#04 – 2012

#04 – 2012

 Å dramatisere en ubøyelig karakter

Thor Heyerdahl var en så ubøyelig karakter. Han var villig til å ofre nesten alt og alle på sin vei. Det fascinerte oss, men skapte problemer i manuset, forteller Joachim Rønning og Espen Sandberg om storfilmen Kon-tiki som skal til både Haugesund og Toronto.

 

Til hele Norge

Produksjonsselskapet Sant & Usant var midt i forberedelsene til en film om ungdomspolitikere da 22. juli inntraff, forteller produsent Tone Grøttjord. Nå har teamet bak filmen skapt en bred og unik lanseringskampanje der skolevisningene sammenfaller med kinopremieren. 

 

Et ubehagelig samfunnsoppdrag

22. juli spilte vi inn siste film i dokumentartrilogien om terrorangrepene. På samme tid i fjor jobbet vi hektisk med å hurtigprodusere den første. Det var vanskelig, men nødvendig, forteller dokumentarfilmskaper Tommy Gulliksen.

 

En lek med digresjoner

– Det rare er at det jeg liker best nå, er å jobbe med skuespillerne. Og jeg var ganske redd for skuespillerne når jeg gikk på Filmskolen. Nå har jeg heller ikke den holdningen lenger at man må vite alt som regissør, forteller Martin Lund etter Mer eller mindre mann, som ble kåret til Beste film ved filmfestivalen i Karlovy Vary.

 

Filmskaping som oppdagelse

En ny generasjon filmskapere nærmer seg filmens uttrykk gjennom et ståsted både i filmen og kunstfeltet. Marte Vold og Camilla Figenschou satte sitt preg på årets kortfilmfestival i Grimstad. – Vi trekkes mot et annet filmisk uttrykk som ikke er dominert av «den gode historien», som har ridd norsk film som en mare.

 

Broen til suksess

Det lå ikke i kortene at tv-serien Broen skulle bli en internasjonal suksess, forteller en av seriens hovedforfattere Nikolaj Scherfig. Her forteller han om prosessen med å utvikle serien og hvorfor Broen vil bane veien for enda flere serier produsert utenfor de statsfinansierte tv-kanalene.

 

Jakten på en nordisk blockbuster

– Av de filmene vi har hos Nordisk Film, er det flere og flere som kan klare seg på et fellesnordisk marked. Men det er ikke en lett oppgave å få kinopublikummet i de nordiske landene til å se hverandres filmer, sier Nordic Aquisition Manager hos Nordisk Film, Lone Korslund.

 

 

Historien på kroppen

De andre er en ny dokumentar av Margreth Olin som får kinopremiere i oktober. Her gir hun og filmfotograf Øystein Mamen en forsmak på filmen.

 

 

Portrettet

-Jeg synes norsk film har vært i en lang opptur hele tiden siden 2006, da jeg kom hit, forteller Hanne Palmquist, direktør i Nordisk Nordisk Film & TV Fond. Men janteloven kjenner hun igjen fra Danmark.

 

 

Den nordiske dimensjonen

Mer inspirasjon? Mer publikum? Mer finansiering? Alt dette – og mye mer – er årsaken til at jeg fra første stund tenker nordisk istedenfor innenlandsk, forteller programskaper John Stark.

 

– Vi har brutt barrierer

Til å være en relativt lite handlingsmettet fortelling om en flåtereise over halve Stillehavet, består så mye som en tredjedel av Kon-Tiki av effektklipp. I norsk sammenheng er dette stort. Visual effects supervisor på filmen, Arne Kaupang, forteller om en omfattende logistisk utfordring, og om de kunstneriske avgjørelsene som ligger bak konstruksjonen av filmens visuelle effekter.

 

En pionér ser fremover

– Hvis Film i Väst er blitt et forbilde, da vil jeg helst at man sier: Akkurat det har de klart ganske bra, men dette kan vi gjøre mye bedre, sier Tomas Eskilsson, direktør i Film i Väst som feirer 20 år.

 

Med norsk film ut i verden

I 25 år har Stine Oppegaard vært ansatt hos NFI som utenlandsansvarlig for norske spillefilmer Hun har opplevd norsk filmhistorie på første benk gjennom et kvart århundre, og har fulgt en rekke norske filmer ut i verden.

 

Et amerikansk marked i endring

Hva bør man tenke på, når man som produsent skriver kontrakt med en salgsagent eller en distributør i USA? De siste årene har det amerikanske markedet forandret seg så drastisk, at selv norske produsenter som tradisjonelt har unngått USA bør evaluere de nye mulighetene, skriver advokatfullmektig Lisa Digernes.

 

Mellom Himmel og Hollywood

Om musikaler er et subsitutt for folk som ikke liker opera, er «Rock of Ages» et stykke selvtekt for folk som ikke skjønner seg på rock. Det finnes ikke et menneske på jord med mindre Elvis i seg enn Tom Cruise, mener Sindre Kartvedt.

 

Berggren

Etter å ha jobbet med Cæsar i syv måneder, er det særlig én ting som forundrer meg – hvor vanskelig det er å skrive enkelt, og hvor få som behersker det.

 

 

Tegn abonnement på Rushprint!

