Det var debatten om Skam, Den norske filmskolen, The Magnitsky Act – Behind the scenes og Jan Vardøens oppgjør med NFI som skapte størst engasjement og genererte flest lesere på rushprint.no i året som gikk. Her er vår gjennomgang av de 25 mest leste sakene i 2016.
NB! Listen med de 25 mest leste sakene følger til slutt i teksten
Helt fra starten av 2016 ble det tydelig for oss at det norske tv-dramaet ville fortsette sin stigende formkurve og nå opp til nye høyder. Om norsk nettdrama fikk et gjenombrudd med Skam, ble det samtidig klart at tv-skjermen holdt stand. Som NRKs analysesjef Kristian Tolonen sa det i vårt intervju i januar: ”Når jeg snakker med mediefolk om hvor stort tv er, får jeg høre at de har sluttet å se lineær tv. Men de fleste er ikke mediefolk” Han kunne melde om at tv-skjermene er i bruk som aldri før – også på nye måter.
Også vi la tidlig merke til hvilken lesermagnet Skam skulle bli i 2016, særlig for lesere som fra før kanskje ikke kjente godt til Rushprint. Jon Inge Faldalens intervju med Julie Andem, det eneste som virkelig gikk i dybden av hennes metode, ble en av våre mest leste saker. Men også sommerens debatt om Skam som Øystein Stene utløste, ved sine provokative innvendinger mot serien, nådde langt utover våre vanlige lesergrupper. Og med Signe Pahlesmotinnlegg fikk vi en videre debatt som belyste serien på interessante måter.
Det utløste sterke reaksjoner i bransjen da Kortfilmfestivalen tidlig i juni så seg nødt til å fjerne Piraya Films The Magnitsky Act – Behind the scenes fra plakaten. Årsaken var oppsiktsvekkende: Den amerikanske milliardæren Bill Browder, som i filmen utleveres – og det skal sies: uthenges – truet med søksmål om den ble vist. Filmen ble vist under BIFF og Nordisk Panorama, men det er fortsatt uklart om den blir tilgjengelig for folk flest. For norske dokumentarister og festivalledere ble saken en vekker som de fortsatt ikke helt vet hvordan de skal forholde seg til.
Jan Vardøen ble en sentral stemme i 2016. Først som igangsetter av filmsatsingen ”Oslo 16”,som vekket nysgjerrighet og begeistring da han lanserte det hos oss på vårparten, og så ved å utløse sensommerens første opphetede debatt, om hvordan han opplevde sine møter med byråkratiet i Norsk filminstitutt som filmskaper.
Så kom høsten derNobel og Skam tok mye oppmerksomhet på dramafronten, kanskje på bekostning av Vikingane, mens Kongens Nei ledet an den råsterke innspurten mot det som er blitt et av tidenes beste norske filmår på kino. For ikke å glemme Arne Berggren, som i kjent stil luftet romjulen ut med en herlig gretten tirade mot de unge i tv-bransjen…
Her er de 25 mest leste sakene på rushprint.no i 2016:
Ditt kompetente barn og andre misforståelser
Når du får spørsmål om å ta en kaffe med 23-åringer som vil pitche en idé, og du blir bedt om å skrive under non-disclosure agreements, blir det tungt å være imøtekommende, mener Arne Berggren, som gjerne skulle følt seg sprekere når han klager over de unge. LES MER
Karlsen & Schau mellom Breaking Bad og Trainspotting
Pernilla August som mafiadronning, et sted mellom ”Breaking Bad” og ”Trainspotting”? Ikke rart Øystein Karlsen og Kristoffer Schau gnir seg i hendene over pilot-bestillingen fra TV3 og Viaplay. Her forteller Karlsen om serien de nå håper skal bli mer enn bare en pilot. LES MER
– Nerven i Skam skal være sterk og relevant
– Jeg har tenkt at «Skam» skal være en blanding av sosialrealisme, såpeopera og sitcom, i ett og samme univers, forteller serieskaper Julie Andem, som har vært livredd for at foreldregenerasjonen skal omfavne serien. LES MER
Skam – reaksjonær eller revolusjonær?
Det er lett å la seg forføre av alt talentet «Skam» kan oppvise, men serien er først og fremst de pene og veltilpassede heteronormative jenters univers, de som bruker sin tid og energi på å kapre alfa-mannen, mener Øystein Stene. LES MER
What’s eating NFI?
