#3 – 2014

#3 – 2014

Skuespiller uten markørtusj

– Vi skuespillere skal alltid være så takknemlige, men jeg vil heller være cocky, sier Andrea Bræin Hovig som spiller eneste rolle i Dag Johan Haugeruds Det er meg du vil ha.

Forfatter med kanter

– Ute i produksjonsmiljøet er det mye tankeløshet, til tider rent tyveri, sier Bjørn Olaf Johannessen som har skrevet manus til Dirk Ohm – illusjonisten og Wim Wenders’ nyeste film Everything Will Be Fine.

Å filme i tre dimensjoner

– Jeg hadde aldri trodd jeg skulle skyte 3D, men det kjennes litt som å gå fra radioteater til cinemascope, sier Øystein Mamen, filmfotograf på Margreth Olins 3D-film Oslo Opera House i Wim Wenders-serien Cathedrals of Culture.

En trønder i Cannes

– Cannes er mitt Val di Fiemme. Mitt OL. Mye folk vi skal møte, mange dresser og finsko. Her skal ingenting skusles bort! sier Hallvar Witzø som fikk hederlig omtale for kortfilmen Ja vi elsker på årets festival i Cannes.

Cannes, Cannes ikke

Det var ingen norske langfilmer på Cannesfestivalen i år, og det går langt mellom hver gang det er det. Bruker vi for mye tid og krefter på hevde oss i toppen, når mellomstore festivaler kan gi vel så god eksponering?

Hvorfor er Cannes viktig?

For både Maria Bonnevie og Joachim Trier har Cannes vært en viktig døråpner – ikke bare til en internasjonal karriere, men også til store filmopplevelser. Vi møtte dem under arbeidet med hver sin jury under årets festival.

Om sykler, kikking, fjellklatring og skam

Vi har intervjuet fire kortfilmskapere som deltar på Kortfilmfestivalen i Grimstad: Torill Kove, Andreas Thaulow, Sara Eliassen og FALCK.

Når location spiller hovedrollen

I filmene Sanatoriet og Tran og fløtekarameller spiller forfalne bygninger hovedrollene. Men hvordan fortelle historien om en tom bygning? Regissørene Therese Jacobsen og Guro Saniola Bjerk forteller om sine valg.

Musikkvideornitologi

Årets musikkvideoprogram i Grimstad byr både på struttende påfugler, veldresserte papegøyer, vraltende kalkuner og et par stjerneskudd, mener vår kommentator Lars Åndheim.

Koloristene kommer!

– En god kolorist skal ikke bare passe på hvitbalansen og levere master, men være jordmor for filmen og nervøse regissører, sier Christian Berg-Nielsen, kolorist på Nitrate Flames. Vi har snakket med ham og Tom Chr. Lilletvedt fra The Act of Killing.

Veien ut på dypere vann

Nye Veier-ordningen skal spisse regitalentene og styrke mer langvarige samarbeid mellom regissører og produsenter. «Alle» vil bli en del av ordningen, men hvem passer den for?

Et foranderlig frirom – 10 år med New Danish Screen

– Jeg starter aldri med originaliteten i historien, men ser hvem som skal gjøre den, sier Jakob Høgel, avtroppende kunstnerisk leder for New Danish Screen, programmet som inspirerte norske Nye Veier.

 – Du må ikke bli redd av suksess

– Publikum kan ikke ta inn for mange storfilmer, de blir mette. Derfor må vi ha en variasjon i tilbudet, sier Synnøve Hørsdal, en av Norges mektigste produsenter.

Ekte mannfolk danser ballett

– Jeg trodde hovedpersonene mine opplevde fordommer, men det gjorde de ikke, sier regissør Kenneth Elvebakk, som selv ble kvitt noen fordommer i arbeidet med dokumentaren Ballettguttene.

Fotograf i fare

– Trikset for å kunne jobbe lenge med konflikt og krig er å kunne komme hjem og være samme person som da du dro, sier fotograf Aage Aune som etter 15 år i TV2s utenriksavdeling hedres med Gullrutens æresfagpris.

Like sant som det er funnet på

– Det er lettere å være den litt forvirrede kunstneren enn en regissør som må fortelle andre hva de skal gjøre, sier Anna Odell. Til sin overraskelse lurte hun selv filmbransjen til å tro at spillefilmen Gjenforeningen hadde innslag av dokumentar.

Grenser ingen hindring

Utflagging truer ikke bare filmarbeiderne, men også postproduksjon- og hardwarebransjen. Vi har snakket med tre aktører: Storyline Studios, Gimpville og Bug.

Er bøker best på biblioteket?

Cecilie Stranger-Thorsens unge syttitallshjerne ble pumpet full av dogmer. «Film er best på kino» er et av dem som er vanskeligst å bli kvitt.

Berggren

Du skal ikke jobbe lenge i en bedrift før noen tvinger deg med på kurs om rømningsveier og reglene for gode sittestillinger, men har du noensinne fått utdelt brosjyrer med nøkkelfacts om hvordan huet ditt virker?