 

#04 – 2012

#04 – 2012

 Å dramatisere en ubøyelig karakter

Thor Heyerdahl var en så ubøyelig karakter. Han var villig til å ofre nesten alt og alle på sin vei. Det fascinerte oss, men skapte problemer i manuset, forteller Joachim Rønning og Espen Sandberg om storfilmen Kon-tiki som skal til både Haugesund og Toronto.

 

Til hele Norge

Produksjonsselskapet Sant & Usant var midt i forberedelsene til en film om ungdomspolitikere da 22. juli inntraff, forteller produsent Tone Grøttjord. Nå har teamet bak filmen skapt en bred og unik lanseringskampanje der skolevisningene sammenfaller med kinopremieren. 

 

Et ubehagelig samfunnsoppdrag

22. juli spilte vi inn siste film i dokumentartrilogien om terrorangrepene. På samme tid i fjor jobbet vi hektisk med å hurtigprodusere den første. Det var vanskelig, men nødvendig, forteller dokumentarfilmskaper Tommy Gulliksen.

 

En lek med digresjoner

– Det rare er at det jeg liker best nå, er å jobbe med skuespillerne. Og jeg var ganske redd for skuespillerne når jeg gikk på Filmskolen. Nå har jeg heller ikke den holdningen lenger at man må vite alt som regissør, forteller Martin Lund etter Mer eller mindre mann, som ble kåret til Beste film ved filmfestivalen i Karlovy Vary.

 

Filmskaping som oppdagelse

En ny generasjon filmskapere nærmer seg filmens uttrykk gjennom et ståsted både i filmen og kunstfeltet. Marte Vold og Camilla Figenschou satte sitt preg på årets kortfilmfestival i Grimstad. – Vi trekkes mot et annet filmisk uttrykk som ikke er dominert av «den gode historien», som har ridd norsk film som en mare.

 

Broen til suksess

Det lå ikke i kortene at tv-serien Broen skulle bli en internasjonal suksess, forteller en av seriens hovedforfattere Nikolaj Scherfig. Her forteller han om prosessen med å utvikle serien og hvorfor Broen vil bane veien for enda flere serier produsert utenfor de statsfinansierte tv-kanalene.

 

Jakten på en nordisk blockbuster

– Av de filmene vi har hos Nordisk Film, er det flere og flere som kan klare seg på et fellesnordisk marked. Men det er ikke en lett oppgave å få kinopublikummet i de nordiske landene til å se hverandres filmer, sier Nordic Aquisition Manager hos Nordisk Film, Lone Korslund.

 

 

Historien på kroppen

De andre er en ny dokumentar av Margreth Olin som får kinopremiere i oktober. Her gir hun og filmfotograf Øystein Mamen en forsmak på filmen.

 

 

Portrettet

-Jeg synes norsk film har vært i en lang opptur hele tiden siden 2006, da jeg kom hit, forteller Hanne Palmquist, direktør i Nordisk Nordisk Film & TV Fond. Men janteloven kjenner hun igjen fra Danmark.

 

 

Den nordiske dimensjonen

Mer inspirasjon? Mer publikum? Mer finansiering? Alt dette – og mye mer – er årsaken til at jeg fra første stund tenker nordisk istedenfor innenlandsk, forteller programskaper John Stark.

 

– Vi har brutt barrierer

Til å være en relativt lite handlingsmettet fortelling om en flåtereise over halve Stillehavet, består så mye som en tredjedel av Kon-Tiki av effektklipp. I norsk sammenheng er dette stort. Visual effects supervisor på filmen, Arne Kaupang, forteller om en omfattende logistisk utfordring, og om de kunstneriske avgjørelsene som ligger bak konstruksjonen av filmens visuelle effekter.

 

En pionér ser fremover

– Hvis Film i Väst er blitt et forbilde, da vil jeg helst at man sier: Akkurat det har de klart ganske bra, men dette kan vi gjøre mye bedre, sier Tomas Eskilsson, direktør i Film i Väst som feirer 20 år.

 

Med norsk film ut i verden

I 25 år har Stine Oppegaard vært ansatt hos NFI som utenlandsansvarlig for norske spillefilmer Hun har opplevd norsk filmhistorie på første benk gjennom et kvart århundre, og har fulgt en rekke norske filmer ut i verden.

 

Et amerikansk marked i endring

Hva bør man tenke på, når man som produsent skriver kontrakt med en salgsagent eller en distributør i USA? De siste årene har det amerikanske markedet forandret seg så drastisk, at selv norske produsenter som tradisjonelt har unngått USA bør evaluere de nye mulighetene, skriver advokatfullmektig Lisa Digernes.

 

Mellom Himmel og Hollywood

Om musikaler er et subsitutt for folk som ikke liker opera, er «Rock of Ages» et stykke selvtekt for folk som ikke skjønner seg på rock. Det finnes ikke et menneske på jord med mindre Elvis i seg enn Tom Cruise, mener Sindre Kartvedt.

 

Berggren

Etter å ha jobbet med Cæsar i syv måneder, er det særlig én ting som forundrer meg – hvor vanskelig det er å skrive enkelt, og hvor få som behersker det.

 

 

Tegn abonnement på Rushprint!

 

MENY