Jan Vardøen går her løs på hva han opplever som et grunnleggende problem ved Norsk Filminstitutt. – Jeg er en relativ nykommer til filmbransjen. Men min erfaring fra forlags- og musikkbransjen og forretningslivet gjør meg forundret over den amatørmessige og vilkårlige måten NFI opererer på, skriver han i dette innlegget. LES MER
Vikingane vil erobre i engelsk versjon
Den svært vellykkede komiseriens parallellproduserte engelskspråklige variant virker vel så god, om ikke hakket hvassere, mener Jon Inge Faldalen om de to versjonene av premiereklare «Vikingane». LES MER
Skyt ikke på feminsten!
Øystein Stene tar feil – «Skam» er et feministisk prosjekt, mener Signe Pahle i sitt svar på Stenes innlegg om NRK-serien. LES MER
– Den norske filmskolen trenger en ny dekan
Dekanen ved Den norske filmskolen er den personen i Norge som har størst ansvar for rekrutteringen av de toneangivende aktørene til film- og tv-bransjen. Så hvorfor er ikke stillingen bedre utlyst, spør Finn Gjerdrum, som mener det er på tide med et skifte av dekan. LES MER
Jakten på kongens uniform
Å være kostymedesigner på «Kongens nei» innebar nitidig research og iskald beregning av hvor mye man kan jukse før detaljfanatikerne protesterer. – Jeg har sittet med hjertet i halsen disse dagene og ventet på at noen skal finne noe, forteller Karen Fabritius Gram. LES MER
Mennene fester grepet om Amandaprisen
Mannsdominansen blant årets Amandapriser var stor, konstaterer Signe Pahle: Med unntak av beste kvinnelige hovedrolle og birolle og Æresprisen ble samtlige Amandapriser delt ut til menn. De siste seks årene har totalt 55 menn og fem kvinner vunnet priser i de åtte kategoriene regi, manus, foto, scenografi, klipp, lyd, visuelle effekter og musikk. Hva forteller tallene oss? LES MER
Et problematisk lederskap på filmskolen
Etter vår oppfatning har dagens dekan en eneveldig lederstil som i flere tilfeller har gått utover studentene, skriver 25 tidligere regi- og produsentstudenter i dette innlegget. Det er måten skolen ledes på som må endres, mener de. LES MER
”Gjerdrum er injurierende”
Vi har full tillit til dekan Thomas Stenderup som leder av Den norske filmskolen, skriver de faglig ansatte i dette innlegget. ”Vi synes ikke Gjerdrums innlegg er måten å debattere filmskolen på”. LES MER
Pinlighetsprosessen
– Du vet jo hvor du skal lete, sier Thomas Giertsen til humorforsker Kai Schwind i en samtale om norsk, konfliktsky pinlighetshumor. Jon Inge Faldalen er tredje hjulet på vogna som ordstyrer inn i norsk nybrottsland. LES MER
Kjære NRK, sett dere ned og snakk med Norsk Filmforbund!
Vi har behov for en stor, god og profesjonell gruppe mennesker som har is nok i magen til å jobbe frilans. Derfor er det uforståelig at NRK ikke fullt ut anerkjenner det, skriver Jan Toreg, som selv har vært frilans i snart 50 år. LES MER
Kaotisk og skremmende om Magnitsky-saken
«The Magnitsky Act – Behind the scenes» stiller avgjørende spørsmål om den konkrete Magnitsky-saken og om framstillinger av virkeligheten, mener Gunnar Iversen. Det er bare gjennom offentlig prøving at påstandene til regissør Nekrasov kan testes og vurderes. Tar han feil er det bare å motbevise det. LES MER
En elendig skuespillers bekjennelser
Jeg eier ikke talent som skuespiller. Likevel har jeg gjort mer grunntrening for skuespillere enn noen skuespiller jeg kjenner, forteller Øystein Stene. Så hvor viktig er talent, egentlig? LES MER
Er ytringsfrihet den sterkestes rett?
