Foto: The Miseducation of Cameron Post
Oslo/Fusion, som starter på onsdag, kan viser til et mangfold i programmet som de fleste festivaler bør misunne dem. Halvparten av filmene som vises på årets Oslo/Fusion er regissert av kvinner, mens nær halvparten av de mannlige deltakerne har annen bakgrunn enn etnisk hvit.
Festivalens identitet, med fokus på lesbiske, homofile, bifile, trans- og intersexpersoner og andre kjønnsidentiteter og –utrykk, er naturligvis en vesentlig årsak til denne bevisstheten om mangfold.
– Da vi i 2015 endret navn til Oslo/Fusion og med det utvidet programmet vårt tematisk til å inkludere feminisme, spørsmål rundt etnisitet og generell annerledeshet i samfunnet vårt, har det vært helt naturlig å ha et mål om 50/50 kjønnsfordeling, sier tidligere leder Bård Ydén, som i år er programansvarlig og interimleder på festivalen.
Hele 55 prosent av filmene på årets festivalprogram er laget av kvinner, queer / ikke-binære, og transpersoner.
Oslo/Fusion er stadig en aktuell og viktig kilde for betydningsfull film- og kulturformidling, som Norges eldste og den eneste i sitt slag.
Festivalen åpner med norsk premiere av filmen The Miseducation of Cameron Post, regissert av Desiree Akhavan som tok Sundance filmfestival med storm tidligere i år som vinneren av U.S. Grand Jury Prize: Dramatic. Filmen har blitt kalt alt fra revolusjonær til perfekt av internasjonale kritikere, og er en av spillefilmene under festivalen med kvinnelig regissør og manusforfatter.
Festivalen fremhever også den biografiske filmen Mapplethorpe. Regissør Ondi Timoner gjester festivalen og vil være tilstede på Europapremieren fredag 21. september. Filmen handler om den ikoniske fotografen Robert Mapplethorpe (Matt Smith) og hans forhold til modellen Milton Moore.