#04 – 2003

41030320051450211.jpg

Engangsregissør-syndromet
I år er det rekordmange spillefilmdebutanter i norsk film. Mange av dem vil forbli nettopp det.
Hva er årsaken til det Pål Løkkeberg alt på 1960-tallet kalte for "engangsregissør-syndromet" i norsk film?

Endelig norsk romantikk!
Kvinnen i mitt liv er nesten den eneste norske romantiske komedien i moderne tid.
Hvorfor har vi laget så få filmer i en genre som både er billig og publikumsvennlig?

Debatt om kortfilm-juryering Nylig kritiserte Nordnorsk og Vestnorsk filmsenter kortfilmfestivalen i Grimstad for tilfeldig forhåndsjuryering. Nå svarer festivalens leder Torunn Nyen på tiltale.

Strid om utstyrspark
Seminaret med Ringenes Herre-guru Peter Doyle avslørte at norsk film ikke besitter avansert nok utstyr til å dra full nytte av den digitale revolusjonen. Nå har det brutt ut strid om hvordan den framtidige norske utstyrsparken skal se ut.

Skjoldbjærgs hvite netter
Prozac Nation var karrieremessig et sjansespill for Erik Skjoldbjærg.. Han forteller her om det spesielle samarbeidet med Christina Ricci og hvorfor kvinneportrettet i filmen ble så mørkt og kompromissløst.

Med Tyldum på Tøyen
Vi ble med Morten Tyldum til Tøyensenteret. Der fortalte regissøren hva reklame betyr for filmhåndverket hans og hvorfor han i debutfilmen hadde følelsen av å jobbe med den norske filmens rat pack.

Kreativ bruk av location
Ønsker du politiet på din side? Gratis strøm og telefon fra ordføreren? Gjør som teamet bak United: Legg filmproduksjonen til en location utenfor allfarvei.

Årets sjansespill
Mot Moskva framstår som årets mest hasardiøse filmprosjekt. Men bak filmens tullete fasade skjuler det seg alvorlige intensjoner om å gå nye veier i norsk film, ifølge regissørene Jo Strømgren og Runar Hodne.

Heiers metode
Lille frøken Norge har en utradisjonell rollebesetning som går mot publikums forventninger.
Regissør Hilde Heier forteller her om hvordan hun jobber med skuespillerne fra casting til prøveperiode og innspilling.

Samproduksjonens uransakelige veier
Takket være broren til Osama bin Laden, en glemt samproduksjonsavtale og investorer som gav co-produsenten sparken, endte norske Exposed Films opp med hovedansvaret for innspillingen av One Love. Produsent Bjørn Eivind Aarskog forteller.

Jungelens lovverk
”The Fine Art of Co-Producing” er et dagsaktuelt kart over et terreng som for vårt norske produksjonsmiljø fortsatt kjennes som en blanding av livstruende jungel og uinntagelig paradis, mener Tom Remlov, som her anmelder boken.

Fransk redningsaksjon
I tolvte time, under forhandlingene i det såkalte EU-konventet, fikk Frankrike gjennomslag for at kulturprodukter – deriblant audiovisuelle produkter – skal anses som åndsprodukter og derfor unntas fra frihandelsprinsippene.

#04 – 2003

41030320051450211.jpg

Engangsregissør-syndromet
I år er det rekordmange spillefilmdebutanter i norsk film. Mange av dem vil forbli nettopp det.
Hva er årsaken til det Pål Løkkeberg alt på 1960-tallet kalte for "engangsregissør-syndromet" i norsk film?

Endelig norsk romantikk!
Kvinnen i mitt liv er nesten den eneste norske romantiske komedien i moderne tid.
Hvorfor har vi laget så få filmer i en genre som både er billig og publikumsvennlig?

Debatt om kortfilm-juryering Nylig kritiserte Nordnorsk og Vestnorsk filmsenter kortfilmfestivalen i Grimstad for tilfeldig forhåndsjuryering. Nå svarer festivalens leder Torunn Nyen på tiltale.

Strid om utstyrspark
Seminaret med Ringenes Herre-guru Peter Doyle avslørte at norsk film ikke besitter avansert nok utstyr til å dra full nytte av den digitale revolusjonen. Nå har det brutt ut strid om hvordan den framtidige norske utstyrsparken skal se ut.

Skjoldbjærgs hvite netter
Prozac Nation var karrieremessig et sjansespill for Erik Skjoldbjærg.. Han forteller her om det spesielle samarbeidet med Christina Ricci og hvorfor kvinneportrettet i filmen ble så mørkt og kompromissløst.

Med Tyldum på Tøyen
Vi ble med Morten Tyldum til Tøyensenteret. Der fortalte regissøren hva reklame betyr for filmhåndverket hans og hvorfor han i debutfilmen hadde følelsen av å jobbe med den norske filmens rat pack.

Kreativ bruk av location
Ønsker du politiet på din side? Gratis strøm og telefon fra ordføreren? Gjør som teamet bak United: Legg filmproduksjonen til en location utenfor allfarvei.

Årets sjansespill
Mot Moskva framstår som årets mest hasardiøse filmprosjekt. Men bak filmens tullete fasade skjuler det seg alvorlige intensjoner om å gå nye veier i norsk film, ifølge regissørene Jo Strømgren og Runar Hodne.

Heiers metode
Lille frøken Norge har en utradisjonell rollebesetning som går mot publikums forventninger.
Regissør Hilde Heier forteller her om hvordan hun jobber med skuespillerne fra casting til prøveperiode og innspilling.

Samproduksjonens uransakelige veier
Takket være broren til Osama bin Laden, en glemt samproduksjonsavtale og investorer som gav co-produsenten sparken, endte norske Exposed Films opp med hovedansvaret for innspillingen av One Love. Produsent Bjørn Eivind Aarskog forteller.

Jungelens lovverk
”The Fine Art of Co-Producing” er et dagsaktuelt kart over et terreng som for vårt norske produksjonsmiljø fortsatt kjennes som en blanding av livstruende jungel og uinntagelig paradis, mener Tom Remlov, som her anmelder boken.

Fransk redningsaksjon
I tolvte time, under forhandlingene i det såkalte EU-konventet, fikk Frankrike gjennomslag for at kulturprodukter – deriblant audiovisuelle produkter – skal anses som åndsprodukter og derfor unntas fra frihandelsprinsippene.

MENY