Dersom politiske eller økonomiske krefter som har råd til advokater og dyre rettsaker, skal kunne true andre til taushet, er det et stort problem for demokrati og ytringsfriheten, mener dokumentarfilmkonsulent KriStine Ann Skaret. Her forteller hun om hvorfor hun ga støtte til «The Magnitsky Act» og hva hun mener står på spill i saken. LES MER
Jan Vardøen lanserer filmsenteret «Oslo 16»
– Man blir ikke flinkere til å lage filmer om man ikke lager mange og ofte, mener Jan Vardøen som nå lanserer ”Oslo 16”, et filmsenter i hovedstaden som skal produsere tolv filmer i året. LES MER
– Vi skuespillere er usikre og redde
Skuespillere skaper noe på lerretet, men det er publikum som må fylle hullene, det er de som får det til å leve, mener Kristoffer Joner, aktuell i ”Alt de vakre” og snart ”Hjertestarter”. LES MER
Jakten på sårbare mørkemenn
– Jeg har ikke den luksusen å skape kunst for kunstens skyld. For meg er filmen og aktivismen to sider av samme sak, forteller Deeyah Khan som i hele sommer er aktuell på NRK.no med «Jihad – hellige krigere», der hun forvandler jihadismens tilhengere til sårbare, komplekse mennesker. LES MER
Når dokumentaristen sier stopp
I hvilke tilfeller er det nødvendig for en dokumentarist å legge ned kamera av etiske hensyn? Vi har bedt tre filmskapere dele sine erfaringer: Aslaug Holm, Tonje Hessen Schei og Ragnhild Sørheim. De etiske vurderingene de gjør spenner fra tvil om sikkerhet for sine kilder og seg selv, til hvordan man kommer tett på et intervjuobjekt uten å frata dem verdigheten. LES MER
Hva kan vi lære av Snømannen?
”Snømannen” blir avgjørende for insentivordningens videre skjebne. Vi har snakket med tre av de norske fagsjefene som jobber på produksjonen om erfaringene så langt: om hvor vi mangler kompetanse, og hva vi kan lære av denne første produksjonen i ordningen. LES MER
– Norsk filmkultur blir fattigere
Det norske fagmiljøet er lettere sjokkert over at styret på Høgskolen i Lillehammer vurderer å legge ned film- og tv-vitenskapsstudiet. Her er noen umiddelbare reaksjoner. LES MER
Grov manipulasjon av Oscarvinneren Ida
– Det er en ideologisk manipulering, mener Agnieszka Holland om polsk fjernsyns behandling av Oscar-vinneren «Ida». Her forteller hun Igor Devold om både media og filmens utsatte posisjon i Polen, og vi publiserer Norske Filmregissørers støtteerklæring til regissør Pawel Pawlikowski. LES MER
Hvilken filmversjon av Roald Amundsen skal NFI satse på?
Hvilken historie skal vi fortelle om Roald Amundsen? Tre spillefilmprosjekter om polfareren er under utvikling, og 6. juni søker de alle støtte fra NFIs markedsordning for kino. Er det riktig at publikumsforventningene bestemmer hvilken film det blir noe av? LES MER
Det var debatten om Skam, Den norske filmskolen, The Magnitsky Act – Behind the scenes og Jan Vardøens oppgjør med NFI som skapte størst engasjement og genererte flest lesere på rushprint.no i året som gikk. Her er vår gjennomgang av de 25 mest leste sakene i 2016.
NB! Listen med de 25 mest leste sakene følger til slutt i teksten
Helt fra starten av 2016 ble det tydelig for oss at det norske tv-dramaet ville fortsette sin stigende formkurve og nå opp til nye høyder. Om norsk nettdrama fikk et gjenombrudd med Skam, ble det samtidig klart at tv-skjermen holdt stand. Som NRKs analysesjef Kristian Tolonen sa det i vårt intervju i januar: ”Når jeg snakker med mediefolk om hvor stort tv er, får jeg høre at de har sluttet å se lineær tv. Men de fleste er ikke mediefolk” Han kunne melde om at tv-skjermene er i bruk som aldri før – også på nye måter.
Også vi la tidlig merke til hvilken lesermagnet Skam skulle bli i 2016, særlig for lesere som fra før kanskje ikke kjente godt til Rushprint. Jon Inge Faldalens intervju med Julie Andem, det eneste som virkelig gikk i dybden av hennes metode, ble en av våre mest leste saker. Men også sommerens debatt om Skam som Øystein Stene utløste, ved sine provokative innvendinger mot serien, nådde langt utover våre vanlige lesergrupper. Og med Signe Pahlesmotinnlegg fikk vi en videre debatt som belyste serien på interessante måter.
Det utløste sterke reaksjoner i bransjen da Kortfilmfestivalen tidlig i juni så seg nødt til å fjerne Piraya Films The Magnitsky Act – Behind the scenes fra plakaten. Årsaken var oppsiktsvekkende: Den amerikanske milliardæren Bill Browder, som i filmen utleveres – og det skal sies: uthenges – truet med søksmål om den ble vist. Filmen ble vist under BIFF og Nordisk Panorama, men det er fortsatt uklart om den blir tilgjengelig for folk flest. For norske dokumentarister og festivalledere ble saken en vekker som de fortsatt ikke helt vet hvordan de skal forholde seg til.
