: Å bruke god tid på forberedelsene.
Hardt og kompromissløst
– Det skuespillerne klarer å projisere foran kamera, er det vi sitter igjen med, konstaterer Stefan Faldbakken etter sin Cannes-utvalgte debut Uro. Her forteller han om hvorfor den naturalistiske filmstilen ble så kompromissløs og hvorfor han spilte hele filmen kronologisk med skuespillerne før opptak.
Partnerskap for brysomme menn
På tre av fire forsøk har Per Schreiner og Jens Lien skrevet og filmet seg til Cannes. Rushprint har prøvd å finne ut hva det er ved samarbeidet som gjør det så vellykket.
Den oppfinnsomme scenografen
– Den beste medisinen mot lave budsjetter er å ha nok tid, mener scenograf Are Sjaastad. I Den brysomme mannen, som scenografisk er blitt en slags ”Sanger fra Oslo, Island”, har han skapt mye med små midler. Nød lærer naken scenograf location scouting.
Kvalitet, kritikk og kriterier
NRK nektet å vise Erling Borgens film ”Et lite stykke Norge” på grunn av dårlig kvalitet, mens TV 2 ikke så noen problemer med å sende den. Hva er det tv-kanalene definerer som kvalitet innen dokumentarfilm og hvordan kvalitetssikrer man egentlig en subjektiv, polemisk dokumentarfilm?
Bekymrede filmskapere
Norske dokumentarfilmskapere er bekymret for den kritiske dokumentarens posisjon fordi det kreves tv-avtale for å få støtte til dokumentarprosjekter. Men de er likevel oppmuntret av den siste tidens debatt.
Kortfilmen – bransjens evige bakgård?
Til tross for ny kortfilmordning og nye distribusjonskanaler er idealisme fremdeles viktigste drivkraft når norske filmskapere lager kortfilm. For produsentene er det et tapsprosjekt de kun velger for å teste ut nye talenter, for etablerte regissører en altfor sjelden mulighet til å utforske filmspråket.
Fiksjon fra virkeligheten
Margreth Olin stiller med novellefilmen Lullaby på Kortfilmfestivalen i Grimstad, men anser ikke sin første ”selvstendige” fiksjonsfilm som radikalt avvikende fra dokumentarene sine: – Jeg opplever ikke Lullaby som fiktiv, men i fiksjon kan jeg fjerne filteret som beskytter menneskene jeg skildrer i dokumentarfilmer, sier hun.
Location: Oslo og Makedonia
Marius Holsts siste langfilm spilles inn i Oslo og Makedonia nå i sommer. Med flernasjonal stab, amatører og europeiske filmstjerner skildres en kosovoalbansk guttunges reise for å finne sin far. Vi var en dag på settet på Grüneløkka i Oslo.
Cannes eller Karlovy?
Det har skjedd noe i norsk film denne våren: Norske produsenter har begynt å tenke internasjonalt når de lager film, og kan vise til synlighet og en viss suksess i Cannes. Men hvilke festivaler passer for din film, og når burde man knytte til seg en internasjonal salgsagent? Rushprint har snakket med noen av aktørene som selger norsk film på det internasjonale markedet.
Cannes 2006: Blant sirkushester og elefanter
Historiske dramaer, kryssklippede nåtidsthrillere, magisk-realistiske eventyr. Merkelappene er gjenkjennelige, men fellesnevner for Cannes-filmene er i stor grad originalitet og dristighet i forhold til tema og regi, oppsummerer Elsa Kvamme i sin Cannes-rapport.
Gjensyn med Rom 666
I 1982 filmet Wim Wenders et møte mellom datidens store regissører i et hotellrom i Cannes. Under årets festival fikk vi gjensyn med Rom 666. Når vi nå har passert 06.06.06, spør vi oss om Wenders redsel for filmens dommedag fortsatt er relevant.
Sydney Pollack – skuespillernes regissør
Hva har 3 dager med Condor, Tootsie og Out of Africa til felles utover at regissøren heter Sydney Pollack? Svært mye, fant vi ut under Pollacks masterclass i Cannes.
Filmskapere i krigssoner
Maria Fuglevaag Warsinski har arbeidet under truende krigssituasjoner, og har fått filmmaterialet sitt konfiskert i Makedonia, mens Beate Petersen og Bodil Furu opplevde mer subtile hindringer i arbeidet med å dokumentere tre utvalgte afghaneres hverdag i dokumentarfilmen ”Kabul Ping Pong”.
Filmskapernes maktesløse vaktbikkje
Filmwatch er vaktbikkja til Human Rights Watch som skal rette søkelyset på utsatte filmskaperes situasjon rundt om i verden. – Dessverre har vi ikke lenger midler til å drive en slik kampanje, forteller John Biaggi, leder av HRWs filmfestival.
I skyggen av Theo van Gogh
Karoline Frogner er blitt drapstruet for sine filmprosjekter i Norge. Hun mener likevel at en mellomeuropeisk filmskapers provokasjoner og noen ambassade-demonstrasjoner blir ubetydelige i den store sammenhengen.
Vera Cruz
Filmbransjen er kanskje ikke den ”drittbransjen” Erlend Loe en gang hevdet. Men man må lære å takle sin egen drittdemon, konstaterer Vera Cruz.
Directors Cut
Henrik Ibsens grenseløse ambisjoner burde inspirere oss vanlig dødelige norske regissører, mener Elisabeth Sjaastad. Men det forutsetter at flere enn regissørene våger å tenke stort.
Tv-boksen
Er nye digitale platformer og tv-nettverkenes panikk iferd med å tvinge fram samme blockbuster-mentalitet i tv-industrien som vi har sett i Hollywood de siste 10 årene, spør Alex Iversen.
Sølve Skagen
Det siste kullet på regilinjen på filmskolen er uteksaminert. Sølve Skagen er så freidig at han spår at om fem år har minst fire av kull 4-regissørene debutert med spillefilmer. I så fall havner kull 4 i Guinness rekordbok.
Film- og tv-fakta
De norske prisene fra Cannes, stabslister, bevilgninger, festivalrunden, Skouen og Aamot-prisen, og mye mer.
Bak Lerretet
Er Slipp Jimmy fri iferd med å bli et fenomen på internett og er Den brysomme mannen et ”high concept”?