#3 – 2014

#3 – 2014

Skuespiller uten markørtusj

– Vi skuespillere skal alltid være så takknemlige, men jeg vil heller være cocky, sier Andrea Bræin Hovig som spiller eneste rolle i Dag Johan Haugeruds Det er meg du vil ha.

Forfatter med kanter

– Ute i produksjonsmiljøet er det mye tankeløshet, til tider rent tyveri, sier Bjørn Olaf Johannessen som har skrevet manus til Dirk Ohm – illusjonisten og Wim Wenders’ nyeste film Everything Will Be Fine.

Å filme i tre dimensjoner

– Jeg hadde aldri trodd jeg skulle skyte 3D, men det kjennes litt som å gå fra radioteater til cinemascope, sier Øystein Mamen, filmfotograf på Margreth Olins 3D-film Oslo Opera House i Wim Wenders-serien Cathedrals of Culture.

En trønder i Cannes

– Cannes er mitt Val di Fiemme. Mitt OL. Mye folk vi skal møte, mange dresser og finsko. Her skal ingenting skusles bort! sier Hallvar Witzø som fikk hederlig omtale for kortfilmen Ja vi elsker på årets festival i Cannes.

Cannes, Cannes ikke

Det var ingen norske langfilmer på Cannesfestivalen i år, og det går langt mellom hver gang det er det. Bruker vi for mye tid og krefter på hevde oss i toppen, når mellomstore festivaler kan gi vel så god eksponering?

Hvorfor er Cannes viktig?

For både Maria Bonnevie og Joachim Trier har Cannes vært en viktig døråpner – ikke bare til en internasjonal karriere, men også til store filmopplevelser. Vi møtte dem under arbeidet med hver sin jury under årets festival.

Om sykler, kikking, fjellklatring og skam

Vi har intervjuet fire kortfilmskapere som deltar på Kortfilmfestivalen i Grimstad: Torill Kove, Andreas Thaulow, Sara Eliassen og FALCK.

Når location spiller hovedrollen

I filmene Sanatoriet og Tran og fløtekarameller spiller forfalne bygninger hovedrollene. Men hvordan fortelle historien om en tom bygning? Regissørene Therese Jacobsen og Guro Saniola Bjerk forteller om sine valg.

Musikkvideornitologi

Årets musikkvideoprogram i Grimstad byr både på struttende påfugler, veldresserte papegøyer, vraltende kalkuner og et par stjerneskudd, mener vår kommentator Lars Åndheim.

Koloristene kommer!

– En god kolorist skal ikke bare passe på hvitbalansen og levere master, men være jordmor for filmen og nervøse regissører, sier Christian Berg-Nielsen, kolorist på Nitrate Flames. Vi har snakket med ham og Tom Chr. Lilletvedt fra The Act of Killing.

Veien ut på dypere vann

Nye Veier-ordningen skal spisse regitalentene og styrke mer langvarige samarbeid mellom regissører og produsenter. «Alle» vil bli en del av ordningen, men hvem passer den for?

Et foranderlig frirom – 10 år med New Danish Screen

– Jeg starter aldri med originaliteten i historien, men ser hvem som skal gjøre den, sier Jakob Høgel, avtroppende kunstnerisk leder for New Danish Screen, programmet som inspirerte norske Nye Veier.

 – Du må ikke bli redd av suksess

– Publikum kan ikke ta inn for mange storfilmer, de blir mette. Derfor må vi ha en variasjon i tilbudet, sier Synnøve Hørsdal, en av Norges mektigste produsenter.

Ekte mannfolk danser ballett

– Jeg trodde hovedpersonene mine opplevde fordommer, men det gjorde de ikke, sier regissør Kenneth Elvebakk, som selv ble kvitt noen fordommer i arbeidet med dokumentaren Ballettguttene.

Fotograf i fare

– Trikset for å kunne jobbe lenge med konflikt og krig er å kunne komme hjem og være samme person som da du dro, sier fotograf Aage Aune som etter 15 år i TV2s utenriksavdeling hedres med Gullrutens æresfagpris.

Like sant som det er funnet på

– Det er lettere å være den litt forvirrede kunstneren enn en regissør som må fortelle andre hva de skal gjøre, sier Anna Odell. Til sin overraskelse lurte hun selv filmbransjen til å tro at spillefilmen Gjenforeningen hadde innslag av dokumentar.

Grenser ingen hindring

Utflagging truer ikke bare filmarbeiderne, men også postproduksjon- og hardwarebransjen. Vi har snakket med tre aktører: Storyline Studios, Gimpville og Bug.

Er bøker best på biblioteket?

Cecilie Stranger-Thorsens unge syttitallshjerne ble pumpet full av dogmer. «Film er best på kino» er et av dem som er vanskeligst å bli kvitt.

Berggren

Du skal ikke jobbe lenge i en bedrift før noen tvinger deg med på kurs om rømningsveier og reglene for gode sittestillinger, men har du noensinne fått utdelt brosjyrer med nøkkelfacts om hvordan huet ditt virker?

MENY