Jan Vardøen ble en sentral stemme i 2016. Først som igangsetter av filmsatsingen ”Oslo 16”,som vekket nysgjerrighet og begeistring da han lanserte det hos oss på vårparten, og så ved å utløse sensommerens første opphetede debatt, om hvordan han opplevde sine møter med byråkratiet i Norsk filminstitutt som filmskaper.
Så kom høsten derNobel og Skam tok mye oppmerksomhet på dramafronten, kanskje på bekostning av Vikingane, mens Kongens Nei ledet an den råsterke innspurten mot det som er blitt et av tidenes beste norske filmår på kino. For ikke å glemme Arne Berggren, som i kjent stil luftet romjulen ut med en herlig gretten tirade mot de unge i tv-bransjen…
Her er de 25 mest leste sakene på rushprint.no i 2016:
Ditt kompetente barn og andre misforståelser
Når du får spørsmål om å ta en kaffe med 23-åringer som vil pitche en idé, og du blir bedt om å skrive under non-disclosure agreements, blir det tungt å være imøtekommende, mener Arne Berggren, som gjerne skulle følt seg sprekere når han klager over de unge. LES MER
Karlsen & Schau mellom Breaking Bad og Trainspotting
Pernilla August som mafiadronning, et sted mellom ”Breaking Bad” og ”Trainspotting”? Ikke rart Øystein Karlsen og Kristoffer Schau gnir seg i hendene over pilot-bestillingen fra TV3 og Viaplay. Her forteller Karlsen om serien de nå håper skal bli mer enn bare en pilot. LES MER
– Nerven i Skam skal være sterk og relevant
– Jeg har tenkt at «Skam» skal være en blanding av sosialrealisme, såpeopera og sitcom, i ett og samme univers, forteller serieskaper Julie Andem, som har vært livredd for at foreldregenerasjonen skal omfavne serien. LES MER
Skam – reaksjonær eller revolusjonær?
Det er lett å la seg forføre av alt talentet «Skam» kan oppvise, men serien er først og fremst de pene og veltilpassede heteronormative jenters univers, de som bruker sin tid og energi på å kapre alfa-mannen, mener Øystein Stene. LES MER
What’s eating NFI?
Jan Vardøen går her løs på hva han opplever som et grunnleggende problem ved Norsk Filminstitutt. – Jeg er en relativ nykommer til filmbransjen. Men min erfaring fra forlags- og musikkbransjen og forretningslivet gjør meg forundret over den amatørmessige og vilkårlige måten NFI opererer på, skriver han i dette innlegget. LES MER
Vikingane vil erobre i engelsk versjon
Den svært vellykkede komiseriens parallellproduserte engelskspråklige variant virker vel så god, om ikke hakket hvassere, mener Jon Inge Faldalen om de to versjonene av premiereklare «Vikingane». LES MER
Skyt ikke på feminsten!
Øystein Stene tar feil – «Skam» er et feministisk prosjekt, mener Signe Pahle i sitt svar på Stenes innlegg om NRK-serien. LES MER
– Den norske filmskolen trenger en ny dekan
Dekanen ved Den norske filmskolen er den personen i Norge som har størst ansvar for rekrutteringen av de toneangivende aktørene til film- og tv-bransjen. Så hvorfor er ikke stillingen bedre utlyst, spør Finn Gjerdrum, som mener det er på tide med et skifte av dekan. LES MER
Jakten på kongens uniform
Å være kostymedesigner på «Kongens nei» innebar nitidig research og iskald beregning av hvor mye man kan jukse før detaljfanatikerne protesterer. – Jeg har sittet med hjertet i halsen disse dagene og ventet på at noen skal finne noe, forteller Karen Fabritius Gram. LES MER
Mennene fester grepet om Amandaprisen
Mannsdominansen blant årets Amandapriser var stor, konstaterer Signe Pahle: Med unntak av beste kvinnelige hovedrolle og birolle og Æresprisen ble samtlige Amandapriser delt ut til menn. De siste seks årene har totalt 55 menn og fem kvinner vunnet priser i de åtte kategoriene regi, manus, foto, scenografi, klipp, lyd, visuelle effekter og musikk. Hva forteller tallene oss? LES MER
Et problematisk lederskap på filmskolen
Etter vår oppfatning har dagens dekan en eneveldig lederstil som i flere tilfeller har gått utover studentene, skriver 25 tidligere regi- og produsentstudenter i dette innlegget. Det er måten skolen ledes på som må endres, mener de. LES MER
”Gjerdrum er injurierende”
Vi har full tillit til dekan Thomas Stenderup som leder av Den norske filmskolen, skriver de faglig ansatte i dette innlegget. ”Vi synes ikke Gjerdrums innlegg er måten å debattere filmskolen på”. LES MER
Pinlighetsprosessen
– Du vet jo hvor du skal lete, sier Thomas Giertsen til humorforsker Kai Schwind i en samtale om norsk, konfliktsky pinlighetshumor. Jon Inge Faldalen er tredje hjulet på vogna som ordstyrer inn i norsk nybrottsland. LES MER
Kjære NRK, sett dere ned og snakk med Norsk Filmforbund!
Vi har behov for en stor, god og profesjonell gruppe mennesker som har is nok i magen til å jobbe frilans. Derfor er det uforståelig at NRK ikke fullt ut anerkjenner det, skriver Jan Toreg, som selv har vært frilans i snart 50 år. LES MER
Kaotisk og skremmende om Magnitsky-saken
«The Magnitsky Act – Behind the scenes» stiller avgjørende spørsmål om den konkrete Magnitsky-saken og om framstillinger av virkeligheten, mener Gunnar Iversen. Det er bare gjennom offentlig prøving at påstandene til regissør Nekrasov kan testes og vurderes. Tar han feil er det bare å motbevise det. LES MER
En elendig skuespillers bekjennelser
Jeg eier ikke talent som skuespiller. Likevel har jeg gjort mer grunntrening for skuespillere enn noen skuespiller jeg kjenner, forteller Øystein Stene. Så hvor viktig er talent, egentlig? LES MER
Er ytringsfrihet den sterkestes rett?
Dersom politiske eller økonomiske krefter som har råd til advokater og dyre rettsaker, skal kunne true andre til taushet, er det et stort problem for demokrati og ytringsfriheten, mener dokumentarfilmkonsulent KriStine Ann Skaret. Her forteller hun om hvorfor hun ga støtte til «The Magnitsky Act» og hva hun mener står på spill i saken. LES MER
Jan Vardøen lanserer filmsenteret «Oslo 16»
– Man blir ikke flinkere til å lage filmer om man ikke lager mange og ofte, mener Jan Vardøen som nå lanserer ”Oslo 16”, et filmsenter i hovedstaden som skal produsere tolv filmer i året. LES MER
– Vi skuespillere er usikre og redde
Skuespillere skaper noe på lerretet, men det er publikum som må fylle hullene, det er de som får det til å leve, mener Kristoffer Joner, aktuell i ”Alt de vakre” og snart ”Hjertestarter”. LES MER
Jakten på sårbare mørkemenn
– Jeg har ikke den luksusen å skape kunst for kunstens skyld. For meg er filmen og aktivismen to sider av samme sak, forteller Deeyah Khan som i hele sommer er aktuell på NRK.no med «Jihad – hellige krigere», der hun forvandler jihadismens tilhengere til sårbare, komplekse mennesker. LES MER
Når dokumentaristen sier stopp
I hvilke tilfeller er det nødvendig for en dokumentarist å legge ned kamera av etiske hensyn? Vi har bedt tre filmskapere dele sine erfaringer: Aslaug Holm, Tonje Hessen Schei og Ragnhild Sørheim. De etiske vurderingene de gjør spenner fra tvil om sikkerhet for sine kilder og seg selv, til hvordan man kommer tett på et intervjuobjekt uten å frata dem verdigheten. LES MER
Hva kan vi lære av Snømannen?
”Snømannen” blir avgjørende for insentivordningens videre skjebne. Vi har snakket med tre av de norske fagsjefene som jobber på produksjonen om erfaringene så langt: om hvor vi mangler kompetanse, og hva vi kan lære av denne første produksjonen i ordningen. LES MER
– Norsk filmkultur blir fattigere
Det norske fagmiljøet er lettere sjokkert over at styret på Høgskolen i Lillehammer vurderer å legge ned film- og tv-vitenskapsstudiet. Her er noen umiddelbare reaksjoner. LES MER
Grov manipulasjon av Oscarvinneren Ida
– Det er en ideologisk manipulering, mener Agnieszka Holland om polsk fjernsyns behandling av Oscar-vinneren «Ida». Her forteller hun Igor Devold om både media og filmens utsatte posisjon i Polen, og vi publiserer Norske Filmregissørers støtteerklæring til regissør Pawel Pawlikowski. LES MER
Hvilken filmversjon av Roald Amundsen skal NFI satse på?
Hvilken historie skal vi fortelle om Roald Amundsen? Tre spillefilmprosjekter om polfareren er under utvikling, og 6. juni søker de alle støtte fra NFIs markedsordning for kino. Er det riktig at publikumsforventningene bestemmer hvilken film det blir noe av? LES MER